Cea mai complicata decizie antreprenoriala in 2024: Alegerea agentiei de marketing
Anul acesta, un numar considerabil de companii romanesti raporteaza experiente neplacute in colaborarea cu agentii de marketing si un procent semnificativ intampina dificultati majore in incheierea unui parteneriat de incredere cu astfel de agentii.
Afla care sunt cauzele acestei situatii si descopera cele mai eficiente strategii pentru a identifica o agentie care te poate ajuta cu adevarat in atingerea obiectivelor de business si promovare.
De ce este dificil sa alegi o agentie de marketing potrivita in 2024?
Conform unui ghid Revelia despre
alegerea celei mai bune agentii de marketing, 30% dintre companiile romanesti raporteaza probleme precum bugete exorbitante de promovare online, lipsa transparentei agentiilor fata de clienti si chiar incalcarea obligatiilor contractuale. Astfel, increderea acestora in firmele de promovare a scazut semnificativ, antreprenorii preferand sa preia ei insisi sau sa amane procesul de promovare online.
Problema pare sa fie incompatibilitatea majora dintre nivelul de transparenta al agentiilor de promovare online si nivelul de informare al publicului de antreprenori referitor la modul in care functioneaza marketingul digital. Astfel, setarea corecta a asteptarilor antreprenorilor inainte de semnarea unui contract cu o agentie este precara si cauzeaza frictiune constanta in acest domeniu.
Situatia economica din Romania si nu numai in anul 2024 acutizeaza aceasta problema din mai multe puncte de vedere:
-
Dorinta antreprenorilor de a obtine rezultate imediate si cat mai mari din promovarea online, desi normala in contextul economic actual, seteaza premisa pentru asteptarile acestora.
-
Dorinta agentiilor de a-si promova serviciile este naturala din perspectiva acestora ca afaceri de sine statatoare, insa conduce deseori la setarea unor asteptari vagi pentru antreprenori.
-
Raportarea multor agentii este stufoasa, plina de statistici si termeni complicati din industria marketingului, care nu ofera o imagine clara a rezultatelor pentru numerosi antreprenori. Desi aceste statistici sunt valide si justifica munca depusa de agentii, acestea nu comunica clar antreprenorilor progresul strategiilor implementate si nu adreseaza asteptarile acestora.
Factori precum cei enumerati nu faciliteaza o comunicare clara intre agentii si clientii acestora. Totusi, constientizarea acestor factori ii poate ajuta pe antreprenori sa dezvolte strategii de comunicare prin care vor putea sa identifice usor agentiile cu care sunt compatibili.
Strategii eficiente pentru alegerea unei agentii de marketing
Iata cateva strategii prin care antreprenorii pot alege cu precizie o agentie de marketing potrivita afacerilor acestora, setandu-si asteptari corecte si investind in promovare intr-un mod informat:
Conturarea obiectivelor de promovare inainte de alegerea unei agentii
Conturarea obiectivelor de promovare inainte de a discuta cu o agentie de marketing ii poate ajuta pe antreprenori sa:
-
Descopere care sunt asteptarile lor initiale;
-
Seteze obiective de promovare care sustin clar strategia lor de business;
-
Se informeze cu privire la serviciile de promovare care ii pot ajuta in indeplinirea acestor obiective;
-
Inceapa discutiile cu orice agentie fiind informati si transparenti in legatura cu asteptarile lor.
Iata cateva exemple de obiective pe termen scurt si lung:
-
Cresterea vizibilitatii online a companiei
-
Construirea unei baze de date pentru newslettere, promotii si comunitate;
-
Lansarea unor noi produse sau servicii;
-
Cresterea numarului de clienti care chiar achizitioneaza serviciile sau produsele;
-
Definirea unei identitati de brand puternice, usor de recunoscut si retinut;
-
Loializarea unui numar mare de clienti deja existenti;
-
Extinderea catre noi segmente de consumatori sau in noi locatii geografice.
Stabilirea unor criterii clare de selectie
Un antreprenor care cunoaste clar obiectivele sale si afacerea sa, poate defini cu precizie criterii specifice de selectie a unei agentii de marketing.
De pilda, daca unul dintre obiective este definirea unei identitati de brand puternice, criteriile de selectie pot include:
-
Agentia trebuie sa aiba specialisti in design, content marketing, PR si identitate de brand;
-
Agentia trebuie sa ofere parametri clari de masurare a vizibilitatii brandului;
-
Agentia in sine ar trebui sa fie un brand recunoscut etc.
Totusi, pentru o buna colaborare, exista si criterii generale care indica faptul ca o agentie este de incredere:
-
Agentia ofera detalii complete in legatura cu setarea asteptarilor, serviciile oferite, modul de desfasurare al colaborarii etc., chiar inainte de a semna un contract de colaborare.
-
Agentia acomodeaza obiectivele antreprenorilor intr-un mod realist, fara a promite livrabile ce nu pot fi masurate.
-
Modul de lucru al agentiei este compatibil cu modul de lucru al antreprenorilor sau este flexibil, astfel incat sa acomodeze nevoile acestora de comunicare.
Compararea ofertelor de marketing online
Pentru a compara mai multe oferte de promovare si a o alege pe cea mai potrivita, este important ca antreprenorii sa inteleaga cat mai bine compatibilitatea dintre oferte si obiectivele lor.
Astfel, este indicat ca orice companie sa aiba o lista de intrebari prin care sa inteleaga fiecare oferta. In acest context, nu exista intrebari nepotrivite, iar exemplele pot include:
-
Cu cine vom comunica si care sunt timpii de raspuns la care ne putem astepta?
-
Daca vom avea nevoie de ajutor si cu alte aspecte ale promovarii, cum regandim colaborarea?
-
Care este structura defalcata a costurilor de promovare?
-
Ce rezultate preziceti si pentru ce perioada de timp?
-
Cum procedam daca nu apar rezultatele prezise in timpul estimat?
-
Cum procedam daca termenele de implementare ale proiectelor nu sunt respectate?
Odata ce o companie detine toate informatiile de care are nevoie, alegerea unei oferte potrivite devine facila.
Astfel, procesul de alegere al unei agentii de marketing potrivite devine un joc al comunicarii clare ce necesita atat intelegerea industriei si obiectivelor unei companii, cat si intelegerea modului in care functioneaza promovarea online si agentia care isi prezinta oferta.