INTERVIU Otilia Caloian, Jolies Events: Piata importurilor de flori este neagra aproape in totalitate
otilia caloianjolies eventsflorifrumoase.ro
Una dintre marile probleme cu care se lupta micii antreprenori din Romania este cea a concurentei neloiale.
Mai exact, este vorba despre cei care nu-si platesc taxele. In timp ce jucatorii corecti se chinuie sa-si achite obligatiile fata de stat, altii ”se descurca”.
Una dintre pietele atinse de virusul ”smecheriei” este cea a importului de flori, pe care activeaza si Otilia Caloian, co-fondator al florifrumoase.ro si al agentiei organizatoare de evenimente Jolies Events.
In domeniul importurilor de flori, facturile fiscale par la fel de rare ca orhideea Papucul Doamnei. Insa, Otilia Caloian considera ca acest obstacol poate fi depasit cu multa seriozitate, disciplina, angajati profesionisti si crearea unei baze de clienti fideli.
1. Ce probleme ati intampinat cand ati vrut sa demarati afacerile?
Nu le pot numi chiar probleme, mai bine spus situatii mai grele sau mai usoare pe care le-am intampinat. Inainte sa deschid aceasta florarie online, am activat ca jurnalist, deci nu aveam niciun pic de experienta in domeniul florilor sau al organizarilor de evenimente. Pentru inceput a trebuit sa inchiriez un spatiu unde sa facem atelierul florariei online si sa imi amenajez birou.
Credeam ca voi avea probleme cu angajarea oamenilor cu care trebuia sa lucrez. La acest capitol, insa, am avut noroc si am gasit inca de la inceput adevarati designeri florali cu care lucrez si acum cu succes.
2. Ce probleme ati avut dupa start?
Dupa start am avut probleme cu gasirea furnizorilor de flori, in principal. Din pacate, piata importurilor de flori este una neagra aproape in totalitate. Cu greu ti se elibereaza facturi fiscale pentru produsele cumparate.
Dupa cateva luni, insa, am cunoscut o firma importatoare de flori taiate, cu care colaboram excelent. Alte probleme le-am avut cu gasirea clientilor. Inainte de a demara business-ul cu floraria online imi facusem o lista de potentiali clienti, dar din pacate nu am putut sa-i cuceresc.
A trebuit sa ne facem noi proprii clienti fideli. Am pornit, pur si simplu de la zero, iar acum ma mandresc cu o baza de minimum 300 de clienti fideli. De asemenea, o alta dificultate pe care am intalnit-o a fost realizarea portofoliului de produse, pentru a umple site-ul cu aranjamente florale. Daca as fi avut o florarie off line ar fi fost mai simplu, umpleam floraria cu flori si gata. La o florarie online lucrurile stau cu totul diferit. Nu puteam sa prezint clientilor un site gol, fara poze cu flori. Asa ca a trebuit sa investim destul de mult in flori, pe care le-am transformat in buchete, aranjamente, cosulete, pe care le-am fotografiat si le-am pus pe site.
3. Ce ar trebui sa faca autoritatile pentru a remedia problemele?
Nu am avut pana acum probleme din punct de vedere al autoritatilor. Nu ne-au deranjat cu nimic. Ar trebui, totusi, sa verifice mult mai mult segmentul importatorilor de flori si, eventual, sa ofere facilitati pentru start up-uri.
4. In ce tara este inregistrata compania dvs. si de ce? Ati analizat posibilitatea de a va muta afacerile intr-o alta tara? Daca Da, de ce si unde?
Compania noastra este inregistrata in Romania. Nu ne-am gandit inca la varianta mutarii business-ului in alta tara decat asa, in joaca. Am fost recent la Barcelona, orasul meu de suflet, si ma amuzam vazand celebrele florarii de pe Bulevardul Las Ramblas care comercializeaza aranjamente florale care la noi nu sunt tocmai apreciate, modele invechite cu flori nu chiar proaspete.
Vorbeam cu sotul meu, zambind, ca daca mi-as face o florarie in Barcelona, cu aranjamentele si calitatea din Romania, am fi cei mai tari.
5. Cat a durat sa va infiintati firma si cat v-a costat acest demers?
Infiintarea firmei a durat foarte putin. Ca sa evit statul la cozi la institutiile din Bucuresti, am infiintat firma in provincie, eu nefiind din capitala. Totul a mers foarte repede. Intr-o zi sau doua am depus toate actele si intr-o saptamana aveam firma.
6. Ce costuri presupune desfasurarea activitatii companiei dvs.?
Costurile se ridica la cateva mii de euro pe luna. Avem costuri relativ fixe, pe care nu le putem evita, cum ar plata chiriei, salariile angajatilor, investitiile in materie prima, in accesorii, si, mai ales, investitiile in promovarea online a firmei.
7. Cat va costa un contabil? Dar un avocat? Cat de importanti sunt acestia pentru afacerea dvs.?
La un avocat nu am apelat inca. Am un contabil foarte bun, tot din provincie, iar costurile se ridica undeva la 100 de euro pe luna. Asta pentru ca de contabilitatea primara se ocupa asociatul meu.
8. Ce calitati considerati ca trebuie sa aiba o persoana pentru a avea succes in afaceri?
Obligatoriu trebuie sa-si faca un plan de afaceri pe minimum patru ani, cu pasi mici dar rapizi si sa urmeze absolut toti pasii, treptat. Sa nu se abata de la niciunul!
Daca se va tine cu sfintenie de planul de atac initiat la inceput, cu siguranta va avea succes. De asemenea, trebuie sa fie serios, sa nu faca niciodata rabat de la calitate, sa lucreze doar cu cei mai buni oameni din domeniu si sa puna accent foarte mare pe marketing si promovare. Noi, de exemplu, investim peste 50% din profit in promovarea firmei.
9. Ce este mai important in afaceri: banii, relatiile, angajatii sau informatiile pe care le detineti?
Toate sunt foarte importante. Poate ca relatiile sunt foarte importante, daca vrei sa ai un succes mai mare inca de la inceput, dar pe acestea le poti face si pe parcurs.
Noi nu am avut relatii si acum ne mandrim cu o florarie online de succes si, de anul acesta, cu o agentie organizatoare de evenimente Jolies Events. De asemenea, angajatii sunt poate cei mai importanti. Daca lucrezi cu profesionisti vei avea si produse de calitate, evident.
Foto: Otilia Caloian,
Jolies Events. Sursa:
Sorin Stana.