ANALIZA: Cum stau aproape de clienti unele din cele mai de incredere marci din lume
branduriclientistarbucksapplecoca-colaamazon.com
Sunt marci pe care clientii pur si simplu le adora. Relatia dintre ele si consumatori a fost dezvoltata in timp, prin munca, respect si migala. Revista Entrepreneur, in parteneriat cu organizatia The Values Institute, a realizat un studiu pentru a afla cum reusesc unele branduri sa stea in topul preferintelor consumatorilor.
Un lucru clar a reiesit din cercetare: Desi nu toate au cele mai mari vanzari sau cea mai ridicata cota de piata, cele mai de incredere marci au creat o relatie cu clientii prin intermediul unor experiente care declanseaza un raspuns emotional, chiar visceral.
Starbucks - le-a promis oamenilor sa-i apropie
Dupa o cadere inregistrata in urma cu cativa ani, lantul de cafenele si-a revenit si se afla in topul preferintelor clientilor pe segmentul sau. Promisiunea facuta consumatorilor: sa-i apropie. Compania a oferit Wi-Fi gratuit in toate cafenelele, muzica in magazine si sali cu mese mari pentru intalniri in grup. Astfel, i-a ajutat pe clienti sa interactioneze. "Totul acolo (la Starbucks - n.r.) este legat de conectare, descoperire, inspiratie si creatie", se arata in studiul Entrepreneur si The Values Institute.
Nike - atitudinea "poti face"
Pe site-ul sau, Nike, cel mai mare producator mondial de articole sportive, arata ca misiunea sa este "sa-i aduca inspiratie si inovatie oricarui atlet din lume". Si nu este vorba aici doar de profesionisti, ci si de atletii care alearga in parc dupa opt ore de munca la birou. "Daca ai un corp, esti un atlet", sustine Nike. Acest mesaj inspirational, combinat cu o abordare mainstream, conecteaza compania cu consumatorii din toata lumea, spune Kevin lane Keller, profesor de marketing la Tuck School din cadrul Dartmouth College. Nike a fost dintotdeauna o companie extrem de axata pe client, fie ca acesta este un atlet de elita sau o persoana obisnuita.
Ford - trebuie sa ramai consistent
Companiei i-a trecut falimentul pe la urechi in timpul crizei financiare, insa a reusit sa supravietuiasca si sa apuce pe drumul cel bun. Marca Ford apare in mai toate clasamentele de fiabilitate si stabilitate. Compania beneficiaza si de pe urma istoriei sale. Toata lumea adora povestea lui Henry Ford, omul care a introdus liniile de asamblare in fabricile sale, revolutionand industria auto. Mai mult, deseori directorul executiv al companiei, Alan Mulally, interactioneaza personal cu clientii prin intermediul canalelor de social media. Ford este apreciata si pentru faptul ca refuzat sa primeasca bani de la guvern in timpul crizei. Multi spun ca aceasdta a fost o dovada de integritate.
Apple - fii "cool"
Nu exista o alta companie care sa aiba clientii si presa "la picioarele sale" asa cum ii are Apple. Majoritatea oamenilor asteapta cu emotie, infrigurare, noile produse ale companiei. Cum a ajuns aici Apple? I-a facut pe clienti sa creada (pe buna dreptate in mare parte) ca orice produs ar lansa acesta arata foarte bine, este performant si va imbunatati modul in care comunica, muncesc sau se distreaza. Un specialist in branding a spus ca lantul de magazine al Apple este cel mai bun creat vreodata. Acolo consumatorii beneficiaza de suport si servicii de neegalat.
Coca-Cola - "vinde" fericire
"Pauza care te reimprospateaza." "Viata are un gust minunat." Acestea sunt doua din sloganurile Coca-Cola. Cel mai mare producator mondial de bauturi racoritoare s-a pozitionat de multa vreme ca o organizatie care "vinde fericire". Mesajele vesele ale companiei sunt promovate prin toate mediile posibile, de la Facebook si pana la vendomatele instalate la metrou. Iar clientii adora Coca-Cola. La toate acestea se adauga identitatea companiei, bazata pe longevitate si mostenire culturala.
Amazon - fii personal
Cel mai mare retailer online din lume, Amazon.com, conduce in lista marcilor de incredere care interactioneaza cel mai bine cu clientii. Compania ofera produse accesibile, platforma sa este functionala si ii ofera consumatorului o experienta extraordinara. Toate acestea au generat un brand puternic si incredere. Cu milioane de produse, accesibile 24/7, tehnologii de cautare si navigare foarte bune, recenzii, Amazon.com ofera o experienta de cumparare superioara. Consumatorii simt ca aceste servicii au fost create cu ei in minte si ca ei sunt "axis mundi" pentru Amazon.com. In acest caz, relatia este una personala.