Despre specificul romanesc al spagii in contextul depasirii bugetelor de cheltuieli

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Despre specificul romanesc al spagii in contextul depasirii bugetelor de cheltuieli
Despre specificul romanesc al spagii in contextul depasirii bugetelor de cheltuieli
de Lucian Vasilescu la 10 Nov. 2020
Urmareste-ne pe Google News
Conform datelor furnizate de Ministerul Fondurilor Europene, in exercitiul financiar 2014-2020, Romania a accesat doar 38% din banii europeni pe care i-ar fi putut atrage (11,6 miliarde de euro accesati din 31 de miliarde alocate de Comisia Europeana). Pentru noi, fondurile europene prezinta un foarte mare dezavantaj: nu le poti cheltui airurea, nu poti sa dai din ele spaga, nu poti sa-ti tragi si tu, acolo, un comision, nu poti sa cumperi materiale sau sa arvunesti servicii la preturi supradimensionate. Asa ca noi, daca e sa facem ceva (putin si prost) apelam la banii statului, care pot fi cheltuiti fara atatea limitari si restrictii.

Contractele pentru lucrari mari (de infrastructura, de pilda) au fost/ sunt finantate de statul roman fiindca intre devizul initial si sumele cheltuite pana la final sunt mari diferente, justificate prin tot felul de acte aditionale si anexe la contractele initiale. Iar banii cheltuiti in plus nu se duc pe apa sambetei, cum se spune, ci iau calea conturilor "baietilor destepti".

Astfel se face ca, din motivul enuntat doar putin mai devreme, intre valoarea estimata a unei lucrari si suma totala cheltuita pentru realizarea acesteia diferentele sunt foarte mari. Asa stau lucrurile la noi.

In lume, nu putine lucrari gigantice duse la bun sfarsit au depasit costurile initiale. Dar nu pentru ca cineva ar fi furat banii alocati suplimentar, ci fiindca estimarile initiale s-au dovedit a fi subdimensionate.


Iata cateva exemple de depasire a bugetelor estimate pentru lucrari/ evenimente de anvengura mondiala:

Statia Spatiala Internationala (SSI) a devenit functionala in anul 1998 si este in uz si astazi, dupa ce, in timp, i s-au adugat noi module.

Initial, costul estimat pentru prima etapa de constructie a  SSI a fost de cca 40 de miliarde de dolari, dar pentru a duce proiectul la bun sfarsit, bugetul a fost depasit cu peste 68 de miliarde USD.

Jocurile Olimpice de iarna din anul 2014 s-au desfasurat la Soci, in Rusia. Pentru organizarea acestora, rusii au cheltuit cu 21 de miliarde de dolari mai mult decat estimasera in bugetul initial.

Canalul Manecii, care leaga Franta de Anglia pe sub Canalul Manecii, a fost realizat intre anii 1987-1994, iar la inceputul lucrarilor costul estimat a fost de cca 18 miliarde de dolari.
La finalul lucrarilor s-a constatat ca bugetul initial a fost depasit cu 21 de miliarde de dolari.

Sistemul hidroenergetic Barajul celor Trei Defileuri din China a presupus construirea celui mai mare baraj din lume. Complexul a fost dat in folosinta in anul 2006, iar bugetul final a contabilizat o depasire cu 16,2 miliarde USD a costurilor estimate initial.

Jocurile Olimpice de vara din anul 2004 s-au desfasurat la Atena, iar grecii au estimat ca organizarea acestora ii va costa in jur de 7 miliarde de dolari. In final, suma cheltuita a fost de doua ori mai mare.

Constructia telescopului Hubble s-a dovedit si ea de mai bine de doua ori mai scumpa decat estimarea initiala, ca si constructia Aeroportului International de la Denver (inaugurat in 1995, al doilea cel mai mare aeroport international din lume) sau constructia Stadionului Olimpic de la Montreal.

Dupa cum se vede, depasirea bugetului alocat pentru o anume lucrare nu este ceva cu specific (exclusiv) romanesc. Specifice sunt, insa, motivele care genereaza aceste depasiri.

Sursa foto: maxpixels.net

Ultimele NOUTATI

5 motive pentru care sipca de gard de la Bilka este mai buna decat gardul clasic
Casa si gradina

5 motive pentru care sipca de gard de la Bilka este mai buna decat gardul clasic

today07 Mar. 2025
Viitor incert pentru tinerii de la sate: Mai bine de jumatate muncesc la negru, fara carti de munca!
Economie

Viitor incert pentru tinerii de la sate: Mai bine de jumatate muncesc la negru, fara carti de munca!

today07 Mar. 2025
Ai un imobil cu mai multi proprietari? Iata ce spune ANAF despre inregistrarea contractelor de chirie
Imobiliare

Ai un imobil cu mai multi proprietari? Iata ce spune ANAF despre inregistrarea contractelor de chirie

today07 Mar. 2025
1 din 10 femei din Romania spera ca sotul sa ii cumpere o masina cadou de 8 martie
Ultima ora

1 din 10 femei din Romania spera ca sotul sa ii cumpere o masina cadou de 8 martie

today07 Mar. 2025
Ghidul angajatorului. Cum se poate stabili, fara dubiu, daca un salariat cu functie de conducere este competent?
Companii

Ghidul angajatorului. Cum se poate stabili, fara dubiu, daca un salariat cu functie de conducere este competent?

today06 Mar. 2025
5 solutii tehnologice pentru detectarea pieselor metalice in procesele robotizate din industria auto
Business

5 solutii tehnologice pentru detectarea pieselor metalice in procesele robotizate din industria auto

today06 Mar. 2025
Reinventarea afacerii tale in era digitala - 5 strategii de adaptare la noile tendinte de consum
Business

Reinventarea afacerii tale in era digitala - 5 strategii de adaptare la noile tendinte de consum

today06 Mar. 2025
ANAF anunta ca Brosura privind Declaratia unica 2025 a fost publciata pe Portal. Ce trebuie sa faci, daca ai venituri din activitati independente
Economie

ANAF anunta ca Brosura privind Declaratia unica 2025 a fost publciata pe Portal. Ce trebuie sa faci, daca ai venituri din activitati independente

today06 Mar. 2025

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Ai un imobil cu mai multi proprietari? Iata ce spune ANAF despre inregistrarea contractelor de chirie
Imobiliare

Ai un imobil cu mai multi proprietari? Iata ce spune ANAF despre inregistrarea contractelor de chirie

today07 Mar. 2025
1 din 10 femei din Romania spera ca sotul sa ii cumpere o masina cadou de 8 martie
Ultima ora

1 din 10 femei din Romania spera ca sotul sa ii cumpere o masina cadou de 8 martie

today07 Mar. 2025
Ghidul angajatorului. Cum se poate stabili, fara dubiu, daca un salariat cu functie de conducere este competent?
Companii

Ghidul angajatorului. Cum se poate stabili, fara dubiu, daca un salariat cu functie de conducere este competent?

today06 Mar. 2025
5 solutii tehnologice pentru detectarea pieselor metalice in procesele robotizate din industria auto
Business

5 solutii tehnologice pentru detectarea pieselor metalice in procesele robotizate din industria auto

today06 Mar. 2025

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x