ZONE ECONOMICE SPECIALE IN INDIA: CATALIZATORI PENTRU CRESTEREA ECONOMICA SI COMPETITIVITATEA GLOBALA
Sursa: IBEF
Zonele economice speciale (ZES) sunt zone speciale dintr-o tara care ofera stimulente intreprinderilor si reglementarilor comerciale care opereaza in zonele respective. Principalele obiective ale ZES sunt generarea unei activitati economice suplimentare, promovarea exporturilor de bunuri si servicii din tara, promovarea investitiilor straine si interne si crearea mai multor oportunitati de angajare, pe langa dezvoltarea infrastructurii. Categoria „SEZ” acopera o gama larga de tipuri de zone, dintre care cateva sunt zonele libere (FZ), zonele industriale (IE) si porturile libere, zonele de liber schimb (FTZ), zonele de prelucrare a exporturilor (EPZ). In acest blog, discutam despre impactul zonelor economice speciale asupra imaginii generale a cresterii economice si industriale in India.
Zone economice speciale in India
Una dintre primele din Asia si prima EPZ din India a fost infiintata in Kandla, Gujarat, in 1965, urmata de alte sapte EPZ-uri in tara. Politica privind zonele economice speciale a fost introdusa in aprilie 2000 si vizeaza transformarea zonelor economice speciale intr-un motor al cresterii economice, sprijinit de o infrastructura de calitate si insotit de un pachet atractiv de stimulente, atat la nivel central, cat si la nivelul statelor din tara. Cele opt zone EPZ preexistente situate la Kandla si Surat (Gujarat), Mumbai (Maharashtra), Cochin (Kerala), Chennai (Tamil Nadu), Visakhapatnam (Andhra Pradesh), Falta (Bengalul de Vest) si Noida (Uttar Pradesh) au fost transformate in zone economice speciale in cadrul acestui sistem. Ulterior, Legea SEZ din 2005 a fost adoptata de Parlamentul indian in mai 2005, iar legea, sustinuta de normele SEZ, a intrat in vigoare la 10 februarie 2006. La 31 martie 2024, exista 280 de zone economice speciale operationale in India.
Sursa: Departamentul de Comert, Guvernul Indiei
Cresterea zonelor economice speciale in India
Dupa punerea in aplicare a normelor SEZ in februarie 2006, Departamentul Comertului a permis 424 de aprobari oficiale pentru infiintarea de SEZ-uri. Pana la 30 aprilie 2024, au fost notificate 375 de zone economice speciale. Din totalul locurilor de munca asigurate pentru 30 70 653 de persoane in SEZ-uri, 29 35 949 de locuri de munca au fost generate in mod incremental dupa februarie 2006 pana la 31 decembrie 2023. Acest numar nu include milioanele de zile-om de locuri de munca create de dezvoltatori pentru ocupatiile legate de infrastructura. Exporturile fizice din SEZ-uri au crescut de la 9 90 747 crore de rupii (133 miliarde USD) in 2021-22 la 12 63 578 crore de rupii (157,24 miliarde USD) in 2022-23, inregistrand o crestere de 28% si la 13 55 220 crore de rupii (163,67 miliarde USD) in 2023-24, marcand o crestere de 7%. In ansamblu, exporturile au crescut cu o CAGR de 23% in ultimii 18 ani (2005-06-2023-24). Principalele destinatii ale exporturilor includ EAU, SUA, Regatul Unit, Australia si Singapore. Investitia totala in SEZ-uri pana la 31 decembrie 2023 este de 6 92 914 crore de rupii (83,18 miliarde USD), inclusiv 6 26 514 crore de rupii (75,21 miliarde USD) in SEZ-urile nou notificate, infiintate dupa Legea SEZ din 2005. Pana la 31 martie 2024, in India vor exista 280 de zone economice speciale operationale, iar investitiile straine directe sunt permise in proportie de 100% in zonele economice speciale prin intermediul rutei automate.
Sursa: SEZ India
Rolul SEZ in India
Sistemul SEZ a creat un raspuns semnificativ in randul investitorilor din India si din strainatate. Acest lucru este evidentiat de fluxul constant de investitii si de crearea de noi locuri de munca in intreaga tara. Pe langa obtinerea de valuta straina si dezvoltarea infrastructurii, SEZ-urile au jucat un rol valoros in dezvoltarea zonelor locale in care functioneaza. Acest impact poate fi observat in ceea ce priveste crearea de locuri de munca directe si indirecte, aparitia de noi activitati economice si impactul general asupra vietii sociale. Cu o pondere de 38% in totalul exporturilor din India, profilul exporturilor din zonele economice speciale se aliniaza in mare masura cu cel al Indiei.
De la intrarea in vigoare a Legii SEZ, SEZ-urile au facilitat cresterea exporturilor din tara. In anul fiscal 24, exporturile din SEZ-uri au crescut cu 10% CAGR din anul fiscal 18 pana in anul fiscal 24, ajungand la 163,7 miliarde USD, comparativ cu media indiana de 6% in aceeasi perioada. In plus, ponderea exporturilor din zonele economice speciale in totalul exporturilor din India a crescut de sase ori, de la 6 % in anul fiscal 2006 la 38 % in anul fiscal 24.
Sursa: Departamentul de Comert, Guvernul Indiei
Initiative guvernamentale
Stimulentele si avantajele oferite unitatilor care isi desfasoara activitatea in SEZ-uri pentru atragerea investitiilor in SEZ-uri, inclusiv a investitiilor straine, includ urmatoarele:
-
Guvernul ofera scutirea de IGST si CGST pentru dezvoltatorii SEZ.
-
scutirea de 100% din impozitul pe venitul din export oferita unitatilor SEZ in temeiul sectiunii 10AA din Legea privind impozitul pe venit pentru primii cinci ani, 50% pentru urmatorii cinci ani si 50% din profitul din export reutilizat pentru urmatorii cinci ani.
-
In conformitate cu Legea IGST din 2017, furnizarea de bunuri sau servicii sau ambele catre un dezvoltator SEZ este considerata drept „furnizare cu cota zero”.
-
Import scutit de taxe vamale si achizitii interne de bunuri pentru dezvoltarea, exploatarea si intretinerea unitatilor SEZ care functioneaza in SEZ.
-
Alte taxe adoptate de guvernele statelor respective.
-
Ghiseu unic de autorizare pentru aprobarile la nivel central si de stat.
Provocari
Dimensiunea si localizarea zonelor economice speciale indiene trebuie sa fie mai strategice, iar avantajul competitiv al zonelor economice speciale indiene si legaturile cu economia in general trebuie sa fie consolidate. Aceasta reprezinta o oportunitate pentru India de a-si imbunatati abordarea si de a stabili modele SEZ de succes, la fel ca alte tari dezvoltate. India poate identifica domeniile care necesita imbunatatiri si isi poate valorifica infrastructura si resursele existente pentru a crea un ecosistem mai competitiv si mai atractiv pentru investitii, cresterea exporturilor si crearea de locuri de munca. Aceasta ar putea implica o evaluare aprofundata a politicii privind zonele economice speciale, consolidarea sistemului de ghiseu unic si promovarea unei mai bune organizari intre guvernul central si guvernele de stat. Abordarea acestor provocari poate debloca adevaratul potential al programului SEZ din India.
Concluzii
Crearea zonelor economice speciale in India a fost o politica aplicata de guvern pentru a creste competitivitatea globala a tarii. Aceste zone au jucat un rol-cheie in atragerea investitiilor straine directe, stimularea exporturilor, dezvoltarea unei infrastructuri puternice si crearea de oportunitati de angajare. Dominatia sectorului IT/ITeS si concentrarea geografica a zonelor economice speciale in cateva state industrializate evidentiaza succesul acestei politici in valorificarea punctelor forte ale Indiei si in satisfacerea nevoilor unor industrii specifice. Cresterea exponentiala a exporturilor fizice din zonele economice speciale, care a avansat cu peste 23% CAGR in ultimii 18 ani, este un indiciu al eficientei acestei politici.
Crearea semnificativa de locuri de munca, cu peste 30,7 milioane de locuri de munca suplimentare generate de la notificarea normelor SEZ, demonstreaza in continuare impactul pozitiv al SEZ asupra ocuparii fortei de munca si dezvoltarii economice. Pe masura ce India isi propune sa devina o economie globala, succesul sustinut al zonelor economice speciale va fi esential in valorificarea punctelor forte ale tarii