Cea mai importanta intrebare inainte de a va lansa in afaceri
idei de afaceriutilitatea produsuluistudiu de piata
Ca intreprinzator aflat la inceput, entuziasmat de produsul/serviciul dvs., va puneti o intrebare simpla: "Oare se va vinde?". Este insa o intrebare neadecvata si fara nicio relevanta, o simpla ghicitoare. De unde sa stiti daca se va vinde? Nu stiti. Intrebarea corecta e alta si, inainte de a o enunta, sa analizam urmatoarea situatie:
Primele aparate foto digitale, aparute in urma cu vreo 20 ani, au simplificat enorm procesul de obtinere a unor imagini de calitate, ca urmare, multi au fost de parere ca ele vor da lovitura din punct de vedere comercial.
Totusi, in anii imediat urmatori vanzarile cele mai consistente le-au inregistrat nu aparatele foto digitale, ci camerele foto incorporate in telefoanele mobile, care insa nu aveau nici pe departe o rezolutie multumitoare.
Asadar, produse mai slabe calitativ s-au impus atunci in fata celor cu adevarat performante, desi preturile erau aproximativ egale, si acest lucru a parut sa contrazica o regula de baza in afaceri, care spune ca intotdeauna elementul care primeaza e calitatea produsului/serviciului.
Explicatia pentru aceasta situatie a devenit insa evidenta cand s-a observat cine erau cumparatorii. Era vorba despre fotografi amatori, nu foarte interesati de calitatea imaginilor, care urmareau in principal, doua lucruri: 1) sa faca rapid fotografii, oriunde s-ar afla, si 2) sa le trimita rapid familiei si prietenilor.
Si ce putea fi mai potrivit pentru ei decat o camera foto incorporata in telefonul mobil (aflat mereu la indemana) si care sa ofere imagini cu o rezolutie scazuta, usor de distribuit electronic?
Situatia expusa mai sus atrage atentia asupra unei probleme cu care multi inovatori se confrunta: ei se concentreaza pe produs, cautand sa il imbunatateasca permanent si sa ii adauge tot felul de caracteristici si functii noi, in loc sa se concentreze pe client si sa incerce sa afle ce doreste acesta, de fapt.
E complicat sa aflati pretentiile unui client, potential sau deja existent? Nici pomeneala! Nu trebuie decat sa il intrebati ce vrea. Iar ca sa va puteti face o idee generala, nu trebuie sa discutati cu mai mult de 30 de clienti (chiar mai putini daca aveti o afacere business-to-business, adica o afacere in care produsul dvs. se adreseaza unor firme, nu unor persoane fizice).
De asemenea, este indicat sa observati oamenii in timp ce folosesc produsul sau in timp ce se hotarasc ce tip de produs sa cumpere. La fel, efortul e minim: nu va trebuie 6 ore, ci doar 30 de minute. Alegeti-va un punct strategic de observatie in cadrul unui magazin si studiati-i pe toti cei care se opresc in fata standului care va intereseaza. Urmariti-le reactiile, trageti cu urechea la ce discuta sau chiar intrati in vorba cu ei, sub un pretext oarecare.
Apoi, nu va limitati la a observa doar prezentul. Studiati felul in care a evoluat de-a lungul deceniilor o anumita tehnologie, aflati ce strategii de marketing s-au folosit in timp si veti fi mult mai pregatit sa anticipati si sa satisfaceti nevoile viitoare ale pietei. Istoria unei tehnologii inseamna, cel mai adesea, noi functiuni adaugate unui produs deja existent, dar aceste functiuni nu fac altceva decat sa pregateasca terenul pentru sclipirea unei minti inspirate.
Este exact ce s-a intamplat in cazul camerei digitale incorporate in telefonul mobil. Si, bineinteles, sa nu uitam aspectul cel mai important: o asemenea inovatie axata pe nevoile reale ale pietei duce invariabil la profituri consistente si imediate. Pentru ca - nu-i asa? - concurenta este inexistenta.
„Se va vinde noul meu produs?” Stop! Nu aceasta este intrebarea de la care trebuie sa plecati atunci cand va pregatiti sa veniti cu ceva nou pe piata. Este o intrebare care nu va ajuta cu nimic si care, oricum, nu are un raspuns clar, da sau nu.
Intrebarea corecta este: „Cum le va fi util oamenilor noul meu produs?”. Aici, intr-adevar, puteti raspunde concret. Si daca ati ajuns la concluzia ca produsul le este util, atunci fiti sigur ca el se va si vinde.