Un nou viitor pentru dirijabile
clusterefrantapole pegaseaeronauticadirijabile
Pentru tot mai multi proiectanti si tehnologi, dirijabilul apare drept o solutie de actualitate. In Franta, polul de competitivitate (clusterul) Pegase dezvolta o serie de proiecte care vizeaza dezvoltarea unor noi aplicatii pentru dirijabile.
Dirijabilul a revenit in actualitate in contextul provocarii energetice cu care se confrunta societatile. Aglomerarea aeroporturilor si a soselelor, poluarea aerului de catre mijloacele de transport aeriene si terestre, nevoia unor mijloace de transport mai economice si eficiente in conditii dificile sunt tot atatea argumente in favoarea utilizarii si modernizarii acestor aparate de zbor.
"Tehnologia dirijabilelor a fost considerata multa vreme drept depasita. Dar, astazi, datele de pe piata s-au schimbat, mai ales in ceea ce priveste consumul de carburant si degajarea de CO2, ceea ce le deschide o fereastra de oportunitate", explica Andre Soulage, coordonator al unei directii pentru dirijabile in cadrul polului de competitivitate Pegase, din Franta.
Atuurile dirijabilului
Este un mijloc de transport economic si ecologic
Are capacitatea de a transporta sarcini grele si voluminoase
Necesita infrastructuri la sol minimale
Proiecte Pegase
Unul dintre proiectele defasurate de clusterul Pegase vizeaza dezvoltarea de dirijabile mici destinate unor misiuni de supraveghere si de observatie. "Sunt aparate care pot suplini eficient si economic avioanele utilizate acum pentru supraveghere sau patrulare maritima, precum Falcon ori Breguet Atlantique. Exista un potential de piata de cateva zeci de milioane de euro" apreciaza Andre Soulage.
O alta serie de proiecte urmareste dezvoltarea de dirijabile de mare capacitate pentru functii logistice in mediu dificil, unde nu exista infrastructuri, precum Amazonia sau Nordul Quebec-ului. "Estimam o piata de 500 milioane de euro" afirma coordonatorul polului, dar fezabilitatea tehnica este inca departe de a fi atinsa. Principalele piete vizate de dezvoltarea dirijabilelor sunt curieratul expres, exploatatiile forestiere, industria petroliera si industria aeronautica.
Context
Politica franceza de sprijinire a polilor de competitivitate (clusterelor) a fost stabilita in 2005, dar o initiativa in acest sens fusese lansata inca din 1987, cu mult inaintea aparitiei termenului de "pol de competitivitate", prin programul "Sisteme Locale de Productie”.
Polul Pegase (pol aeronautic si spatial) a fost recunoscut oficial in 5 iulie 2007. El regrupeaza mari producatori industriali (precum Eurocopter, Dassault, Thales Alenia Space, Areva), institutii de cercetare (ONERA, INRIA, Universitatea Paul Cezanne din Marseille, Scoala Centrala din Marseille) si IMM-uri.
Alaturi de dirijabile, proiectele vizate de Polul Pegase vizeaza sisteme de drone, elicoptere si avioane usoare.