BNR: In timp ce afacerile IMM-urilor scad, profitul multinationalelor este in crestere
bnrimmafacerimultinationalefirmebusinesssondaj
Banca Nationala a Romaniei (BNR) a intocmit un sondaj in randul companiilor din Romania. Concluziile sondajului sunt ca, in timp ce profiturile intreprinderilor mici si mijlocii (IMM) scad, cele ale multinationalelor sunt in crestere.
IMM-urilor le scad profiturile, arata sondajul Bancii Nationale. Proportia intreprinderilor care considera ca profitul si marja profitului au scazut s-a majorat cu cate 1 punct procentual, ajungand la 39 la suta, respectiv 38 la suta din totalul companiilor chestionate.
Cu alte cuvinte, 39% dintre patronii de IMM-uri din Romania au consemnat scaderi ale profitabilitatii afacerii lor.
Nu acelasi lucru se intampla in zona corporate. Firmele multinationale isi sporesc profitul, dupa cum observam tot din sondajul BNR. Astfel, corporatiile au consemnat majoritar (38 la suta) o apreciere a profitului in perioada aprilie 2018 – martie 2019, comparativ cu exercitiul precedent, cand cele mai multe dintre acestea indicau o scadere a profitului net. De asemenea, marja profitului este perceputa in crestere pentru un numar mai mare de companii mari in exercitiul curent comparativ cu anul anterior (30 la suta, fata de 25 la suta), arata
economica.net
In acelasi timp, in cazul IMM-urilor, doar 43 la suta dintre cele chestionate se confrunta cu incapacitatea de a gasi forta de munca activa pentru a ocupa locurile de munca vacante.
Criza fortei de munca afecteaza, evident, intreg mediul de afaceri. A devenit o reala provocare in Romania gasirea de forta de munca, in special de forta de munca calificata, iar aceasta problema are la baza in special faptul ca tot mai multi romani ales sa plece peste hotare, motivati de salariile mult mai consistente de acolo, dar si de nivelul de trai. Totusi, sondaje recente arata ca romanii mai pleaca si din alte cauze, precum stabilitatea politica, siguranta cetateanului si asa mai departe.
Totodata, o cauza a crizei fortei de munca este si necorelarea universitatilor cu necesitatile din campul muncii. Faptul ca universitatile pregatesc specialisti in domenii in care nu se cauta angajati sau faptul ca multi absolventi obtin doar o diploma la finalul ciclului universitar, fara sa isi fi dat prea mult interesul la cursuri si, evident, fara sa dobandeasca cunostinte, reprezinta alta mare cauza a crizei fortei de munca.
De asemenea, faptul ca, in anul 2000, sub obladuirea Ministerului Educatiei de catre Ecaterina Andronescu, Guvernul a dispus desfiintarea scolilor profesionale, de arte si meserii, iar toti tinerii au fost "fortati" sa urmeze cursuri liceale, ne-a adus in aceasta situatie, de a nu mai avea muncitori calificati sau macar dornici de o calificare.
Dincolo de aceasta problema "universala" a mediului de business din tara noastra, firmele mici se confrunta si cu lipsa investitiilor in branding, in imagine, dar si in expunerea in mediul virtual al produselor si serviciilor.
Exact pe aceste puncte-cheie, multinationalele stiu sa isi imbunatateasca prezenta in piata, au capitalul banesc necesar investitiilor in branding, in reclame si in digitalizare, iar astfel acapareaza o cota de piata mult mai mare.