Antreprenori vs Investitori cu Robert Hisrich: Interviu cu Marius Ghenea, antreprenor in serie si investitor
antreprenori vs investitorirobert hisrichmarius gheneainvestitoriantreprenoriidei de afaceribusiness days
Business Days lanseaza suita de evenimente "Antreprenori vs Investitori cu Robert Hisrich" ce vor avea loc pe 25 octombrie la Cluj-Napoca si pe 26 octombrie la Bucuresti. Evenimentele vor fi gazduite de Hotel Opera Plaza Cluj-Napoca, respectiv Hotel Marshal Bucuresti.
Printre invitatii la evenimentele "Antreprenori vs Investitori cu Robert Hisrich" mentionam:
Marius Ghenea, Adrian Florea, Dragos Roua, Orlando Szasz, Cristian Nacu, Adrian Erimescu, Rucsandra Hurezean, Mihaela Perianu, Florentin Banu, Ovidiu Sandor, Silviu Hotaran, Razvan Tudor, Radu Tudorache,Voicu Oprean, Daniel Visoiu si
altii.
Interviu cu Marius Ghenea, antreprenor in SERIE si INVESTITOR
A. START-UP
1. Care credeti ca sunt cele mai mari provocari carora trebuie sa la faca fata un start-up astazi?
Cele mai mari provocari raman cele legate de alegerea echipei ideale (oamenii potriviti in locurile potrivite si impartasirea aceleiasi viziuni si acelorasi valori de catre toti membrii echipei), educatie (prea multi antreprenori pornesc inca la drum fara sa parcurga o minima pregatire antreprenoriala formala) si finantare (desi exista numeroase optiuni pentru finantarea unui start-up, majoritatea sunt dificil de materializat in aceasta faza a afacerii, mai ales in lipsa unui proiect de afaceri structurat si a atingerii unor obiective initiale de pilotare sau testare a afacerii).
2. Care ar fi cea mai buna modalitate de testare a fezabilitatii unei idei de afaceri?
Pentru anumite afaceri, un focus-grup poate fi cea mai buna solutie, in alte cazuri (mai ales daca vorbim de produse noi si tangibile) este nevoie de un test beta, de un pilot, sau chiar de o lansare comerciala limitata.
3. Care sunt principalele greseli pe care le fac antreprenorii la inceput?
Alegerea unui segment de business fara oportunitati (in declin, saturat sau cu competitie acerba), alegerea gresita a primilor membri ai echipei, procrastinarea (evitarea luarii unor decizii si actiuni la timp) si lipsa de masurare a rezultatelor deciziilor luate.
B. DEZVOLTAREA AFACERII
1. Cum iti poti creste productivitatea afacerii?
Afacerea poate creste fie prin penetrarea pietei (mai multe produse vandute catre aceeasi piata), dezvoltarea de produse noi, dezvoltarea de noi piete (adresarea produselor existente pe noi piete geografice sau demografice) sau diversificarea (produse noi pe piete noi).
2. Cum atragi si mai ales cum iti formezi cea mai buna echipa de management?
Cel mai important este antreprenorul: daca el are merit, valoare, carisma, daca este pozitiv si entuziast, daca insufla energie si o atitudine pozitiva angajatilor, va fi capabil sa atraga oameni valorosi in echipa de management. Totusi, nu poti atrage oameni valorosi, chiar si in aceste conditii foarte bune, decat daca realizezi un proces de recrutare, selectie si inductie cat mai eficiente. Si nu in ultimul rand, sa nu uiti ca aceasta activitate nu se termina niciodata...
3. Care sunt ingredientele de baza ale unei strategii de crestere de succes?
O pozitionare cat mai clara si mai corecta (fie suntem low-cost, fie suntem diferentiati: nu putem fi ambele), de asemenea finantarea corecta si eficienta a etapelor de dezvoltare ale companiei.
C. EXTINDEREA AFACERII. Cum iti finantezi cresterea?
1. Cum iti atragi in afacere parteneri strategici? Cum ii alegi? La ce sa fii atent?
In general, un partener strategic intra intr-o afacere in scopul de a cumpara in intregime afacerea, fie din prima tranzactie, fie in mai multe etape. In fazele initiale de dezvoltare, antreprenorii ar trebui sa se uite in principal dupa parteneri financiari de investitii, nu dupa investitori strategici. Acesti investitori financiari (fie ca sunt business-angels, seedfunds, venture-capital sau alte tipuri de investitori financiari) vor veni, evident, cu mai mult decat cu banii investitii, anume ei vor avea un rol si in rafinarea, imbunatatirea strategiei companiei in viitor, asigurand premisele pentru rezultate din ce in ce mai bune. Trebuie sa fii atent insa ca acesti parteneri sa aiba cu adevarat experienta si sa poata fi de ajutor in domeniul de business in care activezi ca antreprenor, altfel nu vor reusi sa aduca valoare semnificativa in plus fata de cash. De asemenea, sa nu uitam ca pana la urma este vorba de relatii intre oameni, asa ca e important sa identificati de la inceput daca aveti chimia potrivita cu acei parteneri.
2. Ce se schimba in compania in care intra un fond de investitii?
In primul rand, guvernanta corporatista: investitorii solicita o rigoare mult mai clara a rapoartelor financiare, a discutiilor de management si de board, a setarii obiectivelor si apoi a masurarii gradului de indeplinire a acelor obiective. Daca un antreprenor intelege aceste rigori si intelege faptul ca ele sunt de fapt pentru binele companiei, pentru dezvoltarea acesteia, lucrurile vor merge bine.
3. Care sunt criteriile dupa care un fond de investitii sau un partener strategic analizeaza succesul unei afaceri?
Succesul unei afaceri este analizat de fondurile de investitii pe trei criterii temporale: rezultatele trecute (este important ca acestea sa fie consistente, sa nu apara discrepante inexplicabile de la un an la altul), rezultatele curente (cifra de afaceri si profitul EBITDA pe ultimul an, care in principiu sunt folosite si la evaluarea propriu-zisa), dar si proiectiile viitoare pe care antreprenorii le fac despre afacerea lor (dar care, pentru a fi credibile, trebuie foarte bine sustinute de antreprenor cu argumente solide, si care oricum vor fi semnificativ discontate de un investitor financiar, dintr-o precautie oarecum normala pentru un astfel de investitor)
4. Afaceri cu probleme. Ce inseamna un plan de restructurare eficient? Ce solutii de restructurare ai?
Un plan de restructurare eficient incepe intotdeauna cu o analiza cat mai profunda si serioasa a motivelor pentru care s-a ajuns in situatia nedorita a unei companii cu probleme. Daca nu intelegem motivele care au condus la aceasta situatie, va fi imposibil sa propunem, prin acest plan de restructurare, solutii de a inlatura aceste cauze si apoi efectele lor. La final, inca o data, orice plan, oricat de bun, are nevoie de o implementare cat mai eficienta, ferma, prompta si de o masurare constanta a atingerii obiectivelor propuse prin plan.
D. ANTREPRENORIAT PASIV. Cum poti devenii un business angel de succes?
1. Ce este si ce nu este un business angel?
Un business-angel este o persoana cu experienta anterioara semnificativa si de succes in business, preferabil ca antreprenor in serie, pentru a putea intelege provocarile reale cu care se confrunta antreprenorii in diverse afaceri. In plus, un business-angel ar trebui sa aiba disponibilitati financiare rezonabile pentru a investi in proiecte de acest gen (tipic investitiile per proiect sunt de la zeci de mii pana la sute de mii de euro), ca si dorinta si interesul de a face aceste investitii. Deci sunt cativa factori importanti care trebuie intruniti cumulativ, ceea ce face ca, in Romania mai ales, numarul de business-angels activi sa fie destul de mic (in curand lansam AngelConnect, primul business-angel network din Romania, in ideea de a coagula si de a sindicaliza eforturile ingerilor investitori existenti).
2. Ce alte beneficii ofera un business angel?
Un business-angel ar trebui in opinia mea sa contribuie, pe langa sumele cash investite in afacere si puse complet la risc alaturi de antreprenori, si cu suport pe strategie (mai ales daca intelege mai bine decat antreprenorii domeniul respectiv), cu suport pe resurse umane (un business-angel cu reputatie poate actiona ca un magnet pentru angajati valorosi in companie), cu suport pe leverage (in relatia cu bancile sau alte institutii financiare care pot complementa investitia cash a acelui business-angel cu un leverage financiar mai mic sau mai mare), cu suport pe alte componente de networking (un business-angel cunoscut poate, in principiu, sa deschida mai repede diverse usi ale furnizorilor, clientilor importanti, altor parteneri ai companiei, sustinand in acest fel dezvoltarea afacerii). In concluzie, intr-o situatie optima de investitii business-angel, investitorul pune in joc mult mai mult decat banii investiti cash.
3. Care sunt asteptarile unui business angel?
Asteptarile mele sunt urmatoarele: ca antreprenorul (sau echipa antreprenoriala) sa cunoasca excelent piata relevanta, sa fie oameni seriosi si pentru care etica personala si de afaceri sa fie ne-negociabila, indiferent de tentatii externe si sa riste si ei alaturi de mine (fie si sume sau valori mai mici, dar sa vad ca si ei cred in afacerea lor cu adevarat, pentru ca daca nu sunt dispusi sa riste mai nimic, in principiu inseamna nu ca nu au posibilitatea de a contribui personal, ci ca nu cred in propriul proiect).