5 reguli pe care patronii ar trebui sa le respecte in relatia cu angajatii
managementbusinesscompaniifirmesalariiangajati
In multe cazuri, pe melagurile economiei noastre de piata, patronii considera ca singura obligatie pe care o au fata de angajatii lor este sa le plateasca salariile (cat mai mici cu putinta, desigur). In economiile normale, insa, patronii nu au numai bani (ceea ce pe la noi pare sa fie suficient) ci si cultura de management. Dar patronul autohton considera, in cele mai multe cazuri, ca este destul sa aiba bani, sofer si bodyguard care sa-i duca servieta in care are un notebook pe care nu stie nici sa-l deschida. Cultura, in general, si cultura de management, in particular, sunt considerate mai degraba niste mofturi care palesc in fata siglei limuzinei Lexus cu geamuri fumurii in care zace 24/ 24 un sofer platit lunar cu tot atatia bani cat a costat cravata patronului.
Recent, publicatia online Business Insider US a realizat un interviu cu americanul Steve Bushnell, specialist international in cultura de management, iar acesta a identificat si a descris primele cinci reguli simple pe care un patron ar trebui sa le respecte in relatia cu angajatii.
1. In primul rand, toti patronii ar trebui sa discute cu angajatii si sa-i stimuleze sa-si spuna parerea despre munca lor si despre firma, in general.
De asemena, patronii ar trebui sa-i incurajeze pe angajati sa propuna idei si solutii pentru imbunatatirea activitatii companiei. Tipul acesta de comunicare ar trebui sa fie un dialog intre patron si angajat, iar un un interogatoriu la care patronul isi supune angajatul.
2. Patronul ar trebui sa respecte echilibrul intre viata profesionala si cea personala a angajatului.
Patronul ar trebui sa inteleaga faptul ca viata profesionala a angajatului este doar o componenta a vietii sale complexe si ca un echilibru intre viata profesionala si cea personala va avea rezultate benefice asupra amandurora.
3. Patronii ar trebui sa le spuna, periodic, angajatilor ce parere au despre activitatea profesionala a acestora.
Acest lucru se intampla si la noi, insa doar intr-un singur caz: atunci cand managerului i se pare (si i se pare cam mereu) ca angajatul nu trage destul de tare la "edecul" companiei sale.
Conform lui Steve Bushnell, managerii ar trebui sa aduca la cunostinta angajatilor rezultatele evaluarii profesionale a acestora, fie ca acestea sunt pozitive sau negative. Aceste discutii ar trebui sa aiba loc periodic, de preferat in formula fata-in-fata, dar nu in formula cu unul dintre interlocutori tolanit in fotoliul directorial si cu picioarele pe masa si cu celalalt lipit cu spinarea de usa capitonata a biroului.
4. Un bun patron este acela care reuseste sa-l faca pe angajat sa inteleaga importanta postului sau in structura companiei, sa devina constient de faptul ca munca pe care o face este importanta pentru bunul mers si rezultatele organizatiei.
Un bun patron este acela care se asigura ca toti angajatii sai au o imagine de ansamblu a companiei si ca au sentimentul ca sunt parte a unei echipe.
5. Un bun patron este acela care ofera angajatilor sai o remuneratie corecta si rezonabila.
A-ti plati angajatii cat mai putin pentru cat mai multa munca nu ar trebui sa fie considerata o buna politica de management, ci dimpotriva, una foarte proasta. Un angajat care se simte exploatat si prost platit nu va munci cu tragere de inima si nu va astepta decat un moment potrivit pentru a pleca la un alt job unde calitatile lui sa fie recunoscute si corect evaluate, inclusiv prin pachetul salarial.