7 lucruri pe care orice angajator trebuie sa le cunoasca
Legislatia muncii este extrem de complexa, un lucru normal de altfel, din moment ce ea trebuie sa acopere toate tipurile de relatii de munca, plus intreaga paleta de situatii particulare care pot aparea. Si, data fiind aceasta complexitate, se intampla mai mereu ca angajatorilor sa le scape anumite prevederi, care pot fi exploatate de inspectorii ITM in cazul unui control. Iata in continuare 7 exemple de astfel de prevederi.
1. Potrivit art. 29 alin. (4) din Codul muncii: „angajatorul poate cere informatii in legatura cu persoana care solicita angajarea de la fostii sai angajatori, dar numai cu privire la functiile indeplinite si la durata angajarii si numai cu incunostintarea prealabila a celui in cauza”.
2. CV-urile candidatilor care nu au obtinut angajarea nu vor fi pastrate in baza de date a angajatorului decat daca exista acordul expres al acestora in acest sens. In absenta consimtamantului, pastrarea datelor personale ale persoanelor respective (care nu se afla in raport de munca cu unitatea) contravine dispozitiilor europene si nationale privind protectia datelor personale ale persoanei.
3. Toate persoanele care urmeaza sa desfasoare o activitate care presupune contactul direct cu copii, persoane in varsta, persoane cu dizabilitati sau alte categorii de persoane vulnerabile au obligatia sa prezinte angajatorului (institutii din sistemul de invatamant, sanatate sau protectie sociala), inainte de angajare,
un certificat de integritate comportamentala. Acest certificat se elibereaza in conditiile Legii nr. 118/2019.
4. Uneori, desi o persoana desfasoara activitate cu caracter de munca dependenta in beneficiul altei persoane, legea exclude expres incheierea unui contract de munca. Este cazul zilierilor, avocatilor, administratorilor societatilor pe actiuni, voluntarilor. Acestia nu pot incheia contracte de munca.
5. Ori de cate ori legea face referire la numarul de salariati, impunand anumite obligatii pentru angajatorii care depasesc un anumit numar de salariati, se va lua in calcul totalitatea persoanelor incadrate in entitatea respectiva (persoana juridica), nu numai cei care lucreaza la un anumit punct de lucru sau la o anumita sucursala.
6. Persoanele fizice autorizate pot avea calitatea de angajatori. Initial, OUG nr. 44/2008 prevedea ca o persoana fizica autorizata nu poate angaja cu contract de munca terte persoane pentru desfasurarea activitatii pentru care a fost autorizata. Textul a fost modificat insa in 2011, cand s-a prevazut ca o PFA poate avea angajati, fara nicio restrictie in ceea ce priveste sfera activitatilor sau a numarului de salariati.
Dar legiuitorul si-a schimbat din nou optiunea: potrivit Legii nr. 182/2016, persoana fizica autorizata poate desfasura activitatile pentru care este autorizata, singura sau impreuna cu cel mult 3 persoane angajate de aceasta, in calitate de angajator. Asadar, in prezent, o persoana fizica autorizata poate avea salariati, dar nu mai mult de 3.
7. Potrivit art. 9 din OUG nr. 96/2003, in cazul in care o salariata gravida, lauza sau care alapteaza desfasoara la locul de munca o activitate care prezinta riscuri pentru sanatatea sau securitatea sa ori cu repercusiuni asupra sarcinii si alaptarii, angajatorul este obligat:
a) sa ia masurile necesare pentru ca, printr-o modificare temporara a conditiilor de munca si/sau a programului de lucru al salariatei in cauza, sa fie evitata expunerea acesteia la riscurile evidentiate, conform recomandarii medicului de medicina a muncii sau a medicului de familie, cu mentinerea veniturilor salariale;
b) daca modificarea temporara a conditiilor de munca si/sau a programului de lucru al salariatei in cauza nu este posibila ori nu poate fi realizata din motive bine intemeiate, angajatorul va lua masuri pentru a o repartiza la alt post de lucru fara riscuri pentru sanatatea ori securitatea sa, conform recomandarii medicului de medicina a muncii ori a medicului de familie, cu mentinerea veniturilor salariale;
c) daca insa nici repartizarea la un alt loc de munca nu este posibila, salariata gravida, lauza sau care alapteaza are dreptul la
concediu de risc maternal.
Sursa foto: www.pixabay.com