Tara in care berea costa mai putin de 2 euro
fotbaleuropa leaguearena nationalaturismberebrandingathletic bilbaoatletico madrid
Sigur ca nu poti face brand turistic din asta. Desi, unei mari categorii de potentiali turisti nord-americani si vest-europeni faptul ca o bere costa, intr-o tara membra UE, mai putin de 2 euro le va spune infinit mai multe decat parabola “Gradinii Carpaticeâ€.
Deloc intamplator si deloc surprinzator, primele impresii trimise acasa, de la fata locului, de catre suporterii spanioli ai lui Atletico Madrid si de bascii care sustin pe Athletic Bilbao, cele doua echipe care isi disputa miecuri, 9 mai, prestigiosul trofeu Europa League pe “Arena Nationala” din Capitala, a fost tocmai acesta: la Bucuresti berea costa mai putin de 2 euro! Nu a fost singura surpriza placuta descoperita de fani in Bucuresti. Departe de imaginea consacrata mai cu seama in tarile burdusite in ultimul deceniu de emigranti romani pusi pe cersit si pe furtisaguri, Bucurestiul vazut prin ochii suporterului de fotbal strain e un oras linistit si agreabil, cu oameni educati si prietenosi, umblati prin lume si buni cunoscatori de limbi straine. Petrecerile sunt lungi, femeile sunt superbe, oamenii, in general, sunt marea revelatie a strainilor nimeriti prin acest loc din Estul european. Marturiile miilor de iubitori de fotbal care au venit la Bucuresti zilele acestea – probabil cea mai mare invazie de turisti straini din istoria Capitalei – nu sunt singulare. Ele sunt dublate, in acelasi sens al surprizelor placute, de numeroasele postari ale unor turisti occidentali.
Brandingurile turistice de tara au rigiditatea si conformismul lor. Vand mai degraba ce vor gazdele decat ce vor oaspetii. Costa mult si produc extrem de putin. Se intampla si in cazul altora, nu e doar cazul comunicarii turismului romanesc. Nici Olanda nu si-a facut brand turistic din droguri, nici Thailanda din masaje erotice, dar realitatea e ca turistilor trebuie sa le vinzi altceva decat sloganuri absconse si colaje cu apusuri de soare, la fel de frumoase si de efect si la Rio de Janeiro, si la Miami, si in Alpi, si in Bucovina. Gazduirea in premiera de catre capitala Romaniei a finalei unei importante si mediatizate competitii fotbalistice europene nu a fost planuita in anticamerele diriguitorilor turismului romanesc. A fost mai mult ambitia sefilor fotbalului de la noi si rasplata cuvenita pentru niste jocuri de culise din stratosferele UEFA pe care chiar si cei mai informati le intuiesc doar. A fost, deci, mai mult o intamplare, un cadou primit de la altii. Dar asta nu inseamna ca lectia finalei Europa League de la Bucuresti nu trebuie studiata pe de-a-ntregul. Avem 20.000 de turisti straini si avem ocazia sa intelegem mai bine ce vor ei cu adevarat din ce le putem oferi si ce le place cu adevarat la noi. Iar daca ei sunt incantati si spun mai departe ca in Romania berea costa doar 2 euro si ca Bucurestiul e paradisul distractiilor de noapte prin barurile din Lipscani, atunci asta va trebui sa vindem de acum incolo. Adica sa investim mai putin in ipocriziile din campaniile de branding turistic si mai mult in campanii informale, virale, directe, care ajung exact acolo unde trebuie. La turist si la micile lui bucurii de vacanta: patru beri la pretul uneia de la el de-acasa, de plida.