Angajatii care lucreaza de acasa muncesc mai mult, dar se simt mai bine: asa sa fie?
telemuncamunca de acasamunca hibridmunca la distantamunca remote
Un nou studiu vine sa faca lumina asupra modului in care evolueaza munca remote, de la distanta, dupa aproape doi ani in care majoritatea companiilor au luat aceasta masura, in regim de avarie, ca pe unicul colac de salvare in contextul crizei pandemice. Ei bine, se pare ca munca de acasa a inceput sa se potriveasca manusa angajatilor si, desi la inceput au muncit mai mult, starea lor de spirit este una buna.
Potrivit unui sondaj Kaspersky realizat recent, cu 4.303 de respondenti din domeniul IT, 54% dintre angajati au raportat o crestere a volumului de lucru de la inceputul tranzitiei catre
munca la distanta, 18% descriind cresterea ca fiind semnificativa. 37% nu au observat o modificare a volumului, iar doar 9% au observat o scadere a sarcinilor in domeniul de activitate din cauza noilor conditii de munca.
Munca multa, dar si o stare buna de spirit
Volumul crescut de munca nu a stricat buna dispozitie si echilibrul emotional al angajatilor. Studiul arata ca , 64% dintre cei chestionati nu se simt mai epuizati la sfarsitul unei zile de lucru de la distanta. In aceeasi ordine de idei, 36% au raportat ca au mai multa energie lucrand de acasa, iar 28% nu au observat o diferenta intre cele doua formate.
Numerosi angajati declara ca se simt confortabil lucrand de acasa. 67% au declarat ca se simt mai confortabil lucrand de la distanta sau nu au observat o crestere a anxietatii din cauza orelor suplimentare, in timp ce 41% dintre respondenti s-au simtit chiar mai confortabil lucrand de acasa, decat atunci cand lucrau la birou.
Care sunt solutiile pentru ca munca sa nu fie o corvoada in aceste vremuri
Conform specialistilor, exista numeroase solutii si metode pentru antreprenorii care vor ca angajatilor lor sa le fie bine. In centrul tuturor acestor metode se afla un secret, pe care orice antreprenor trebuie sa il stapaneasca in aceste vremuri: este vorba despre flexibilitate si flexibilizare.
O solutie care se dovedeste populara in randul angajatilor este modelul de lucru hibrid. Acest format este foarte favorizat in randul fortei de munca, aproape jumatate dintre angajati (45%) trecand la modelul hibrid pana la jumatatea anului 2021.
O alta solutie binevenita este implementarea practicilor corporative de wellbeing. Vestea buna este ca multe companii fac fata provocarii de a cauta modalitati care sa ajute la gestionarea potentialului burnout. Intr-adevar, 80% dintre firme investesc in cursuri de formare pentru a imbunatati competentele de baza, cum ar fi administrarea efficienta a timpului (31%).
Companiile ofera, de asemenea, avantaje, cum ar fi concediu suplimentar platit sau concediu anual (30%) si ofera consultatii si cursuri de wellbeing online (29%).
Cu toate acestea, raportul indica ca mai sunt inca lucruri de facut pentru a atenua volumul crescut al muncii in randul angajatilor care lucreaza la distanta. Doar 45% dintre firme au luat cel putin o masura practica, cum ar fi automatizarea operatiunilor de securitate sau angajarea de personal suplimentar pentru a combate epuizarea angajatilor.
"Astazi, starea de bine a angajatilor este in centrul atentiei multor organizatii. Din pacate, nu exista o «solutie unica pentru toate» atunci cand vine vorba de dezvoltarea unui asemenea program, deoarece succesul acestuia depinde de nevoile tuturor angajatilor.
Astfel de programe pot include ajutor psihologic si practici de mindfulness, programe de fitness si servicii de consultanta juridica si financiara pentru a ajuta angajatii sa faca fata situatiilor negative din viata. Este, totusi, esential sa se creeze o cultura care sa le permita angajatilor sa vorbeasca despre starea lor emotionala sau problemele lor cu managerii sau cu partenerii de afaceri de resurse umane", comenteaza Marina Alekseeva, Chief Human Resources Officer la Kaspersky.
„La Kaspersky, suntem mandri ca am construit o astfel de cultura. Anul trecut am introdus sondaje de tip puls pentru a evalua cum se simt angajatii nostri si cum ii putem ajuta. De asemenea, am implementat diverse servicii de wellness, fitness si asistenta psihologica si am creat o platforma dedicata pentru relaxare digitala: Cyber Spa, care ii ajuta atat pe angajatii nostri, cat si publicul extern sa se relaxeze si sa ia pauze in timpul zilelor lor aglomerate.”
Ce pot face angajatorii, in aceasta situtie
Pentru a creste calitatea relatiilor cu angajatii si pentru crearea unui mediu de lucru sanatos, chiar si la distanta, Kaspersky si Global Centre for Healthy Workplaces au urmatoarele sfaturi pentru manageri:
-
Angajatorii trebuie sa abordeze problemele de baza ale epuizarii intr-un mod sistematic, nu doar ca volum de munca, dar si echilibrul dintre control/cerere, practici de management, predictibilitate, sprijin social, redistribuire a muncii etc. Acesti factori trebuie sa fie evaluati si gestionati pe tot parcursul activitatilor.
-
Utilizati o combinatie de sondaje si indicatori pentru a asigura o abordare consecventa si eficienta a starii de bine angajatilor, de ex. ancheta de implicare, evaluarea riscurilor psihosociale, sondaj de bunastare, utilizarea programelor de asistenta pentru angajati (EAP), concediu medical, ancheta de stres, inventar de epuizare.
-
Daca circumstantele afacerii dumneavoastra o permit, fiti flexibil si deschis la diverse practici de lucru. Formatele hibride pot oferi flexibilitatea necesara fortei de munca din ziua de azi, asigurand in acelasi timp accentul pe obtinerea de rezultate.
-
Educati angajatii sa foloseasca practicile de securitate de baza atunci cand lucreaza de la distanta, cum ar fi informatiile despre cum sa evite sa devina victima atacurilor prin intermediul e-mailului sau phishing-ului web sau cum sa gestioneze conturile si parolele. Kaspersky si Area9 Lyceum au creat un curs gratuit pentru a ajuta personalul sa lucreze in siguranta de acasa
-
Ajutati-va angajatii sa-si gestioneze starea de bine digitala. Astazi, pe masura ce folosim mai mult tehnologia, este important sa pastram echilibrul potrivit. Kaspersky s-a asociat cu Neil Tranter, un profesor de mindfulness, pentru a dezvolta un curs de meditatie dedicat: “Overcoming digital stress and smartphone addiction”. Cursul include si o lectie speciala bonus dedicata provocarilor muncii la distanta, menita sa ajute oamenii sa dezvolte obiceiuri sanatoase de munca si un echilibru mai bun intre viata profesionala si viata privata.
Te-ar putea interesa si:
Atunci cand munca de acasa devine un calvar. Unde gresim, de fapt?