INTERVIU George Carpov, CSRMedia.ro : CSR-ul ii transforma pe angajati in ambasadori informali ai companiei
csrgeorge carpovcsrmedia.ro
O companie care isi implica angajatii in proiecte relevante de CSR are beneficii de imagine importante.
Oamenii care lucreaza intr-o firma ce deruleaza proiecte importante de CSR sunt mandri atunci cand afla ca aceasta a schimbat in bine viata unor copii sau oameni saraci.
Vor deveni mandri si datorita faptului ca au contribuit si ei, considera George Carpov, consultant CSRmedia.ro. Acestia vor spune si altora despre campaniile respective si vor deveni ambasadorii firmei.
O companie care deruleaza proiecte de CSR si comunica etic aceste lucruri va avea mult de castigat la capitolul imagine. Aceasta imagine buna va avea un cuvant greu de spus in procesul de luare a deciziei de cumparare, mai ales in cazul unui cumparator sensibil la acest aspect.
Iar in societatea contemporana, mai ales cand vorbim despre tineri, tot mai multi cumparatori sunt tot mai atenti la aspecte legate de responsabilitatea sociala.
Tot mai multe decizii de cumparare se iau tinand cont de acest aspect, iar trendul nu poate fi decat crescator pe termen lung.
Cum arata sectorul CSR in Romania in acest moment?
Domeniul CSR a evoluat simtitor in ultimii ani. Daca la inceput se limita la sponsorizari, acum se pune tot mai mult accent pe dialogul cu stakeholderii si integrarea practicilor specifice in activitatile companiei.
De asemenea, tot mai multe companii dezvolta proiecte de CSR care pun accent pe dezvoltare sustenabila, nu doar pe interventii punctuale in comunitati.
Care sunt tendintele in CSR-ul romanesc?
CSR va deveni oarecum obligatoriu pentru companii. Si nu ma refer neaparat la dimensiunea externa, ci la cea interna.
Practic de aici trebuie inceput, de la actiuni care vizeaza propria companie – transparenta, integritate, grija fata de mediu, modul de abordare a relatiei cu clientii sau partenerii.
Nu in ultimul rand, in toate aceste actiuni trebuie cooptati si proprii angajati, creandu-se astfel o cultura de CSR in companii. Vorbim practic de adoptarea unui comportament responsabil atat de companii cat si de stakeholderii sai – interni sau externi.
Care este rolul CEOs, CFOs si al altor executivi de top din companii in dezvoltarea CSR-ului si de ce este important pentru ei sa orienteze compania spre CSR?
Este importanta implicarea top managementului in dezvoltarea strategiilor de CSR deoarece trebuie sa existe o concordanta intre acestea si obiectivele de business.
De asemenea, si in acest caz exemplul personal functioneaza foarte bine. Daca membrii boardului, de exemplu, se implica direct in actiuni de responsabilitate sociala, probabil ca si alti angajati vor fi motivati sa faca acest lucru.
Care este rolul echipei de CSR in pozitionarea strategica a companiei prin eforturile CSR?
Echipa de CSR are rolul de a elabora strategia corecta de responsabilitate sociala. Iar strategia corecta este aceea care permite deschiderea unui dialog cu stakeholderii de exemplu.
De asemenea, aceasta echipa are si rolul de a constientiza angajatii de importanta adoptarii unui comportament responsabil social.
Cum contribuie CSR la cresterea profitului unei companii?
Nu exista o legatuta directa intre actiunile de CSR si cresterea profitului. Nici nu trebuie sa fie. CSR-ul nu trebuie privit ca un instrument de marketing.
Ci ca un mod in care o parte din veniturile companiilor se intorc in comunitate, altfel decat sub forma de taxe si impozite. Este adevarat ca, daca o companie are o strategie de CSR, aceasta o poate ajuta pe partea de business.
Dar vorbim de altfel de beneficii, precum deschiderea unui dialog transparent cu autoritati, clienti sau furnizori, de exemplu. Si nu in ultimul rand cu comunitatile in care aceasta isi desfasoara activitatea.
Toate acestea contribuie la reputatia companiei, intr-un context in care economia este bazata pe reputatie.
Cum ajuta CSR o companie sa se diferentieze in fata competitorilor?
Publicul din ziua de azi este mult mai educat si are acces la mijloace de comunicare multiple. Prin urmare, deciziile sale se bazeaza foarte mult pe ceea ce gaseste online – social media, parerile altora, etc.
O companie care deruleaza proiecte de CSR si comunica etic aceste lucruri, va fi cu siguranta mai bine vazuta. Iar acest fapt poate influenta o decizie de cumparare, de exemplu.
Sau poate influenta alegerea sa ca furnizor.
Cum contribuie CSR la motivarea angajatilor si ce efecte benefice exista pentru companie?
O companie care deruleaza proiecte relevante de CSR si, mai mult, isi implica si angajatii, are beneficii de imagine importante.
Angajatii sunt mandri atunci cand afla ca firma pentru care lucreaza a schimbat in bine viata unor copii sau categorii defavorizate ale societatii. Vor si mai mandri daca vor sti ca au contribuit si ei. Si vor spune si altora, devenind astfel un fel de ambasadori informali ai companiei.
De ce devine o companie activa in CSR mai atractiva la angajare?
Aici lucrurile sunt mai nuantate, avand in vedere ca decizia de angajare tine, de cele mai multe ori, de aspecte financiare sau de dezvoltare a carierei.
Sunt insa si cazuri in care, pus in fata unor oferte similare, un angajat care este ecologist, va accepta sa lucreze pentru o companie care deruleaza anual actiuni de impadurire, de exemplu.
Sau sa aleaga acea companie care este implicata activ in dezvoltarea comunitatii din care el face parte.
Ce valoare medie are un proiect acum? La cat estimati ca va creste in viitor?
Conform studiului derulat de Ernst & Young Romania si CSRMedia.ro, 66% din proiectele realizate de companiile romanesti nu depasesc 10.000 euro, acestea fiind impartite in mod egal intre proiecte pana in 5.000 euro si cele cu valoare peste 5.000 euro, dar sub 10.000 euro.
De asemenea, se observa o stagnare a bugetului CSR in 2013 fata de 2012 pentru jumatate dintre companii, in timp ce 36% dintre ele au un buget mai mare, iar 13% au la dispozitie un buget micsorat in acest an.
Cum a evoluat interesul pentru CSR in 2012 fata de 2011? Cum va evolua in acest an fata de 2012?
Conform aceluiasi studiu, o majoritate semnificativa dintre respondenti (67%) considera ca interesul fata de CSR a crescut in ultimele 12 luni, in timp ce 30% considera ca acesta a ramas la fel.
Doar 3% considera ca interesul pentru CSR a avut o evolutie descendenta in aceasta perioada.
Cum influenteaza criza financiara acest sector?
Criza financiara are impactul sau, mai ales pe partea de bugete. Pe de alta parte, acest context a determinat specialistii din domeniu sa devina si mai creativi si eficienti, astfel incat sa isi atinga obiectivele.
Ce sectoare ale comunitatii sunt cele mai vizate si de ce?
Cele mai multe companii au ca focus educatia in proiectele de CSR (25%). Aceasta este urmata de un nivel asemanator de interes pentru sanatate (18%), probleme sociale (17%) si mediu (16%).
Comparativ cu datele din Romania, studiul Business4Better 2013 indica un interes de 60% al companiilor americane cu numar de angajati intre 100-5.000 pentru domeniul educativ.
Cat de importante sunt ONG-urile? Ce avantaje are o companie prin colaborarea cu ele?
ONG-urile dezvolta proiecte care pot raspunde foarte bine obiectivelor de CSR are companiilor. Au experienta si specialisti foarte buni in domenii specifice, o retea de voluntari si contacte la nivel local sau national.
Mai mult, acestea sunt la curent cu nevoile comunitatilor. In afara de aceste aspecte, exista si avantaje fiscale pentru companii.
Ce retineri au unii manageri vizavi de CSR?
Nu cred ca exista retineri, ci poate o neintelegere a rolului responsabilitatii sociale in activitatea companiei.
Exista o diferenta de atitudine intre companiile romanesti si cele cu capital strain?
Nu sunt diferente importante. As mentiona poate doar faptul ca firmele multinationale au deja in spate o traditie in CSR. Astfel, multe din actiunile locale sunt adaptari ale proiectelor globale, beneficiind astfel de experienta acumulata.
Foto: Photo by DAVID ILIFF. License: CC-BY-SA 3.0 (Wikipedia)