In 3 ani, ecranele cu plasma vor disparea
televizoareecraneplasmalcdoledtendintelg electronics
Dezvoltarea televizoarelor cu ecran OLED va da lovitura de gratie ecranelor cu plasma, aflate deja in mare dificultate pe piata. LG se pregateste pentru extinctia lor in urmatorii trei ani.
Veste proasta pentru amatorii de ecrane cu plasma. Amenintate tot mai mult de ecranele LCD, care domina piata televizoarelor, aceasta tehnologie va primi lovitura fatala din dezvoltarea televizoarelor cu ecrane OLED. Aceasta opinie predomina in randul specialistilor in cercetare-dezvoltare de la LG Electronics. "Ecranele cu plasma sunt condamnate sa dispara de pe piata in trei ani", anticipeaza Hugo W.K. Shin, seful echipei de marketing a diviziei de electronice a grupului coreean.
Semnalele venite din Japonia nu sunt bune. Panasonic intentioneaza sa opreasca rapid productia modelelor cu ecrane cu plasma, care nu se bucura de succesul sperat, pentru a se concentra asupra televizoarelor cu ecrane OLED. Decizia grupului japonez va lasa doar doi producatori de ecrane cu plasma in lume, ambii coreeni: Samsung si LG.
Detronate definitiv de LCD
Comercializate la mijlocul anilor 1990, ecranele cu plasma erau considerate pana la inceputul anilor 2000 drept tehnologia regala pentru televizoarele cu ecran plat. In Japonia, din cei cinci producatori din perioada de glorie (NEC, Fujitsu, Hitachi, Panasonic si Pioneer) nu a mai ramas decat unul: Panasonic.
Ecranele LCD, dezvoltate la inceput doar de concernul japonez Sharp, s-au bucurat de succes datorita celor doua avantaje: o mai buna capacitate de a spori in rezolutie si consumul redus de electricitate.
Cota lor de piata s-a redus insa in ultimii ani. Conform cabinetului de studii NDP DisplaySearch, in 2012 s-au vandut 203 milioane de televizoare cu ecran LCD si doar 13,3 milioane de televizoare cu plasma, in scadere cu 23% fata de 2011. "Niciunul din cei trei fabricanti nu mai castiga bani din aceasta tehnologie", afirma Hugo W.K.Shin.
OLED, o alternativa riscanta
De aceea, LG a decis sa accelereze introducerea pe piata a televizoarelor cu ecran OLED, chiar daca tehnologia nu este inca matura. Din februarie 2013, LG este singura in lume care comercializeaza in Coreea de Sud un ecran de 55 inch cu o grosime de doar 5 milimetri. Pana in prezent s-au vandut 150 de bucati, in ciuda pretului ridicat de 7000 de euro, de cinci ori mai mare decat pretul unui televizor cu ecran LCD sau plasma de aceeasi marime. Dar Hugo W.K.Shin ramane increzator in potentialul acestei tehnologii de a se banaliza: "In cinci ani, ea va fi la fel de abordabila ca si televizoarele actuale cu ecran LCD."
Tehnologia OLED pastreaza avantajele ecranelor cu plasma si LCD, dar nu si inconvenientele lor. In acelasi timp, ea ofera designerilor posibilitatea de a realiza ecrane suple, adaptabile oricaror suprafete. Raman, totusi, de rezolvat numeroase probleme tehnice, intre care imbatranirea materialelor electroluminescente, prea precoce in acest stadiu.
LG ramane pe baricada
La LG, dezvoltarea mobilizeaza patru societati surori: LG Chem pentru materiale electroluminescente, LG Innotek pentru componente electronice, LG Display pentru fabricarea ecranelor si LG Electronics pentru asamblarea televizoarelor. Grupul este concurat de Samsung, celalalt gigant al electronicii din Coreea de Sud, dar si de Sony si Panasonic, din Japonia.
In 2009, LG a luat locul lui Sony de numar doi mondial in domeniu. Conform cabinetului NDP DisplaySearch, LG detine 15% din piata mondiala, in urma liderului Samsung (27,7%). Compania face parte din putinii producatori care nu au pierdut bani in aceasta activitate in 2012, in pofida unui trimestru patru incheiat pe rosu.
Sursa: L’Usine Nouvelle