INTERVIU: Lucian Sonea: Trebuie sa profitam ca Romania este ideal plasata geopolitic
ferrariafaceriantreprenori
"Eu cred ca cel mai mult romanii au nevoie de modele, de repere, de povesti de succes si de lucruri care sa-i traga in sus si sa le dea curaj si motivatia de a face lucrurile bine si de a reusi prin fortele proprii si prin munca" - Lucian Sonea, cu experienta de 2 ani de zile in postul de director de marketing la Ferrari Romania.
Romania, desi plasata ideal geopolitic, nu si-a fructificat inca oportunitatile de dezvoltare. Merita investit in continuare pe o astfel de piata?
Cred ca in Romania nu se investeste destul in sectorul industrial si in productie. O problema pe care eu am identificat-o la antreprenorii romani este viziunea pe termen scurt prin care isi construiesc planurile de afaceri.
In domeniul serviciilor nu te poti extinde foarte mult si majoritatea furnizorilor de servicii nu ies, sau o fac rar, de pe teritoriul Romaniei. Ori piata se dezvolta într-un ritm relativ lent, fiind condusa de cresterea economica reala.
Daca in sectorul imobiliar poti reusi un «one-shot» printr-un concurs de circumstante, intr-o intreprindere de productie ai nevoie de o viziune pe cel putin 5 ani, dar in acest fel poti construi o afacere de succes din toate punctele de vedere (economic – profit ; social - crearea de locuri de munca etc) cu expunere internationala (data fiind pozitia Romaniei, te poti extinde usor atat catre Turcia, Orientul Apropiat, fosta URSS, dar si cu usurinta catre Europa Centrala sau de Vest).
Un potential important il are turismul, dar acesta trebuie abordat si el cu o viziune pe termen lung, cu o gestiune a relatiei cu clientii care sa-i faca pe turisti sa revina cu placere intr-un viitor apropiat si sa transmita mai departe mesajul de prietenie si primirea deosebita care le-a fost facuta. Franta este prima destinatie turistica din lume si eu cred ca avem multe de invatat de la ei.
Cum este in Franta? Ne puteti face o paralela intre cele doua tari?
Nu cred ca ar trebui sa comparam incomparabilul. Intre cele doua tari sunt diferente mari atat la nivel macro-social (cultura, religia, infrastructura si economia), dar si la nivel micro-social (relatiile interpersonale, modul de functionare al intreprinderilor si relatiile de afaceri in sens larg).
Franta a fost tot timpul un model pentru Romania si pentru romani (inca de la generatia pasoptista), dar si mult timp dupa aceea. Poate avem tendinta sa uitam ca Anghel Saligny, Henri Coanda, Grigore Antipa, Victor Babes, George Enescu, Clara Haskil, Constantin Brancusi, Traian Vuia, Marta Bibescu, Emil Cioran, Eugen Ionescu, Nicolae Titulescu si atâtia altii au realizat inventii brevetate, au compus sau scris opere de rezonanta internationala in Franta. Celebrul Palace de pe Coasta de Azur, Le Negresco, a fost construit si inaugurat de Henri Alexandru Negrescu, un antreprenor de geniu din sectorul luxului si hotelurilor, nascut in Romania.
Diferenta dintre viziunea franceza si cea romaneasca cred ca o face (...)
Citeste in continuare pe MarketingPortal.ro