Digitalizare IMM. Dorin Andreica: Digitalizarea este un proces complex, iar IMM-urile a nevoie de ajutor si atentie
Un raport al Registrului Comertului arata importanta IMM-urilor la nivel national, si, implicit, impactul digitalizarii acestora. In 2022, IMM-urile au fost responsabile pentru 64,2% din profitul total, raportat de mediul privat romanesc, si pentru 75,9% din totalul angajatilor tarii. Drept urmare, digitalizarea IMM-urilor are potentialul de a aduce o reala crestere economica in Romania, prin reducerea costurilor de operare, cresterea profitabilitatii si a eficientei operationale, accesul la pietele globale, inovare sau imbunatatirea relatiei cu clientii.
Potrivit unei analize care masoara ritmul digitalizarii la nivelul Uniunii Europene, si care ia in considerare si nivelul de competente digitale la nivel de angajat, tara noastra se afla pe ultimul loc. In plus, digitalizarea administratiei publice depaseste nivelul de digitalizare a IMM-urilor in Romania. Dorin Andreica, Managing Partner al
Soft Net Consulting ne prezinta provocarile intampinate de IMM-urile care vor transformare digitala, dar si cum pot fi ele depasite, prin programele de tip Digitalizare IMM, cu finantare pe baza de fonduri europene nerambursabile.
Proiectele de digitalizare sunt costisitoare. Cat trebuie sa aloce IMM-urile pentru digitalizare?
Serviciile de consultanta IT din Romania sunt costisitoare, iar asta creste pretul unui proiect de digitalizare. Un calcul estimativ al costurilor totale ne arata cs multe IMM-uri din Romania nu au suficienta putere ca sa investeasca in zona de digitalizare. De exemplu, un IMM cu 15 angajati si o cifra de afaceri de 200.000 euro ar trebui sa investeasca in digitalizare aproximativ 15.000 de euro, adica 8% din cifra de afaceri.
„
In acest caz, cu o medie a costului pe licenta de 1000 de euro, pentru un produs sau, sa zicem, costul chiriei pe trei sau cinci ani, similar, asta inseamna 8000 de euro. Mai pun servicii de consultanta pentru implementarea proiectelor, aferente a 100-150 de ore, cu un tarif de 50 de euro, vorbim in momentul de fata de 15.000 de euro pe un proiect de investitie in digitalizare. Daca cifra de afaceri a unui IMM este de 200.000 euro, 15.000 de euro inseamna 8%. Practic, 8% din cifra de afaceri trebuie sa investesti in digitalizare. Costul digitalizarii companiilor este unul foarte ridicat”, sustine Dorin Andreica.
Chiar si atunci cand investitiile se fac, apar probleme, fie proiectele nu sunt bine realizate, sunt facute pe segmente foarte mici, fie bugetul de digitalizare nu este bine calculat. Pe de alta parte, investitia poate creste si dupa analiza si designul de solutie. Un proiect de digitalizare evaluat la 300 de ore de consultanta, poate necesita 700 de ore, fapt care poate fi un soc pentru companiile nepregatite.
Afacerile care intra intr-un proiect de digitalizare trebuie sa isi asume o marja mare de risc din punct de vedere financiar. Acesta poate fi atenuat prin depunerea de proiecte pentru programele de tipul Digitalizare IMM.
IMM-urile nu inteleg procesul de digitalizare
IMM-urile romanesti nu inteleg in totalitate ce proiecte depun pentru programe de tipul Digitalizare IMM, de aceea, digitalizarea poate ramane, in general, ineficienta, si cu atat mai costisitoare. O alta provocare este si lipsa proceselor si a structurilor de lucru bine definite in companii. In lipsa lor, digitalizarea este greoaie sau chiar imposibila.
„
Digitalizarea IMM a fost un foarte bun barometru din punctul meu de vedere, vis-a-vis de cat de pregatite sunt companiile de digitalizare. Acum constatam, cand discutam cu firmele care au depus proiecte, ca nu stiu ce au depus ei, prin firma de consultanta. Asta arata ca in Romania, in momentul de fata, IMM-urile nu prea inteleg ce inseamna procesul de digitalizare. Digitalizarea nu inseamna doar o licenta sau un software, ci procese clare intr-o companie. Daca nu exista niste structuri bine definite, evident ca nici procesele nu sunt bine definite. Si atunci, ce sa digitalizezi? Daca nu am procese, n-am ce sa digitalizez”, explica Dorin Andreica.
Problemele pot incepe si abia dupa obtinerea finantarii, in momentul cand furnizorii de servicii de digitalizare le pot cere organizatiilor sa se adapteze la o tehnologie nepotrivita sau neadecvata fluxurilor de lucru care trebuie digitalizate.
Traseul ideal pentru digitalizare, cea mai buna abordare este urmatoarea: aleg o tehnologie buna, fac rost de bani ca sa investesc, angajatii mei stiu sa o foloseasca, ei au fost pregatiti pentru tranzitia/transformarea digitala, au participat la gandirea proiectului de digitalizare. 90% dintre proiectele Soft Net Consulting arata ca organizatiile nu abordeaza in acest fel proiectele de digitalizare.
Atat la nivel de intreprindere, cat si la nivel guvernamental, este nevoie de educare, de cresterea cunostintelor legate de digitalizare, si de implicarea angajatilor, cei care vor folosi efectiv tehnologia, in procesul de gandire a proiectului. Transformarea digitala se realizeaza si la nivel de competente, nu presupune o simpla implementare a unei tehnologii/software.
De unde vin solutiile? Programele „Digitalizare IMM”, cea mai buna oportunitate
Instrumentele digitale automatizeaza sarcinile, eficientizeaza procesele, reduc erorile umane si efortul manual. Aceasta eficienta se traduce prin economie de costuri si permite IMM-urilor sa faca mai mult cu resurse limitate. Un studiu Microsoft a aratat ca investitiile in digitalizarea IMM-urilor pot genera, in medie, o crestere a veniturilor de 26% si o economie in materie de costuri de 22%.
„
Problema este ca, inca, tehnologia nu este vazuta ca un suport in dezvoltarea organizatiilor. Aveam o discutie cu cineva din transporturi. A venit seful de parc auto si i-a spus directorului general ca mai are nevoie de 6 tiruri. Bazat pe ce? Ii cer dispecerii. OK, si dispecerii stiu care este gradul de ocupare al masinilor pe care le au in parc in momentul respectiv? De ce sa nu utilizeze un software care sa ii optimizeze cu 25% parcul sau livrarile? De ce sa cumpere 6 tiruri noi?”, argumenteaza Dorin Andreica.
Programele cu finantare pe baza de fonduri europene nerambursabile, precum
Digitalizare IMM PRNV(Programul Regional NORD-VEST 2021-2027) si Digitalizare IMM National vin cu solutii. Ele ofera companiilor romanesti o plasa de siguranta in materie de costuri, cu o valoare cuprinsa intre 500.000-3.000.000 euro. Astfel, microintreprinderile, intreprinderile mici si mijlocii isi pot creste productivitatea si isi pot optimiza procesele fara investitiile initiale costisitoare in instrumente si infrastructura digitala.
Agentia de Dezvoltare Regionala (ADR) Nord-Vest a lansat un demers de consolidare a culturii digitale in mediul de afaceri, astfel ne alaturam acestei initiative din dorinta de a imbunatati experienta IMM-urilor din regiunea Nord-Vest prin adoptarea si integrarea unor solutii digitale inovatoare, promovarea utilizarii datelor pentru luarea deciziilor si optimizarea activitatilor operationale.
Lansam astfel invitatia firmelor interesate de a se alatura initiativei noastre de consolidare tehnologica a acestei zone.
Daca la nivel mondial companiile au investit 1.850 de miliarde de dolari in initiative de transformare digitala, pana in 2026 se estimeaza o dublare a cheltuielilor in acest scop, conform unei analize IDC Corporate. IMM-urile care adopta digitalizarea castiga un avantaj competitiv fata de intreprinderile traditionale, care sunt mai lente in adoptarea tehnologiei.
Verifica aici daca organizatia ta este eligibila pentru Digitalizare IMM.