Business dupa legea junglei: pandemia a oferit marilor corporatii oportunitatea de a-si devora micii concurenti
Efectele pandemiei s-au facut si se fac inca simtite inclusiv in mediul de afaceri. Toate business-urile au fost afectate intr-o mai mica sau mai mare masura, insa nu toate in acelasi sens.
In vreme ce unele companii/afaceri s-au prabusit sau chiar au dat faliment si au disparut, altele au prosperat mai mult decat intr-o perioada normala.
Conform unui studiu de data recenta realizat de Fondul Monetar International, pandemia a avut un impact negativ asupra firmelor mici si mijlocii, in vreme ce afacerile marilor jucatori au inregistrat cresteri.
Astfel, pandemia a intarit pozitia pe piata a firmelor puternice, care erau deja dominante intr-o anume industrie.
Conform studiului citat, in toate industriile analizate s-a constatat o concentrare a veniturilor la primele patru cele mai puternice companii dintr-un anume domeniu.
Acest fenomen se datoreaza, in mare masura, cresterii numarului de falimente in randul companiilor mici si mijlocii, fapt care a dus la diminuarea concurentei, lucru care i-a obligat pe consumatori sa migreze catre companiile/firmele mari, care au avut suficiente resurse pentru a face fata impactului cu efectele economice ale pandemiei.
Conform Kristalinei Georgieva, directorul Fondului Monetar International, tarile bogate, cele in care isi au originea cele mai mari companii, sunt beneficiarele acestei concentrari de capital.
Mai simplu spus, cand pandemia va lua sfarsit, cei bogati vor fi si mai bogati decat inainte de declansarea molimei, in vreme ce aceia mai saraci vor fi devenit si mai saraci.
Probabil ca pentru a nu starni reactii negative si resentimente, studiul FMI nu numeste nicio mare companie care a beneficiat de venituri suplimentare datorita falimentului micilor concurenti.
Raportul mentionat mai dezvaluie si faptul ca marile companii, a caror putere dominanta a crescut in urma pandemiei, nu s-au multumit cu veniturile suplimentare realizate din pricina falimentelor micilor concurenti, dar au adoptat si o politica cinica de preturi. Mai simplu spus, au marit preturile dupa bunul plac.
Un alt aspect relevat de Fondul Monetar International este acela al cresterii numarului de achizitii, preluari si fuziuni agresive prin care marile companii si-au ingenunchiat definitiv concurentii aflati in dificultate.
Dupa cum stau lucrurile, la ora actuala business-ul global pare sa functioneze dupa pilda biblica: "Celui ce are i se va da, dar de la cel ce n-are i se va lua chiar si ce are!"
Sursa foto: maxpixel.net