90 de zile, sute de modificari ale Codului fiscal si 835 de acte normative adoptate
modificari legislativemodificari fiscalecnipmmrcritici cnimpmmr
In primele 3 luni din 2018, au fost modificate sau completate 120 de articole din Codul fiscal, iar, la 1 ianuarie 2018, a intrat in vigoare si OUG nr. 79 din 8 noiembrie 2017, prin care alte 97 de articole din Codul fiscal au fost modificate sau completate.
De asemenea, in primele 3 luni din 2018, prin 4 acte normative, au fost modificate sau completate 17 de articole din Codul de procedura fiscala, a atras atentia, ieri, Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR).
In primele 90 de zile din 2018, cadrul legislativ a fost major modificat, fiind adoptate 835 de acte normative, peste 45% din legile si ordonantele adoptate afectand direct si semnificativ intreprinderile, inclusiv IMM-urile (legislatia fiscala, declaratiile si contributiile obligatorii, etc.):
Citeste si:
Codul fiscal se modifica din nou!
Cu acest volum imens de acte normative adoptate in primul trimestru al anului 2018, este previzibil ca Romania va continua sa se situeze, si anul acesta, pe nedoritul prim loc in topul regional al modificarilor legislative (din Europa Centrala si de Est), in timp ce, in tarile vecine, tendinta este de simplificare si asigurare a unui cadrul legislativ stabil si preictibil, conditie esentiala pentru investitori.
CNIPMMR atrage atentia asupra instabilitatii legislative fiscale accentuata inregistrata in primul trimestru al anului 2018 precum si asupra volumului imens de acte normative adoptate.
Potrivit CNIPMMR,
volumul modificarilor Codului fiscal din primul trimestru al anului 2018 este cu 173% mai mare decat in primul trimestru al anului 2017 (69 articole modificate sau completate, in trimestrul I 2017, fata de 120 articole modificate sau completate, in trimestrul I 2018), in conditiile in care, anul trecut, s-a inregistrat un record de modificari legislative fiscale (s-au modificat sau completat 290 de articole din Codul fiscal).
In primele 90 de zile din 2018, mediul de afaceri a fost obligat sa implementeze 217 noi reglementari care modifica sau completeaza Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, 97 chiar din prima zi a anului, si alte 120 adoptate la distante foarte mici de timp, la care s-au adaugat modificari importante ale Codului de procedura fiscala si a legislatiei privind contributiile obligatorii.
Conform Consiliului, modificarile legislatiei fiscale au generat efecte multiple negative asupra IMM-urilor:
- cresterea fiscalitatii;
- cresterea birocratiei pentru toti contribuabilii si toti angajatorii;
- efort semnificativ de implementare a reformelor legislative;
- cresterea cheltuielilor de personal;
- dificultati importante de implementare cauzate de timpul foarte scurt stabilit pentru aplicare;
- cresterea cheltuielilor administrative, privind actualizarea programelor informatice;
- necesitatea unor restructurari (concedieri individuale sau colective);
- probleme de asigurare a competitivitatii si derularii contractelor la export.
Consiliul arata ca increderea in sistemul fiscal este o conditie esentiala pentru investitori, predictibilitatea fiind unul dintre cei mai importanti factori care influenteaza deciziile de investitii.
Citeste si:
Legea prevenirii, un fiasco previzibil
Efectele instabilitatii legislative fiscale accentuate din primul trimestru al anului 2018:
- in perioada ianuarie - februarie 2018, investitiile directe ale nerezidentilor in Romania au scazut cu 3,17%, la 794 milioane de euro, de la 820 de milioane, intre ianuarie - februarie 2017;
- societatile cu capital strain nou infiintate (848) au un capital social subscris in suma totala de peste 3,59 milioane de dolari, in scadere cu 57,9% comparativ cu ianuarie-februarie 2017;
- intre 1 ianuarie 2018 si 28 februarie 2018, numarul suspendarilor, dizolvarilor, radierilor, insolventelor, inclusiv in randul societatilor cu participare straina la capital au fost mai mari decat cele din perioada 1.01.2017 - 28.02.2017: au crescut cu 66,52% numarul suspendarilor (4.108 suspendari, comparativ cu 2.467, in perioada similara din 2017); a crescut cu 74,21% numarul dizolvarilor (6.397 dizolvari, comparativ cu 3.672 in aceeasi perioada din 2017); a crescut cu 19,25% numarul radierilor (15.254 radieri, comparativ cu 12.792); a crescut cu 28,07% numarul insolventelor (1.492 insolvente, comparativ cu 1.165).
CNIPMMR solicita initierea unui Program REFIT de simplificare a cadrului legislativ din Romania, similar cu Programul REFIT initiat de catre Comisia Europeana in 2002, care sa asigure codificarea, reformarea legislatiei, abrogarea si eliminarea actelor normative inutile si irelevante, revizuirea si retragerea unor acte in curs de elaborare, inlocuirea actelor obligatorii din punct de vedere juridic cu alternative mai putin stricte, cum ar fi acordurile voluntare (autoreglementare, coreglementare), 835 de acte normative in 3 luni fiind foarte dificil de cunoscut si implementat intr-un termen atat de scurt.
CNIPMMR solicita respectarea principiilor reglementarii inteligente: un proces decizional deschis si transparent, un dialog social calitativ, evaluarea in mod sistematic a impactul legislatiei asupra IMM-urilor, realizarea "testului IMM" si aplicarea principiul "Ganditi intai la scara mica", respectarea principiilor fiscalitatii (modificarea Codului fiscal "prin lege, care intra in vigoare in termen de minimum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I" si predictibilitatii impunerii fiscale, cu asigurarea "stabilitatii impozitelor, taxelor si contributiilor obligatorii", "pentru o perioada de timp de cel putin un an, in care nu pot interveni modificari in sensul majorarii sau introducerii de noi impozite, taxe si contributii obligatorii"), pentru asigurarea unui cadru legal stabil, predictibil si rezonabil si restabilirea increderii investitorilor.