Grevele angajatilor companiilor aeriene din Europa in ultimul an
In ultimul an, industria aviatica europeana a fost afectata de multiple greve ale angajatilor companiilor aeriene. Aceste miscari sociale au avut un impact semnificativ asupra pasagerilor, provocand intarzieri, anulari de zboruri si nemultumiri generale. Unul dintre cele mai notabile evenimente de acest gen a fost greva pilotilor companiei TAROM in 2024. In acest articol, vom analiza principalele greve care au avut loc in Europa in ultimele 12 luni, cauzele acestora si drepturile pasagerilor afectati de astfel de evenimente.
Greva pilotilor TAROM in 2024
In iulie 2024, pilotii companiei aeriene nationale a Romaniei,
TAROM, au organizat o greva de amploare, afectand numeroase zboruri interne si internationale. Motivul principal al protestului a fost nemultumirea fata de inegalitatile salariale si conditiile de munca precare. Pilotii au solicitat salarii mai competitive, aliniate cu cele ale colegilor lor din alte companii aeriene europene, precum si imbunatatirea programului de lucru.
Greva a dus la anularea a peste 50 de zboruri, afectand mii de pasageri. Desi conducerea TAROM a incercat sa ajunga la un acord cu sindicatele, negocierile nu au fost initial productive, ceea ce a prelungit protestul timp de mai multe zile. In cele din urma, partile au ajuns la un compromis, iar activitatea companiei a revenit la normal. Cu toate acestea, evenimentul a evidentiat problemele persistente din cadrul companiei si nevoia urgenta de reforme.
Grevele altor companii aeriene din Europa
Pe langa greva pilotilor TAROM, mai multe companii aeriene din Europa s-au confruntat cu proteste ale angajatilor in ultimul an. Printre cele mai importante greve se numara:
1. Greva personalului de cabina al Ryanair
In mai 2024, angajatii Ryanair din Spania, Italia si Belgia au organizat greve succesive pentru a cere imbunatatirea conditiilor de munca si a salariilor. Aceste greve au afectat sute de zboruri si au creat haos in aeroporturi, in special in perioadele de varf ale sezonului estival.
2. Greva angajatilor Lufthansa
In martie 2024,
angajatii companiei aeriene germane Lufthansa, inclusiv personalul de la sol si pilotii, au organizat o greva pentru a solicita cresteri salariale si imbunatatiri in contractele de munca. Aceasta a dus la anularea a peste 1.000 de zboruri si a afectat zeci de mii de pasageri.
3. Protestele personalului British Airways
In aprilie 2024, personalul British Airways a intrat in greva din cauza nemultumirilor legate de restructurarile interne si reducerile salariale impuse in perioada pandemiei. Greva a perturbat zborurile pe rutele principale din Europa si a determinat compania sa caute solutii rapide pentru a limita efectele negative asupra pasagerilor.
Cauzele grevelor in industria aviatica
Grevele din industria aeronautica europeana au avut la baza o serie de factori comuni, printre care:
-
Diferentele salariale - multi angajati ai companiilor aeriene solicita salarii mai competitive, in special in contextul cresterii inflatiei.
-
Conditiile de munca - oboseala acumulata de personalul navigant si programul incarcat sunt motive frecvente pentru organizarea protestelor.
-
Lipsa personalului - dupa pandemie, multe companii au concediat angajati, iar acum se confrunta cu lipsa de personal, ceea ce pune presiune suplimentara pe cei ramasi.
-
Negocierile dificile cu sindicatele - multe dintre greve au loc ca urmare a esecului negocierilor dintre sindicate si conducerea companiilor aeriene.
Cum sa procedeze pasagerii afectati de greve
Pentru pasagerii afectati de greve, este important sa urmeze cativa pasi pentru a obtine compensatiile corespunzatoare:
-
Verificarea regulamentului companiei aeriene - majoritatea companiilor aeriene ofera informatii despre drepturile pasagerilor si procedurile de solicitare a compensatiilor pe site-urile lor oficiale.
-
Pastrarea documentelor de calatorie - este esential sa se pastreze biletele de avion, confirmarile de rezervare si orice corespondenta cu compania aeriana.
-
Depunerea unei cereri oficiale - pasagerii trebuie sa trimita o solicitare oficiala catre compania aeriana pentru despagubire.
-
Apelarea la organizatii specializate - daca o companie aeriana refuza sa plateasca despagubiri, pasagerii pot apela la organizatii de protectie a consumatorilor sau la autoritatile nationale responsabile de reglementarea transportului aerian.
In cazul in care pasagerii se confrunta cu intarzieri semnificative ale zborurilor din cauza grevelor, acestia pot solicita
despagubire intarziere avion conform reglementarilor europene. Aceste despagubiri sunt menite sa compenseze incomoditatile cauzate de intarzieri ce depasesc anumite limite de timp.
Grevele din industria aviatica europeana au devenit tot mai frecvente in ultimii ani, afectand milioane de pasageri. Protestele angajatilor companiilor aeriene, inclusiv greva pilotilor TAROM din 2024, au scos in evidenta probleme structurale ale sectorului, precum salariile insuficiente, conditiile de munca dificile si negocierile tensionate dintre sindicate si conducere. In aceste situatii, pasagerii trebuie sa fie constienti de drepturile lor si sa actioneze pentru a obtine compensatiile corespunzatoare atunci cand zborurile sunt intarziate sau anulate.