A fost lansat primul serviciu de car-sharing cu masini electrice din Romania
car sharingsparkcompaniitraficautoinchiriere masinimasini electrice
Miercuri s-a lansat pe piata din Romania compania Spark, prima platforma de car-sharing de la noi din tara. Managerul companiei a spus ca Spark va functiona, pentru inceput, in primul an, doar in Bucuresti, dupa care se va extinde si in alte mari orase ale tarii.
Piata de ride-sharing din Romania are de acum un jucator. Spark pune la dispozitia romanilor masini electrice pe care le pot lua din apropierea locului unde se afla si le pot "abandona" la destinatia finala.
Prin aplicatia Spark, clientii pot localiza cea mai apropiata masina, o pot rezerva si tot prin aplicatie se realizeaza si seschiderea masinii, precum si activarea motorului si inchiderea masinii. Acestia pot calatori cu masina pana la destinatia dorita, dupa care o pot lasa acolo.
Spark pune la dispozitia clientilor doua modele de masini electrice: Renault Zoe si Nissan Leaf. Flota cu care Spark intra pe piata este formata din 50 de masini, urmand ca numarul acestora sa creasca treptat la maxim 120 de masini pana la finele anului.
Pretul cerut de compania Spark pentru utilizarea unui Renault Zoe este de 1,20 lei pe minut, cu un plafon maxim de pret de 215 lei, dupa atingerea caruia clientul nu mai este taxat, in decursul a 24 de ore. Pentru inchirierea unui Nissan Leaf, model cu autonomie de 240 kilometri, pretul este de 1,40 lei pe minut, cu plafon maxim de pret de 260 lei pentru 24 de ore. Dupa cei 260 de lei, nu se mai taxeaza in ziua respectiva. Daca totusi, numarul de kilometri parcursi depaseste distanta de 150 km, se va aplica un tarif aditional de 0,85 de lei pe km. Costul include si consumul de energie electrica al masinii.
Taxarea clientului se realizeaza in functie de timpul petrecut la volanul masinii si nu in functie de distanta parcursa.
Compania subliniaza ca datele utilizatorilor sunt protejate in conformitate cu GDPR si are o echipa specializata in acest sens. Serverele sunt Amazon si sunt localizate in Uniunea Europeana.
Clientii au siguranta protejarii datelor personale, pentru ca, Spark respecta normele GDPR, spune managerul Spark Romania, Iordan Tonchev, care adauga ca "In Vest, deja ideea de car-sharing a inceput sa prinda destul de mult, in zona noastra mult mai putin. Ideea este ca s-a ajuns la o concluzie ca, practic, masina personala nu este folosita foarte mult, probabil cam 96% din timp. Ea sta parcata pe undeva. O folosim de dimineata, ajungem la birou, apoi sta parcata. Ne ducem acasa, o parcam la loc si exista cheltuieli, costuri, indiferent daca folosim masina. Si practic s-a nascut aceasta idee de car-sharing, practic mai multa lume inchiriaza masina.
Din experienta altor tari s-a constatat ca o singura masina in car-sharing poate inlocui in trafic de la 5 pana la 15 masini. Efectele pentru utilizator - o data este o scadere de costuri, pentru ca tu nu mai ai de achitat intretinere, taxe", a adaugat Iordan Tonchev, managerul Spark Romania.
"O sa dureze putin pana se vor obisnui oamenii cu acest gen de serviciu. Asa s-a intamplat si pe celelalte piete unde activam. Dar pana la urma acesta este viitorul mobilitatii in orase", a mai declarat directorul general al Spark Romania, Iordan Tonchev.
Masinile sunt complet asigurate, iar daca soferul produce un accident din vina lui sau primeste o amenda, costul va fi suportat de catre acesta.
Spark business - car-sharing pentru companii
"Rugam soferii sa completeze formularele RCA. In cazul unui accident, soferii ne pot anunta telefonic, sau direct din aplicatie, sau sa trimita un SMS, inclusiv cu poze. Mai departe se ocupa echipa noastra. Daca nu este din vina soferului, acesta nu va suporta niciun cost. Daca este el de vina, sunt conditiile din polita de asigurare", a explicat Tonchev.
Foarte important de precizat este ca Spark are si o varianta business. Companiile si angajatii acestore pot sa isi faca cont in aplicatie. La sfarsitul lunii, compania va primi o singura factura pentru toate drumurile facute de angajati.