Badin, Deloitte: In alte tari, cand are loc schimbare legislativa majora, se fac analize, evaluari, consultari care pot sa dureze, trei, cinci ani
impozitarea globala a gospodariiloranafcontribuabilideclaratii
Schimbarile legislative majore au nevoie de o perioada de 3 pana la 10 ani pentru a fi implementate corecte si pentru a aduce beneficii si nu doar "sa aduca schimbare de dragul schimbarii", considera Dan Badin, partener coordonator Servicii fiscale si juridice in cadrul Deloitte Romania. Analistul si-a subliniat astfel pozitia fata de proiectul privind impozitarea globala a gospodariilor, pe care nu il considera oportun sa intre in vigoare chiar de anul viitor.
“Din punctul meu de vedere, as zice ca o astfel de lege poate nu ar fi oportun sa intre in vigoare de anul viitor, asa cum se doreste. O astfel de lege, care aduce o schimbare majora in modalitatea de fiscalizare, trebuie in primul rand sa fie supusa unor dezbateri publice ample, generoase, astfel incat sa ne asiguram ca forma finala va rezolva probleme si va aduce niste beneficii. Nu doar sa aduca o schimbare de dragul schimbarii. Un al doilea lucru care mi se pare extrem de important il reprezinta educarea populatiei. Nivelul de educatie financiara in Romania este unul dintre cele mai mici din UE, deci este nevoie de timp, oameni, bani, efort. A treia problema este cea administrativa, care ar trebui rezolvata inainte de a intra in vigoare o astfel de lege. In alte tari, cand are loc schimbare legislativa majora, se fac analize, evaluari, consultari care pot sa dureze, trei, cinci ani. Cateodata trec si 10 ani de la initierea discutiilor pana la intrarea in vigoare. La noi se intampla in mai putin de un an. As spune ca suntem foarte optimisti. Putem sa o facem, pentru ca pana la urma nu este nevoie decat de vointa politica pentru a aproba o lege, dar cred ca problemele administrative si efortul populatiei de a-si face declaratiile si de a calcula corect vor fi destul de mari”, a explicat Dan Badin, citat de Agerpres.
Principalele schimbari fata de sistemul actual de impozitare sunt, potrivit reprezentantului Deloitte, cota de impozitare, dar si subiectul impunerii.
“Prima deosebire fata de sistemul actual este ca vom avea cote regresive. Dar depinde din ce unghi ne uitam. Putem spune ca sunt, de fapt, progresive. Se vorbeste despre o trecere de la cota actuala de 16% la trei cote sau doua cote si niste scutiri, 16%, 10% si scutiri. A doua diferenta o reprezinta persoana impozabila. Pana acum, persoana fizica era persoana impozabila. Conform noului sistem, persoana impozabila va fi un grup de persoane care formeaza o gospodarie. Si acest grup de persoane ar plati impozitul impreuna. A treia deosebire o reprezinta faptul ca practic se permite deducerea unor cheltuieli si atunci impozitul va fi mai mult sau mai putin un fel de impozit pe profit ca la o companie, si nu un impozit pe venit. Practic, deducand un numar de cheltuieli, ramane un profit impozabil”, a mai spus Dan Badin.
Analistul mai trage de asemenea un semnal de alarma cu privire la modalitatea prin care se vor efectua platile in viitorul sistem de impozitare. Persoanele fizice ar urma sa achite impozitele care nu vor mai retinute la sursa. Iar in conditiile in care plata impozitului va fi efectuata mai tarziu, respectiv in anul urmator realizarii venitului, bugetul de stat se va confrunta cu un gol de venituri cel putin in primul an.
“In actualul continut al legii in care se vorbeste despre reduceri de taxe si de deduceri as zice ca in principiu pentru contribuabili ar fi mai bine pentru ca ar putea sa plateasca mai putin. Din punct de vedere administrativ, insa, probabil va fi mai complicat si pentru contribuabili si pentru ANAF. As spune ca la acest nivel pierzatorul este evident bugetul statului. Pe de-o parte in termeni absoluti, cu deduceri, cota redusa, va trebui sa incaseze mai putin. In termeni relativi, vor fi amanari in incasarea veniturilor daca plata impozitului se va face in anul urmator”, a explicat Badin.
Probleme ar putea intampina ANAF-ul si cu modalitatea de administrare a acestui impozit, care presupune procesarea unui numar de 7 milioane de declaratii de impozit, in conditiile in care seful Fiscului a aratat, la inceputul acestui an, ca sistemul informatic al institutiei functioneaza greu iar institutia se confrunta cu un deficit de personal.
“ANAF are o problema in momentul de fata. Acum vreo doua luni spuneau ca sistemele lor informatice sunt undeva la 99% ocupare si functionare. Se vorbeste de o lipsa de vreo 3.000 de angajati la ANAF. Asta spune seful ANAF. Vor urma probabil 7 milioane de declaratii noi de impozit care vor trebui procesate. Cine, cum va face toate aceste lucruri? Este o procedura administrativa complicata care trebuie avuta in vedere”, a explicat Badin.
Impozitul pe venitul global pe gospodarie este o declaratie de venit global ce se va completa in numele membrilor unei gospodarii. Declaratia va fi completata de un consultant fiscal la care este arondata gospodaria.
Modelul este aplicat in Statele Unite, Franta, Belgia etc.