Sfaturi practice pentru un plan de business reusit
businessmodel de businessafacere
Fie ca iti lansezi propria companie sau preiei o afacere existenta, trebui sa gasesti finantarea adecvata care sa iti permita sa-ti pui in aplicare planurile de dezvoltare. In cazul in care nu dispui de fonduri proprii pe care sa le investesti in afacerea ta, , trebuie sa soliciti un credit de la o banca sau sa gasesti un finantator privat. In ambele cazuri va trebui sa dovedesti viabilitatea proiectului tau.
Mai mult decat atat, va trebui sa te prezinti pe tine, precum si echipa ta, sa explici valorile companiei tale, dar mai ales sa demonstrezi sustenabilitatea economica a proiectului tau. Pe toate le poti structura in planul tau de afaceri. Cum poti sa-l faci sa fie unul de succes? Iata cateva sfaturi!
O buna structurare este esentiala
Pentru ca prima impresie este foarte importanta, finantatorii isi fac o idee despre tine de indata ce citesc aceasta prima parte a planului tau de afaceri. Asadar, prezentarea proiectului, a echipei fondatoare, a CV-urilor, a experientelor si a motivatiilor echipei devine un adevarat exercitiu de stil.
O buna structurare a planului este, asadar esentiala. Inainte insa ai nevoie de perspectiva macro a ceea ce iti propui sa faci - de aceea, te poti folosi de instrumente precum
Business Model Canvas, care te va ajuta sa-ti pui mai bine ideile in perspectiva si, ulterior, sa poti dezvolta fiecare sectiune din canvas separat, cu previziuni si estimari.
Evita limbajul hiperspecializat
Claritate, concizie, ilustratii, acestea trebuie sa fie conceptele de referinta atunci cand iti faci planul de business. Este preferabil sa folosesti diagrame care sa inlocuiasca paragrafe intregi de explicatii. Evita totusi abrevierile tehnice sau jargonul de specialitate. Un specialist va intelege oricum. Pe de alta parte, cand scrii, gandeste-te ca nu te adresezi unui expert, ci ca documentul tau trebuie sa poata fi inteles de toata lumea. E posibil sa te adresezi si unor finantatori care nu sunt experti in domeniul tau.
Coerenta inainte de orice
Daca exista un cuvant cheie de retinut atunci cand scrii un plan de afaceri, acesta este „coerenta”. Ce inseamna asta? Inseamna ca trebuie sa existe consistenta atat la nivelul valori-proiect, cat si la nivelul mijloace-obiective. Ca sa poti obtine aceasta coerenta, trebuie sa fii intotdeauna sincer cu tine insuti, in ceea ce priveste asteptarile pe care le ai si investitiile pe care vrei sa le faci. Aceasta introspectie este esentiala. Trebuie sa fii consecvent cu valorile tale, daca vrei ca afacerea ta sa aiba succes.
Spune o poveste
Planul tau de afaceri ar trebui sa fie alcatuit din doua parti: o parte narativa, care descrie ideea si o parte financiara, care explica cum vei proceda pentru ca afacerea sa fie una profitabila. Dimensiunea acestor doua parti poate fi declinata diferit in functie de ceea ce urmaresti sa obtii, daca, de exemplu, incerci sa convingi un specialist in marketing sa se alature echipei sau daca vrei sprijinul unui business angel. In orice caz, pana si finantatorii vor sa spuni o poveste: originea proiectului, echipa, cum va implementa afacerea etc.
Cere sfaturi de la experti
Sigur ca iti poti scrie singur planul de afaceri si poate fi unul foarte bun. Totusi, nu strica sa ai si opinia unor experti, care iti pot evidentia aspecte la care nu te-ai gandit sau iti pot da idei care sa faca ideea ta una si mai profitabila. Fie ca e vorba de jurnalisti, cercetatori, sefi de departamente, nu ezita sa discuti cu toti cei care cunosc foarte bine domeniul de activitate in care urmeaza sa te lansezi.
Lucreaza la prezentarea ta
Poate ca ai scris cel mai interesant plan de afaceri din lume, dar daca nu reusesti sa-l prezinti oral cum trebuie, sansele tale de a capta atentia interlocutorilor vor scadea considerabil. Daca ai un partener care este mai priceput la prezentari, lasa-l pe el sa vorbeasca, altfel exerseaza! Prezentarea ta ar trebui sa dureze maximum 15 minute si sa fie ritmata si dinamica. Gandeste-te ca oamenii care te asculta ar putea fi obositi dupa ce au participat la zeci de prezentari similare. Nu ezita sa iti rogi prietenii si familia sa te asculte, ca sa obtii un prim feedback.
Sa incepi sau sa preiei o afacere este o mare provocare, insa un plan de afaceri bine redactat te va ajuta nu numai sa gasesti sprijinul de care ai nevoie, ci si sa faci pasii necesari in directia potrivita pentru a-ti realiza obiectivele!
Sursa foto: Pexels.com