6 informatii pe care candidatul trebuie sa i le furnizeze angajatorului inainte de angajarea efectiva
Inainte de angajare, orice salariat trebuie sa ii furnizeze salariatului o serie de acte care sa intre la dosarul lui personal, unele clasice, gen copii dupa cartea de identitate si dupa actele de studii, altele mai speciale, gen cazierul judiciar (daca e cazul) sau caracterizari de la locurile de munca anterioare. Mai putin cunoscuta este insa o anumita declaratie pe propria raspundere, care ii este absolut necesara angajatorului.
Este vorba despre o declaratie a salariatului privind situatia sa personala, in care el trebuie sa mentioneze:
1. Daca si-a ales functia de baza la angajatorul respectiv
E o informatie esentiala, intrucat anumite drepturi se acorda numai la locul unde salariatul are functia de baza (tichetele de masa, deducerea personala), ca urmare angajatorul trebuie sa cunoasca acest lucru.
Atentie, aceasta declaratie se da doar angajatorului unde salariatul detine functia de baza! Fata de alti angajatori, in cazul unui cumul de functii, salariatul nu are obligatia sa spuna unde detine functia de baza.
2. Denumirea casei de asigurari de sanatate unde este asigurat
Angajatorul trebuie sa declare in formularul 112 casa de asigurari de sanatate unde este asigurat salariatul. De aceea este necesar ca salariatul sa ii furnizeze angajatorului aceasta informatie.
3. Persoanele coasigurate
Angajatorul trebuie sa cunoasca coasiguratii salariatului, intrucat are obligatia de a-i declara in formularul 112.
4. Daca este somer la data angajarii
Informatia este importanta deoarece, in situatia in care un angajator incadreaza in munca someri care beneficiaza de indemnizatie de somaj, el are obligatia de a anunta AJOFM in termen de cel mult 3 zile de la data angajarii (art. 41 alin. (2) din Legea nr. 76/2002). Nerespectarea acestei obligatii de catre angajator constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.
Informatia este importanta si din alt motiv: daca respectivul candidat (somer) se incadreaza intr-o anumita categorie (de exemplu, are peste 45 de ani), angajatorul primeste lunar o subventie de 2.250 de lei, timp de 12 luni, conform aceleiasi Legi nr. 76/2002.
5. Daca este persoana cu handicap
Pentru salariatul incadrat in grad de handicap grav sau accentuat, angajatorul nu calculeaza impozit pentru veniturile salariale, intrucat salariatul este scutit. La fel ca la pct. 4, angajatorul poate primi o subventie lunara de 2.250 de lei pentru salariatul respectiv, daca acesta provine din randul somerilor.
Conteaza ca angajatorul sa isi fi indeplinit obligatia legala prevazuta de OUG nr. 102/1999 (sa incadreze in munca persoane cu handicap, in procent de 4% din numarul total de angajati, daca are peste 100) sau sa nu fi avut din start aceasta obligatie (firma lui numara mai putin de 100 de angajati).
6. Daca a fost salariat in luna angajarii pana la data angajarii
Daca reangajarea are loc in aceeasi luna cu lichidarea de la precedentul loc de munca, la stabilirea bazei de calcul pentru determinarea impozitului lunar aferent veniturilor realizate in aceasta luna de la angajatorul urmator nu se va lua in calcul deducerea personala. Astfel, daca salariatul se angajeaza in cursul lunii, noul angajator nu ii acorda deducerea pentru veniturile salariale realizate in luna respectiva. Deducerea se acorda doar de fostul angajator.
Important!
Declaratia aceasta pe proprie raspundere pe care trebuie sa o dea viitorul salariat este destul de complexa, poate avea chiar si cateva pagini. De aceea, pentru a fi sigur ca nu sunt omise informatii importante, se recomanda ca angajatorul sa ii puna la dispozitie salariatului un formular (editabil) al carui model este disponibil pe Internet.
Sursa foto: www.pixabay.com