Afacerile de familie din Romania, mai profitabile decat ai crede
afaceri de familiemediul privatbusiness
In pofida dificultatilor pe care le resimte intreg mediul de business din Romania, afacerile de familie au o evolutie surprinzator de buna.
Chiar daca avem un context economic dificil, atat pe plan intern, cat si la nivel international, afacerile de familie de la noi din tara se dovedesc a fi mai solide decat ne-am fi asteptat, dupa cum releva o analiza recent realizata de Pwc.
Conform datelor sondajului Global Family Business Survey, majoritatea afacerilor de familie din Romania (82%) si-au crescut vanzarile in ultimul an financiar, nivel in crestere de la 55% in 2021, an inca afectat de pandemie, si peste procentul de 71% inregistrat la nivel global. In aceeasi ordine de idei, peste doua treimi dintre afacerile de familie din Romania au avut o crestere de doua cifre. Doar 3% au raportat scadere fata de 8% la nivel global.
In acelasi timp, obiectivele de crestere sunt ambitioase si pentru urmatorii doi ani: 27% dintre afacerile de familie din Romania se asteapta sa creasca rapid si agresiv, fata de 14% la nivel global.
”Afacerile de familie din Romania isi dovedesc agilitatea si capacitatea de a creste chiar si intr-un context dificil, cu crize multiple si incertitudini. In conditiile in care economia Romaniei a crescut in comparatie cu anii precedenti si este mai mare decat la nivel global, prioritatile companiilor romanesti in urmatorii doi ani sunt diferite de cele la nivel global. Pentru companiile locale conteaza cresterea loialitatii clientilor si introducerea de noi produse si servicii, ambele peste media globala, pentru care prioritatile sunt sa-si protejeze activitatea de baza, sa acopere costurile si sa supravietuiasca incertitudinilor macroeconomice”, a declarat Dinu Bumbacea, Country Managing Partner PwC Romania.
Protejarea afacerii ca cel mai important activ al familiei si crearea de dividende pentru membrii familiei sunt obiectivele personale cheie pe termen lung in Romania. In acelasi timp, nivelul de incredere intre membrii familiei este in general considerat ridicat, iar 74% dintre respondenti afirma ca exista o aliniere a familiei cu privire la directia companiei (fata de 59% la nivel global).
Totusi, desi cresterea si profitul sunt considerate esentiale, majoritatea sunt de acord ca profitul nu ar trebui facut in detrimentul clientilor sau al angajatilor.
Afacerile de familie din Romania se considera mai avansate decat cele globale intr-o serie de domenii, inclusiv in ceea ce priveste capacitatea lor de a se adapta / de a lua decizii rapid, de a avea sisteme de control al calitatii si sisteme de colectare a feedback-ului clientilor. Astfel, 55% dintre afacerile de familie din Romania considera ca au capacitati digitale solide, fata de doar 42% la nivel global, iar 88% spun ca au capacitatea de a schimba cursul in scurt timp datorita lichiditatilor companiei, peste media globala de 58%.
Aspectele legate de ESG si de diversitate nu reprezinta un domeniu de interes in prezent
La fel ca in cazul afacerilor de familie din intreaga lume, majoritatea respondentilor din Romania recunosc ca aspectele legate de ESG si de diversitate nu reprezinta un domeniu de interes actual. Majoritatea se angajeaza intr-o forma sau alta de activitati de responsabilitate sociala, in principal prin actiuni pentru comunitatea locala sau forme traditionale de filantropie.
Doar 30% si, respectiv, 36% dintre intreprinderile de familie din Romania au o persoana sau o echipa responsabila pentru diversitate si incluziune si ESG.
Majoritatea intreprinderilor de familie din Romania isi stabilesc obiective si tinte pentru satisfactia clientilor si crestere, dar doar o minoritate le stabileste pentru diversitate si incluziune si impact social.
In cadrul sondajul Global Family Business Survey au fost intervievate 2.043 de interviuri cu afaceri de familie din 82 de tari la nivel mondial, printre care si Romania. Scopul sondajului este de a intelege ceea ce gandesc reprezentantii afacerilor de familie cu privire la problemele actuale.
Foto: pixabay.com