Daca aveti un teren de 1.000 mp undeva la tara, luati in considerare aceasta afacere!
Se stie ca agricultura performanta nu se poate face pe o suprafata mai mica de 100 ha, un lucru descurajant pentru Romania a carei suprafata agricola este, in mare parte, faramitata in exploatatii de dimensiuni mici si foarte mici. Media acestor exploatatii este de 3,3 ha si, intr-o proportie covarsitoare, pe ele se face o agricultura de subzistenta.
Totusi, sa nu fim prea pesimisti. “Ceea ce produce o ferma mica poate sa fie diferit de ceea ce produce o ferma mare. Asa ca si fermele mari, si fermele mici au locul lor in agricultura”, considera Dacian Ciolos, fost comisar european pentru agricultura. Si, in acest sens, un mod de a face agricultura, foarte atractiv si accesibil pentru detinatorii de suprafete mici de teren, il constituie
cultivarea legumelor in solarii.
Un solariu de 1.000 mp (o zecime de hectar) necesita o investitie de cca 10.000 de euro – constructie, seminte, pat germinativ, ingrasaminte, pesticide, folie pentru dublura – dar important este ca el poate aduce anual venituri de inca o data pe atat. Aceasta este, de altfel, si regula in acest tip de afacere: bagi un leu, scoti doi.
Pana in 1989, particularii aveau restrictii la construirea de solarii, iar statul se baza pe productia legumicola din sere incalzite, a caror suprafata totala depasea 2.200 de hectare. Intre timp, suprafata acestor sere a scazut la cca 500-600 ha, pe fondul lipsei lor de profitabilitate.
Explicatia pentru acest declin e data de faptul ca aproape toate serele de dinainte de 1989 erau amplasate fie langa termocentrale, fie langa alte unitati industriale care in procesul de productie aveau ca produs secundar aburul, ceea ce permitea ca incalzirea serelor pe timp de iarna sa se faca la costuri foarte reduse. Dupa Revolutie aceste intreprinderi si-au redus activitatea sau chiar s-au inchis si serele au ramas fara sursa de incalzire.
Solariile individuale pot ocupa, asadar, golul lasat de reducerea productiei acestor sere. Evident, cu problemele de rigoare legate de desfacere: astfel, la desfacerea in piete intervin intermediarii (aproape jumatate din profit merge catre acestia), iar la colaborarea cu supermarket-urile apar cerinte stricte legate de prospetime, marime, ambalare, cantitate si de o anumita periodicitate/constanta a livrarilor pe tot parcursul anului – cerinte foarte greu de indeplinit de catre un mic producator agricol.
Iata de ce supermarket-urile prefera sa importe legume din tari ce le ofera o aprovizionare si o calitate constante tot timpul anului, inclusiv in extrasezon. (Turcia detine suprematia pe piata din Europa pentru rosiile produse in sezonul rece, bucurandu-se de climatul mediteranean bland, cu temperaturi care nu scad sub 10 grade.)
Ceea ce nu inseamna insa ca afacerea cu solarii nu ramane atractiva pentru taranii romani: o familie care dispune de un teren de 500-1.000 mp poate spera la
venituri de peste 10.000 de euro pe an, chiar si prin simpla vanzare a productiei la marginea drumului.
Sursa foto: www.pexels.com