Ai cumparat recent un anumit produs sau serviciu si ai fost nemultumit de calitatea lui? Trebuie sa stii ca, fiind cetatean european, ai toate drepturile sa iti primesti banii inapoi. Potrivit datelor actuale, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), prin intermediul Centrului European al Consumatorilor (ECC Romania) a reusit sa recupereze in prima jumatate a anului aproximativ 225.000 de euro in beneficiul consumatorilor romani nemultumiti de calitatea produselor si serviciilor achizitionate.
Consumatorii romani, la fel ca toti cetatenii Uniunii Europene, beneficiaza de un set de drepturi menite sa le protejeze interesele in cazul in care produsele sau serviciile achizitionate nu corespund asteptarilor sau specificatiilor oferite de vanzator. Aceste drepturi sunt reglementate de legislatia nationala si europeana, asigurandu-le consumatorilor protectie in diverse situatii.
Unul dintre cele mai importante drepturi ale consumatorilor este dreptul de a solicita restituirea banilor pentru produse sau servicii care nu corespund specificatiilor sau sunt defecte. In Romania, precum si in intreaga Uniune Europeana, acest drept este garantat prin legislatia privind protectia consumatorilor.
Peste 3.200 de consumatori romani au apelat in prima jumatate a anului la ECC Romania in urma nemultumirilor pe care le-au avut cu privire la anumite produse sau servicii pe care le-au achizitionat. Cele mai frecvente plangeri au fost legate de serviciile de transport aerian, in special de anularile si intarzierile zborurilor, mentinand acest sector pe primul loc in clasamentul reclamatiilor. Cu toate acestea, s-a observat o usoara scadere a numarului total de solicitari in acest domeniu fata de anul precedent.
Distributia plangerilor gestionate de ECC Romania a fost urmatoarea: 31% din reclamatii au fost legate de servicii de transport, incluzand transportul aerian, rutier, feroviar, naval si inchirierea de autoturisme; 22% au vizat sectorul imbracaminte si incaltaminte; 13% au fost legate de diverse produse si servicii, cum ar fi serviciile financiare, obiectele de uz personal (ceasuri, bijuterii, produse de ingrijire) si alte servicii; 13% din reclamatii au fost legate de mobilier, echipamente pentru gospodarie si intretinerea de rutina a gospodariei, incluzand electrocasnice si mobilier; iar 7% au vizat domeniul recreatiei si culturii, incluzand electronice, bunuri pentru sport, camping, animalele de companie, concertele si muzeele.
De asemenea, s-a observat o crestere usoara a sesizarilor privind achizitiile online de imbracaminte, incaltaminte, mobila si echipamente pentru gospodarie. In acelasi timp, reclamatiile din domeniul recreatiei si culturii au inregistrat o scadere de aproximativ 20% comparativ cu prima jumatate a anului 2023.
Consumatorii au dreptul sa returneze produsele achizitionate online sau prin alte metode de vanzare la distanta intr-o perioada de 14 zile calendaristice fara a fi nevoiti sa ofere un motiv. In acest interval, cumparatorul poate verifica produsul si, daca nu este multumit, poate solicita returnarea banilor.
In cazul produselor achizitionate din magazine fizice, dreptul la returnare poate varia in functie de politica fiecarui comerciant, desi legea impune restituirea banilor sau inlocuirea produsului in cazul unui defect de fabricatie sau in cazul in care produsul nu este conform cu specificatiile initiale.
Citeste si: Saracia se vede in dulap. Oamenii nu isi mai cumpara haine de la branduri de lux
Sursa foto: unsplash.com
Ultimele NOUTATI
Situatia se repeta! Romania a avut cea mai ridicata rata din UE si in luna octombrie
Se scumpesc din nou ratele la banci, pentru creditele luate inainte de anul 2019
Partenerii nostri
Legea nr. 283/2024: stabilirea salariilor minime adecvate si noile OBLIGATII ale angajatorilor
A aparut Calendarul Contabilului Vesel 2025! Contine 12 caricaturi ce garanteaza hohote de ras!
Cum stabilim durata de amortizare pentru un mijloc fix second-hand
Atentie la modificarile referitoare la impozitul MICRO: Aspecte importante de retinut
Te-ar putea interesa si