ANALIZA: Companii care au stopat campanii de rebranding care se transformau intr-un cosmar
companiirebrandingdatsuncoca-colamastercardciocolata rom
Rebrandingul este o afacere riscanta in orice companie, insa chiar si asa in multe cazuri procesul este inevitabil, deoarece marcile trebuie sa creasca. Daca este bine facut, rebrandingul poate duce la un succes fara precedent. Dar cand procesul merge prost, pai merge foarte prost.
Va prezentam cateva cazuri in care companii mari au stopat campanii de rebranding care riscau sa afecteze grav imaginea lor si, implicit, afacerile.
Nissan si marca Datsun
Nissan a folosit marca Datsun inca din 1930, insa in 1981 a renuntat la ea, numind toate masinile produse Nissan. Problema este ca gigantul japonez exporta pe piete foarte dezvoltate, precum SUA, masini sub marca Datsun, iar vanzarile au luat-o la vale, deoarece brandul nu le inspira incredere consumatorilor. Recent, Nissan a anuntat ca va reinvia Datsun, insa va produce sub aceasta marca doar masini ieftine, destinate pietelor din India, Rusia si Indonezia.
Nou nu este intotdeauna mai bine cand este vorba de Coca-Cola
Coca-Cola este unul din cele mai iubite branduri din lume. Asta si pentru ca "vinde fericire". Insa compania a facut o gafa numita de multi cea mai mare greseala de marketing a secolului 20. In 1985, compania a incercat sa inlocuiasca Coca-Cola clasica cu New-Coke. Pe acea vreme, gigantul bauturilor racoritoare se confrunta cu o concurenta puternica venita din partea Pepsi. Prin miscarea de rebranding cei de la Coca-Cola au incercat sa obtina un avantaj competitiv. Clientii au fost consternati. S-au organizat proteste organizate de Society for the Preservation of the Real Thing si Old Cola Drinkers of America. Un barbat din San Antonio, SUA, a mers la un depozit Coca-Cola pentru a-si face un stoc in valoare de 1.000 de dolari de sticle cu vechea Coca-Cola. In iulie 1995, compania a stopat campania si a reintrodus formula clasica.
ANALIZA: Cum stau aproape de clienti unele din cele mai de incredere marci din lume >>>
British Airways renunta la steagul britanic din coada avioanelor
In 1997, transportatorul aerian a decis sa-si rebranduiasca toate avioanele din flota, inlocuind cunoscutul steag britanic vopsit pe coada aeronavelor cu desene create de artisti din toata lumea. Dupa mai multe plangeri venite de la pasageri si echipaj, compania a incetat sa mai revopseasca avioanele in 1999. In 2011, la scurt timp dupa ce fraiele British Airways au fost preluate de directorul executiv Rod Eddington in coada tuturor avioanelor a aparut vechiul steag britanic.
Noul logo Gap a enervat clientii
Cand Gap, celebrul lant de magazine cu haine, a incercat sa-si reimprospateze sigla in 2010, raspunsul din partea clientilor a fost atat de negativ incat intr-o saptamana compania a revenit la vechiul logo. S-au lansat conturi false pe social media si site-uri pe care sigla cea noua era ironizata.
MasterCard si un logo "pur si simplu urat"
MasterCard a incercat sa introduca un nou logo in 2006 si a fost intampinata cu un baraj de critici. Consumatorii nu se opuneau introducerii unui nou logo, doar ca cel propus era "foarte urat", potrivit multora. In cele din urma compania a revenit la vechia identitate de brand. O decizie buna, daca tinem cont de faptul ca probabil logo-ul este recunoscut pana si in gaura de sarpe.
Kandia si ciocolata ROM "americana"
Cand Kandia Dulce a prezentat intr-o reclama ciocolata ROM cu steag american pe eticheta, multi consumatori romani au fost scandalizati. Imi aduc aminte cat de suparata a fost lumea pe Facebook. "Americanizam totul." "Senzatii tari romanesti pe naiba!" s.a. Site-ul noului ROM avea o rubrica denumita "Opinia Romanului", care a adunat mii de comentarii negative, ba chiar agresive la adresa schimbarii de ambalaj. Asta in ciuda faptului ca reclama la noul ROM, realizata de agentia McCann Erickson Romania, a fost marea castigatoare la Cannes Lions International Festival of Creativity. Kandia nu a introdus insa noul ambalaj in productia de serie decat pentru o scurta perioada si a sustinut ca totul a fost o miscare prin care a dorit sa-i faca pe romani sa constientizeze valorile nationale.