Acestia impart, din vorba in vorba, cultul companiei respective. Un “cult” reprezinta un instrument puternic pentru oricare companie, care are norocul sa beneficieze de asemenea clienti. Dar aceste “religii comerciale” nu sunt greu de distrus.
Saptamana aceasta, Lululemon a anuntat ca retrage pantalonii yoga din magazine, deoarece sunt prea transparenti. Fanii inraiti ai companiei s-au infuriat pe brandul lor “preaiubit” si au intors “armele” impotriva CEO-ului Christine Day.
“Day a ruinat tot ce avea mai special Lululemon. Calitatea perfecta, potrivirea, feminitatea si caracterul “Lululemon” in sine”, a scris bloggerita Carolyn Beauchesne, “Lulu Addict”. Totusi, atat Lululemon, cat si alte branduri, continua sa isi dezvolta cultul brandului.
1. Linux
In anii '90, Linux era sistemul de operare specific PC-urilor. La inceputul acelor ani, toti pasionatii de IT foloseau UNIX, pana cand studentul in varsta de 21 de ani Linus Torvalds a inventat Linux, ca o alternativa. Linux se diferentiaza prin numarul urias de evanghelisti, care pot influenta direct evolutia produsului si brandului, deoarece Linux este open source. A atras comunitatea de programatori si l-a lansat pe pinguinul Tux, care a devenit o mascota a brandului.
2. Mazda Miata
Mazda Miata, decapotabila de mici dimensiuni cu doua locuri, reprezinta un simbol. Roadster-ul de 25.000 dolari se bucura si in prezent de atentia fanilor sai. Un articol din 2001, publicat de Forbes, ilustra o anecdota in care Reverendul James S. Massie, Jr. a prezidat “casatoria” a 250 de fani Mazda cu “iubitele” lor Miata; proprietarii au promis ca isi vor “iubi, onora, spala si “tuna” masinile”. La final, Massie i-a declarat pe cei prezenti “sofer si masina”, in loc de “sot si sotie”. Astazi, Miata isi pastreaza alura unica. Un site specific estimeaza ca in lume exista 77 de cluburi ale fanilor Miata; unele din acestea au regulamente foarte stricte de recrutare a noilor membri.
3. Mini
La prima vedere, Mini Cooper poate parea perimat. Intr-o recenzie, The Detroit News scrie ca masina are dimensiunile unui frigider. Dar Mini are fanii ei si o lista de asteptare foarte lunga, mai ales pentru versiunile personalizate. Pentru 20.000 de dolari, clientii pot sa conduca o masina europeana cu foarte mult sex appeal.
4. Harley-Davidson
Harley-Davidson nu este doar “taticul” motocicletelor, ci si cel al brandurilor. Lectia Harley este predata in scolile de antreprenoriat din intreaga lume. Compania a dezvoltat un adevarat stil de viata. Grupul Harley Owners a prins “trotil” in anii '80. Proprietarii de Harley se intalneau pentru a tura motoarele si a se aventura in calatorii absolut fabuloase, la bordul motocicletelor lor aproape invincibile. Harley Owners Group reprezinta un fenomen in randul motociclistilor adevarati.
5. Vespa
Multe companii producatoare de scutere au dat faliment in cei 67 de ani de existenta ai Vespa; brandul italian de scutere ramane fabulos. Vespa le-a oferit mobilitate cetatenilor dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial si popularitatea sa a crescut la cote uriase. Pe site-ul Meetup.com, exista zeci de grupuri dedicate culturii scuterului Vespa, cel putin la nivelul Americii de Nord. Printre ele, The San Diego Scooter Squadron si NYC Scooter Chicks.
6. Mexican Coca-Cola
Coca-Cola, unul din cele mai populare branduri din lume, a inspirat Mexican Coke. Cei care beau Mexican Coca-Cola spun ca bautura lor este mai buna decat cea americana; Coca-Cola mexicanilor contine foarte mult zahar, in timp ce brandul american foloseste sirop de porumb cu un continut ridicat de fructoza. Exista numeroase grupuri pe Facebook dedicate Mexican Coke (inclusiv unul cu 9.000 de membri).
7. Volkswagen Beetle
Beetle ramane un simbol al secolului 20. Masina a trecut prin multe: al Doilea Razboi Mondial, Woodstock si caderea Zidului Berlinului. A aparut in filme clasice, precum Annie Hall si Footloose. A scris istoria. In timp ce versiunea originala era mai populara in randul soferitelor tinere, actualul model, mult mai sport, se adreseaza si barbatilor.
8. IKEA
Gigantul suedez din industria retailului de mobilier IKEA nu mai are nevoie de nicio prezentare. Influenta IKEA este majora. IKEA si-a facut loc si in cultura pop: in popularul serial de televiziune din Australia “Summer Heights High”, personajul principal vorbeste despre momentul in care va regiza “IKEA The Musical: A Furniture Song and Dance Spectacular”.
Bonus: Apple, Starbucks, Google, Microsoft...
Cultul Mac-ului se raspandeste in continuare ca un “virus”. Cafenelele Starbucks sunt ticsite cu clienti.