Cumpararea unui apartament este adesea unul dintre cei mai importanti pasi din viata noastra, dar poate fi si un proces complex si plin de provocari. Pentru a asigura o tranzactie imobiliara lipsita de surprize neplacute si pentru a iti proteja investitia, este esential sa ai o intelegere clara a documentelor si actelor necesare in acest proces.
In randurile urmatoare patrundem impreuna in labirintul formalitatilor legate de achizitionarea unui apartament, ocazie cu care vei afla in detaliu ce acte trebuie sa soliciti proprietarului sau agentiei imobiliare pentru a te asigura ca tranzactia se desfasoara in mod corespunzator. De la actele de identitate la certificatele de proprietate si documentele fiscale, vei afla tot ceea ce trebuie sa stii pentru a naviga cu incredere in acest proces important.
In primul rand trebuie sa stii ca atunci cand cumperi un apartament, vanzatorul lui are toata responsabilitatea pentru prezentarea actelor necesare. In fata notarului, pentru a se putea incheia procesul de vanzare - cumparare a locuintei, vanzatorul va trebui sa se prezinte cu urmatoarele acte:
a) actul de proprietate.
b) certificat de atestare fiscala – se obtine de la Administratia Fiscala unde se plateste impozitul anual. Se elibereaza in 3 zile si este valabil doar pe perioada lunii in care a fost emis.
c) documentatie cadastrala: cadastru si intabulare. Termenul de eliberare este de 18 zile lucratoare,
d) extras de carte funciara – se obtine de biroul notarial de la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara, la cererea scrisa a celui care vinde apartamentul. Este valabil pe o perioada de 10 zile lucratoare de la data inregistrarii.
e) certificat de performanta energetica – se obtine de catre vanzator la un auditor energetic pentru cladiri, atestat de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice si care isi desfasoara activitatea ca persoana fizica autorizata. Se elibereaza de regula in 24-48 de ore si are o valabilitate de 10 ani.
f) ultimele facturi de la utilitati si dovada platii acestora,
g) adeverinta eliberata de asociatia de proprietari.
Contractul de vanzare - cumparare pentru o locuinta poate fi incheiat in 3 sau 4 zile in regim normal, respectiv in 1 - 2 zile in regim de urgenta. Contractul poate fi facut la orice notar public din Romania, intreg procesul fiind unul destul de simplu atat timp cat toate documentele mentionate anterior exista.
Sursa foto: pexels.com
Ultimele NOUTATI
Cosul de cumparaturi de Paste a golit buzunarele romanilor! Preturile sunt mai mari cu 40 la suta fata de 2024
Cum a ajuns euro sa ia fata dolarului american si sa devina preferatul investitorilor. Neincrederea din SUA ridica moneda europeana
Romanii au scos banii de la ciorap si au imprumutat statul cu o suma record. Niciodata in zeci de ani nu s-a mai investit atat de mult in titluri de stat!
Piata imobiliara fierbe. Locuintele se vand ca painea calda chiar si la Cluj, unde preturile bat capitala
Firmele se sufoca! Creste numarul societatilor comerciale care de-abia se descurca cu facturile si platile
Partenerii nostri
Cum sa creezi un mediu de lucru eficient si placut pentru angajati
Conditiile primirii de interni. Cine poate avea calitatea de intern?
[Q&A] Accesul in REGES-online pentru angajatori si salariati. Raspunsuri de la specialisti
D101 Grup fiscal: Termen de depunere si aspecte importante
Ce cuprind notele explicative la situatiile financiare anuale
Observator la Alegerile Prezidentiale 2025: acreditare, drepturi si obligatii
Alegeri Prezidentiale 2025: Calendar, Candidati, Sondaje si Model sesizare in ziua votului
Tot ce trebuie sa stii despre pensia de handicap si insotitor: acte si grade de handicap
Te-ar putea interesa si
Cum a ajuns euro sa ia fata dolarului american si sa devina preferatul investitorilor. Neincrederea din SUA ridica moneda europeana
Romanii au scos banii de la ciorap si au imprumutat statul cu o suma record. Niciodata in zeci de ani nu s-a mai investit atat de mult in titluri de stat!