Interviu Mugur Frunzetti, fondator Floria.ro: Cea mai importanta lupta a fost cu obisnuinta clientilor de a cumpara flori de oriunde
mugur frunzettifloria.roretailer online
Cea mai importanta lupta data in ultimii trei ani a fost cea cu obisnuinta clientilor de a cumpara flori de oriunde, potrivit lui Mugur Frunzetti, fondatorul retailerului online de flori Floria.ro.
Multi clienti cumparau fara a tine cont de calitatea florilor, de cat vor trai acestea in vaza sau de efectul produs, a subliniat Frunzetti intr-un interviu acordat Manager.ro.
1. Care sunt provocarile unui proiect antreprenorial online cu stocuri perisabile? Care sunt problemele si ce solutii au fost gasite?
Pentru a avea o afacere rentabila cu stocuri perisabile, un antreprenor trebuie sa imbine o buna previzionare a cererii naturale cu folosirea instrumentelor de marketing potrivite, la momentul potrivit, pentru a ajusta cererea in functie de stocuri. Din fericire, florile ofera un infinit de posibilitati creative care pot ajuta la gestiunea stocului.
2. Cum se lupta online-ul cu piata neagra a florilor? Ce masuri ar trebui sa ia autoritatile?
Cea mai importanta lupta data in cei trei ani pe care ii sarbatorim pe 18 iulie cu Floria.ro este lupta constanta cu obisnuinta clientilor de a cumpara flori de oriunde, fara a tine cont de calitatea florilor, de cat vor trai acestea in vaza, de efectul produs. Majoritatea se gandesc ca “gestul conteaza”. Si conteaza, intr-adevar, dar nu exclusiv. Pentru femei conteaza calitatea buchetului, conteaza calitatea florilor, a detaliilor.
Noi luptam cu piata neagra prin garantia calitatii, asigurand clientul ca la destinatie ajunge un buchet senzational, cu flori proaspete si sanatoase, care vor rezista zile in sir in vaza. Este adevarat, vedem o orientare spre calitate, insa pe piata neagra se vand totusi anual flori de 50 milioane de euro, adica 50% din total.
Autoritatile pot lua masuri pentru descurajarea vanzarii la negru de flori. Sunt masurile generale pentru lupta cu evaziunea fiscala: controale, amenzi, confiscarea marfii, legi prin care clientul sa nu fie obligat sa plateasca daca nu i se ofera bon fiscal, cum s-au aprobat in Grecia.
3. Cum a ajuns floria.ro la un milion de flori vandute si milionul de euro in anul trei?
La trei ani de la infiintarea Floria.ro, pe care ii sarbatorim chiar de ziua mea, pe 18 iulie, pot spune ca tot ce am facut in acesti ani ne-a adus aici: toata munca, atentia la crearea fiecarui buchet, abordarea directa a clientilor, totul a avut impact si a adus valoare. Am devenit brandul numarul unu pentru comandarea de flori online.
Am pus intotdeauna accent pe calitatea florilor si experienta clientului, atat a celui care trimite florile, cat si a destinatarului. Am oferit transport gratuit, in doua ore de la comanda, in Bucuresti si in multe orase din tara. Am fost intotdeauna seriosi si am respectat promisiunea clientilor. Am incurajat consumul de flori, prezentand efectele spectaculoase ale buchetelor transmise.
4. Care sunt veniturile estimate pentru acest an? Care este profitul net estimat pentru acest an?
Anul acesta vom face peste un milion de euro. In 2012 am realizat 700.000 euro. Suntem intr-o perioada de dezvoltare, de investitii, pentru ca o crestere de 40% de la an la an, in contextul unei piete a vanzarilor online de flori care creste cu 10-15%, trebuie sustinuta prin marketing, infrastructura, parteneriate. Astfel ca profitul nu este un obiectiv principal pentru acest an. Cresterea cifrei de afaceri, a cotei de piata si consolidarea pozitiei de lider sunt obiectivele principale pe care dorim sa le atingem.
5. De ce au fost vanzarile peste estimari in primele sase luni? Care erau estimarile si cat au fost vanzarile?
In afacerea cu flori, primul semestru este cel care aduce venituri mai mari datorita lunilor februarie si martie, cand mai multi barbati “se trezesc” sa trimita flori catre femeile din viata lor. Noi am estimat pentru primul semestru al 2013 venituri de 550.000 euro, cu 30% mai mari fata de 2012.
Pentru al doilea semestru, am estimat 450.000 euro. In primele sase luni ale acestui an am realizat 600.000 euro, deci cu 10% peste estimare, depasirea fiind datorata actiunilor noastre de promovare, creare de buchete noi si extindere zone de livrare la cost zero, precum si interesului din partea clientilor, in usoara crestere, care incep sa trimita flori si fara o ocazie speciala, doar pentru a surprinde placut persoanele dragi.
6. Care este profilul clientului?
95% dintre clientii Floria.ro sunt barbati, din mediul urban. Majoritatea au varste peste 25 ani. Probabil atunci barbatii devin mai romantici. Sunt barbati cu relatii stabile, sau la inceput de relatie, dar cu siguranta isi doresc sa faca o impresie frumoasa, partenerelor lor sau altor femei din viata lor (mama, sora, matusa, colege).
7. Care sunt cele mai cerute produse?
Un raspuns simplu ar fi: trandafirii. Barbatii au o preferinta aproape de neinteles pentru buchetele de trandafiri, probabil pentru ca simt ca nu au cum sa dea gres cu trandafiri. Femeilor le plac insa buchetele cochete, cu flori diverse, buchete mai complicate si mai neobisnuite. Cel mai popular buchet in cei trei ani de Floria.ro este buchetul Cucereste-o, cu 113 trandafiri rosii.
Este un buchet cu totul special, pentru ca “se joaca” cu emotiile destinatarelor. Acestea primesc mai intai 1 trandafir rosu. La 11 minute, primesc inca 11 trandafiri rosii. Si la inca 101 minute, primesc inca 101 trandafiri rosii. Este un efect nemaipomenit: surpriza dupa surpriza, uimire, bucurie, emotie.
8. Cea mai scumpa comanda primita pana acum?
A fost o comanda speciala, de 2000 de frezii, cu vaze si aranjamentul florilor in spatiu. Practic, a trebuit sa aranjam cele 2000 de frezii pe care sotul le-a comandat, in casa “beneficiarei”, in diverse vaze si combinatii. Aranjarea florilor la destinatie a durat peste patru ore, iar din relatarile sotului, efectul a fost spectaculos, doamna a ramas fara cuvinte minute in sir.
Foto: Mugur Frunzetti.