Evolutia teleconsultatiei in India
India intra intr-o noua era definita de telesanatate, cunoscuta si sub numele de telemedicina, depasind vechiul concept de consultatii in persoana pentru a reinventa experienta pacientilor in domeniul asistentei medicale primare.
Pandemia COVID-19 a fost un punct de cotitura care a subliniat din nou necesitatea tehnologiilor digitale pentru a oferi asistenta medicala continua pacientilor. Ca urmare, medicii, pacientii si alte parti interesate din ecosistemul asistentei medicale au adoptat o crestere incredibila a practicilor digitale. India se afla in prezent la un punct de cotitura in dezvoltarea lumii digitale, cu unicul obiectiv de a regandi asistenta medicala pentru fiecare indian, indiferent de straturile sociale, sex, religie, varsta si alti factori. Cu o CAGR de 39%, afacerile din domeniul tehnologiei sanatatii din India depasesc practic toate segmentele din sectorul sanitar indian. In plus, se anticipeaza o crestere pana la 50 de miliarde de dolari pana in 2047. Cu initiative precum National Health Digital Mission, Ayushman Bharat Digital Mission, e-Sanjeevani si altele, India a facut pasi mari pentru a-si debloca potentialul si puterea in sectorul digital al sanatatii.
In plus, din cauza repercusiunilor pandemiei COVID-19, guvernul indian a acordat telemedicinei recunoasterea atat de necesara pe care o merita prin publicarea „Telemedicine Practise Guidelines”. Aceste orientari incurajeaza utilizarea telemedicinei ca practica clinica standard si detaliaza modul in care tehnologiile digitale pot fi utilizate impreuna cu alte standarde clinice, protocoale, politici si proceduri pentru furnizarea de asistenta medicala, actionand ca o baza solida pentru telemedicina. In plus, de la pandemia COVID-19, distantarea sociala a devenit noua norma, ceea ce a dus la cresterea utilizarii teleconsultatiilor si a vanzarilor de farmacie electronica in intreaga lume si in India. Telemedicina se refera la utilizarea retelelor de comunicatii si a solutiilor digitale in furnizarea de asistenta medicala. Aceasta permite colaborarea intre profesionistii din domeniul sanatatii si pacienti dincolo de granitele geografice pentru sarcini legate de gestionarea pacientilor, promovarea sanatatii, diagnosticare si urmarire.
Industria telemedicinei in India
E-sanatatea este un domeniu in expansiune rapida la intersectia dintre medicina, sanatate publica, comert si tehnologie moderna. Serviciile de e-sanatate sunt furnizate intr-un mediu in care practicienii din domeniul sanatatii si pacientii nu sunt in contact direct, iar angajamentul este mediat prin mijloace electronice. Aceasta consta in numeroase schimburi electronice de date medicale, cum ar fi:
-
Telemedicina
-
mHealth (sanatate mobila)
-
Inregistrari electronice de sanatate (EHR)
-
Senzori purtabili
Telemedicina este aplicarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor pentru a imbunatati rezultatele pentru pacienti prin oferirea unui acces mai larg la asistenta medicala si informatii medicale. Este considerata un instrument de diagnosticare si tratament la distanta al pacientilor prin utilizarea tehnologiei. Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) o defineste ca fiind: „Furnizarea de servicii de asistenta medicala, in cazul in care distanta este un factor critic, de catre toti profesionistii din domeniul asistentei medicale, utilizand tehnologiile informatiei si comunicatiilor pentru schimbul de informatii valide in vederea diagnosticarii, tratarii si prevenirii bolilor si ranilor, cercetarii si evaluarii, precum si pentru formarea continua a furnizorilor de asistenta medicala, toate acestea in interesul promovarii sanatatii persoanelor si a comunitatilor lor”. Piata indiana de telemedicina se va dezvolta probabil in mod semnificativ, dimensiunea pietei urmand sa creasca de la 830 de milioane de dolari la 5,5 miliarde de dolari pana in 2025. In plus, se preconizeaza ca aceasta expansiune va fi alimentata de un CAGR de 31% pe parcursul aceleiasi perioade de timp. Mai multe variabile critice, cum ar fi cererea crescuta de asistenta medicala, imbunatatirile tehnice, comoditatea diagnosticarii pentru pacienti si imbunatatirea retentiei pacientilor, contribuie toate la extinderea sectoarelor de telemedicina.
Tipuri de interventii
In cadrul interventiei sincrone, participantii la telemedicina sau partile interesate se angajeaza dinamic unii cu altii in timp real. Comunicarea este rapida si permite participantilor sa raspunda la intrebari (daca exista) in timp real. O consultatie video, de exemplu, este un tip de teleconsultatie sincrona.
Metoda de comunicare „store and forward” este un alt nume pentru aceasta. Aici, oamenii sunt liberi sa raspunda sau sa comunice in ritmul lor propriu. Partile interesate nu comunica in timp real. Este adecvata atunci cand consultarea sau comunicarea nu este sensibila la timp. Se utilizeaza in primul rand pentru a trimite rezultatele investigatiilor sau pentru a urmari in mod regulat. E-mailul, mesajele text si faxurile sunt cateva exemple.
-
Monitorizarea la distanta
Aceasta este cunoscuta si sub denumirea de monitorizare la distanta a pacientilor si se refera la o tehnica de furnizare a asistentei medicale care utilizeaza evolutiile in materie de informatii si tehnologie pentru a monitoriza pacientii in afara unitatilor medicale. Datele pacientului sunt comunicate electronic profesionistului din domeniul sanatatii, care monitorizeaza starea de sanatate a pacientului si aparitia de noi stari de boala.
Moduri de comunicare
Cel mai apropiat lucru de intalnirile in persoana este o consultatie video. Comunicarea are loc in doua moduri, interactiv si in timp real. Identificarea pacientului este simpla. In acest mod, puteti examina subiectul si puteti colecta indiciile sale vizuale. In plus, ofera sansa de a examina pacientii si de a le arata cum sa indeplineasca anumite sarcini.
Comparativ cu consultarea video, consultarea audio este mai practica si mai accesibila. Are loc un angajament dinamic si in timp real. Furnizorul si receptorul pot face schimb de informatii oferite in mod repetat. Semnalele verbale sunt furnizate prin intermediul consultarii audio, dar indicatiile non-verbale sunt omise, prin urmare, nu este adecvata in situatiile in care este necesara inspectia vizuala.
Consultarile efectuate prin text sunt rapide si convenabile. Atunci cand exista interactiune simultana, acestea pot fi fie in timp real, fie intarziate, ca in cazul sistemelor „store and forward”. Acestea functioneaza bine pentru urmariri si a doua opinie. Sistemele bazate pe text faciliteaza, de asemenea, livrarea mai eficienta a documentelor, inclusiv transmiterea rezultatelor testelor si a informatiilor medicale anterioare. Pe de alta parte, platformele bazate pe text sunt deficitare in ceea ce priveste indicatiile vizuale si verbale.
Etica medicala
Datele referitoare la sanatatea pacientilor ar trebui sa fie inregistrate si prelucrate in conformitate cu orientarile privind telemedicina publicate in apendicele 5 la Regulamentul Consiliului Medical Indian (conduita profesionala, eticheta si etica) din 2002 (6), care
Consimtamantul pacientului sau al apartinatorului este esential pentru consultatia de telemedicina. Pentru ca consimtamantul sa fie valabil, pacientul trebuie sa fie constient de natura si amploarea telemedicinei, precum si de tipul si amploarea afectiunii studiate.
-
Confidentialitatea si confidentialitatea datelor
-
In timpul consultarii prin telemedicina, trebuie respectate standardele profesionale privind protectia datelor si confidentialitatea in temeiul Legii IMC din 1956 si al Regulamentului IMC (conduita profesionala, eticheta si etica) din 2002.
-
Teleconsultatia face, de asemenea, obiectul aceleiasi legislatii privind protectia datelor si confidentialitatea ca si o consultatie in persoana.
-
Ar trebui conceput un sistem de documentare, stocare si recuperare a dosarelor medicale. Toata documentatia necesara pentru consultatia in persoana trebuie pastrata la dosar si pentru teleconsultatie.
-
Profesionistii din domeniul medical care ofera servicii de telemedicina trebuie sa respecte aceleasi standarde inalte de ingrijire ca si cei care efectueaza consultatii in persoana.
-
Medicii trebuie sa se asigure ca pacientii si familiile acestora sunt informati cu exactitate si promptitudine cu privire la tipul si gravitatea bolii lor.
Oportunitate
Prin furnizarea de asistenta medicala direct la domiciliul pacientilor si prin intermediul dispozitivelor mobile, telemedicina depaseste constrangeri precum deficitul de personal medical si problemele legate de accesul la ingrijire. Acest lucru este deosebit de avantajos pentru pacientii din zonele rurale.
-
Imbunatatirea ingrijirii pacientilor
Telemedicina imbunatateste comunicarea pacient-medic, permitand pacientilor sa isi exprime problemele si sa obtina mai multe informatii. De asemenea, elimina lacunele in asistenta medicala cauzate de factori precum locatia, etnia si statutul social.
Listele lungi de asteptare, programele rigide de programare, provocarile legate de transport si urmaririle frecvente sunt toate reduse prin telemedicina. Monitorizarea la distanta a pacientilor permite medicilor sa ofere asistenta medicala mai eficienta si mai accesibila.
-
Colaborarea si schimbul de cunostinte
Telemedicina faciliteaza colaborarea intre profesionistii din domeniul asistentei medicale, permitandu-le sa impartaseasca cunostinte si sa solicite o a doua opinie sau sa contacteze specialisti fara a tine cont de limitele fizice.
-
Consolidarea asistentei medicale primare
Prin stimularea ingrijirii paliative, a detectarii timpurii a bolilor, a tacticilor preventive si a reabilitarii, implementarea eficienta a telemedicinei imbunatateste sistemul de asistenta medicala primara din India.
Initiative guvernamentale
Sursa: IBEF
Programul de telemedicina la nivel national al Ministerului Sanatatii a ajutat multi pacienti suferinzi care nu pot vizita medicii din cauza limitarilor de blocare, revolutionand in acelasi timp asistenta medicala si ajungand la persoanele din cele mai indepartate regiuni. Acesta a fost lansat in noiembrie 2019. In februarie 2023, 100,11 milioane de pacienti au fost deserviti de 115 234 de centre de sanatate si wellness (ca spite) prin intermediul a 15 731 de hub-uri si 1 152 de OPD-uri online cu personal format din 229 057 de medici specialisti si superspecialisti instruiti prin telemedicina. eSanjeevani a fost extins pentru a sprijini peste 1 milion de consultatii pe zi, platforma atingand un varf de 5 10 702 pacienti pe zi. eSanjeevani s-a dovedit a fi o binecuvantare, in special pentru persoanele care locuiesc in zonele rurale unde accesul la tratament este mai dificil. De atunci, acesta si-a gasit o aplicabilitate mult mai larga in intregul spectru al sanatatii si a revolutionat serviciile de asistenta medicala primara din tara noastra. Platforma eSanjeevani bazata pe cloud a fost introdusa in doua forme:
-
eSanjeevaniAB-HWC (o platforma de telemedicina de la furnizor la furnizor)
Un sistem de telemedicina care conecteaza pacientii prin intermediul asistentilor medicali si al cadrelor medicale din centrele de sanatate si wellness la medicii si specialistii din hub-urile stabilite in unitatile sanitare de nivel secundar/tertiar sau in colegiile medicale. Aceasta varianta este construita pe un design Hub-and-Spoke.
-
eSanjeevaniOPD (o platforma de telemedicina de la pacient la furnizor)
Aceasta permite rezidentilor sa obtina servicii ambulatorii din confortul propriilor locuinte prin intermediul telefoanelor mobile, al laptopurilor si al altor dispozitive.
Sursa: IBEF
-
Reteaua nationala a colegiilor medicale (NMCN)
Cele 50 de colegii medicale guvernamentale sunt conectate prin intermediul NKN (Reteaua nationala de cunostinte - conectivitate cu latime de banda de mare viteza) in scopul e-educatiei si furnizarii de asistenta medicala electronica. Au fost construite un centru national de resurse (NRC) cu infrastructura centralizata necesara si sapte centre regionale de resurse (RRC), dupa cum se arata mai jos:
-
NRC cum RRC central -SGPGIMS, Lucknow
-
RRC, Nord - PGIMER, Chandigarh
-
RRC-Central - AIIMS, New Delhi
-
RRC-Sud - JIPMER, Puducherry
-
RRC-East -IMS, BHU, Varanasi
-
RRC-West - KEM, Mumbai
-
RRC-Nord-Est-NEIGRIHMS, Shillong
-
RRC-Sud II- SCTIMST, Thiruvananthapuram
-
Reteaua nationala de telemedicina (NTN)
Planul retelei nationale de telemedicina (NTN) a fost stabilit cu scopul de a imbunatati facilitatile guvernamentale de asistenta medicala existente (MC, DH, SDH, PHC si CHC) in state, pentru a furniza servicii de telemedicina in zonele rurale. Se sugereaza ca prima faza a proiectului retelei nationale de telemedicina sa conecteze 500 de PHC/CHC/SDH din zonele periferice/rurale cu 100 de spitale districtuale si 50 de colegii medicale. Toti directorii misiunilor NHM au fost invitati sa solicite finantare in cadrul Planului de punere in aplicare a programului (PIP) al Misiunii Nationale de Sanatate (NHM) din statul respectiv sau din UT pentru a consolida si promova reteaua de telemedicina.
-
Tele-Radiologie (NIC-Delhi)
CORS (CollabDDS Online Radiology Services) este o platforma web pentru rezolvarea dificultatilor radiologice si dentare in randul diferitelor comunitati de sanatate. CORS este disponibil atat pentru medicii locali, cat si pentru cei aflati la distanta, care solicita sfaturi de la radiologi calificati. In schimb, radiologii ofera medicilor rapoarte de diagnostic/diagnostic. Prin utilizarea CORS, medicii pot incarca cazuri pentru ca expertii sa le analizeze sau pot colabora in timp real cu expertii, scurtand astfel timpul de raspuns. Intr-un efort de a aborda lipsa radiologilor in institutiile de asistenta medicala primara, proiectul CORS a fost demarat cu scopul de a oferi interpretare radiologica online a rapoartelor pentru educatie medicala continua (EMC) pentru cadrele medicale.
-
Noduri de telemedicina bazate pe SATCOM la locurile de pelerinaj
Utilizarea instrumentelor tehnologiei spatiale pentru facilitatile de telemedicina intre facilitatile de sanatate identificate la distanta si spitalele de specialitate, in colaborare cu Departamentul Spatiului, pentru sensibilizarea in domeniul sanatatii, a fost prevazuta in conformitate cu viziunea premierului de a infiinta noi noduri de telemedicina la locurile de pelerinaj. Depistarea bolilor netransmisibile (NCD) si consultatiile de specialitate vor fi disponibile pentru credinciosii care viziteaza urmatoarele locatii.
-
Templul Kashi Vishwanath, Varanasi, (UP)
-
Maa Vindhyavasini Mandir, Vindhyachal Dham, Mirzapur (UP)
-
Sheshnag, pelerinajul Amarnath (J&K)
-
Spitalul Pampa, Templul Ayyappa de la Sabrimala in Kerala
In prezent, se sugereaza ca nodurile pacientilor descoperiti sa fie interconectate cu nodurile specializate din statele lor respective. Cu toate acestea, teleconsultarea poate fi accesata de la oricare dintre nodurile super-specializate din tara, inclusiv PGIMER (Chandigarh), SGPGI (Lucknow), AIIMS (Delhi), JIPMER (Puducherry) si altele.
Calea de urmat
India este cunoscuta drept „farmacia lumii”, deoarece este cel mai mare producator si exportator de medicamente generice din lume, cu un venit total de 42 de miliarde USD. Acest lucru a permis unei proportii substantiale a populatiei mondiale sa aiba acces la asistenta medicala la preturi reduse, vaccinurile indiene deservind doua treimi din copiii lumii. India depune eforturi concertate pentru a obtine asistenta medicala universala pana in 2030, ceea ce demonstreaza angajamentul sau fata de Obiectivele de dezvoltare durabila.
Epidemia a oferit Indiei si restului lumii o multitudine de sanse de accelerare a progreselor tehnice in industria medicala. Realizarile Indiei in acest domeniu s-au dovedit benefice pentru progresele tarii, in special datorita impulsului puternic din partea guvernului. Sectorul ofera perspective si posibilitati uriase in viitor datorita diversitatii enorme a Indiei si a dimensiunii populatiei sale. Pentru a avansa in eliberarea puterii si promisiunii sanatatii digitale, India se angajeaza sa reuneasca vocile din domeniul public, al sanatatii si al IT.