Un fenomen de care nu vom scapa niciodata: schemele de imbogatire rapida
Urmaresc un material pe Youtube, brusc pe ecran imi apare o reclama video la o aplicatie de inmultit rapid banii. De obicei in astfel de situatii, dupa cateva secunde, apas pe butonul de Skip Ads, dar reclama aceasta e prea bine facuta. Are un scenariu interesant, imi trezeste curiozitatea, ma prinde imediat. Bottom line, m-am uitat pana la sfarsit, timp de vreo 7 minute, fara sa ma plictisesc nicio secunda. N-am comandat aplicatia in cauza (:)), dar am ramas impresionat de cat de convingator a ajuns marketingul facut de cei care vor sa te imbogateasca.
Povestea spusa de reclama:
un tip la costum, langa un Lamborghini, abordeaza oamenii pe strada: “Ce-ai zice sa castigi 1.000 $ cash in urmatoarele 15 minute, fara sa faci absolut nimic?”
Primii doi trecatori nici macar nu asculta intrebarea, grabesc pasul si isi vad de treaba, al treilea insa se opreste, interesat mai mult de Lamborghini. Discutia se leaga natural:
- Vrei sa ai si tu o astfel de masina?
- Pai, nu stiu ce sa zic, cam da…
- Eu mi-am luat Lamborghini-ul acesta ca sa sarbatoresc momentul cand am castigat primul milion de dolari. Poti si tu sa ai o masina ca asta. De fapt, stii ce? Hai sa facem o intelegere: uite cheile Lamborghini-ului. Daca in urmatoarele 15 minute nu vei castiga 1.000 $, masina e a ta!
Evident, omul primeste provocarea. Cei doi se retrag pe o terasa si, in timp ce beau o cafea, tipul la costum ii spune despre ce e vorba:
o aplicatie care face automat tranzactii pe bursa, dupa niste algoritmi speciali, vanzand si cumparand actiuni exact la momentul potrivit pentru a obtine un profit maxim.
Clientul nu trebuie decat sa se inregistreze, sa vireze suma pe care doreste sa o investeasca si sa isi verifice apoi periodic contul, sa vada care e rezultatul concret al tranzactiilor facute de aplicatie.
- Cati bani ai acum in cont?, intreaba tipul la costum.
- Mi-e si rusine sa spun. 67 $…
- Nu e nicio problema. Hai sa faci din ei 1.067 $!
Se apleaca amandoi asupra telefonului mobil al clientului pentru procesul de inregistrare (care e foarte simplu si rapid), vireaza cei 67 $, apoi isi vad de cafele. Cateva minute mai tarziu suma a ajuns deja la cateva sute de dolari, iar dupa un sfert de ora rezultatul e cel promis: un castig de peste 1.000 $!
Si pentru ca lucrurile sa fie OK pana la capat, cei doi merg la cel mai apropiat bancomat si scot banii. Cash.
Desigur, vazand reclama asta, orice om cu capul pe umeri se poate intreba: de ce un tip care are cateva milioane de dolari in cont si un Lamborghini se agita sa prezinte pe strada, unor necunoscuti, aplicatia care l-a imbogatit? Ce are de castigat de aici?
OK, tipul e un actor, el doar isi joaca rolul conform scenariului reclamei, scopul e ca privitorii sa afle de aplicatie si sa o cumpere. Dar mesajul reclamei in sine trebuie sa fie real, nu? Cineva chiar a castigat 1.000 $ in 15 minute, in timp ce statea la o cafea, nu?
Si aici intervine o neclaritate, una mare de tot, pe care nimeni nu pare s-o sesizeze:
de unde au aparut, concret, cei 1.000 $? Ce produs super-profitabil a fost vandut pe piata, ce serviciu extraordinar a fost prestat, ce zacaminte de petrol sau tehnologii uimitoare au fost descoperite
fix in aceste 15 minute, ca sa permita o crestere atat de spectaculoasa a preturilor unor actiuni?
Ca lucrurile sa fie mai sugestive, sa presupunem ca, in loc de 67 $, clientul de mai sus ar fi investit 100.000 $, caz in care, conform rentabilitatii promovate in reclama, ar fi trebuit sa castige 1,49 milioane $. In doar 15 minute, fara sa miste un deget. Deja e fictiune, ca sa nu spunem direct aberatie.
Din pacate insa, cei mai multi oameni nu isi pun asemenea intrebari. Pentru ei, perspectiva unui castig rapid, consistent si fara munca este atat de orbitoare incat anuleaza complet logica si simtul realitatii.
Si asta nu de ieri, de azi. Apetitul pentru bani castigati usor face parte din natura umana si el s-a manifestat foarte clar intr-o multime de situatii de-a lungul istoriei: isteria bulbilor de lalea din Olanda, in secolul XVII (detalii
aici), schema Ponzi de acum 100 de ani (detalii
aici), fenomenul Caritas de la noi, imediat dupa Revolutie (detalii
aici), sau, mai nou, iata, aplicatiile care fac automat tranzactii ireal de profitabile cu actiuni la bursa.
Schemele de imbogatire rapida nu vor disparea, probabil, niciodata. Si in mod sigur va fi foarte interesant sa vedem ce forme noi (si ingenioase!) se vor mai inventa.
Sursa foto: www.pixabay.com