O confuzie periculoasa pe care o pot face angajatii care se pregatesc sa iasa la pensie
pensionarepensiiangajat
Incepand cu 1 ianuarie 2024, conform noii legi a pensiilor (Legea nr. 360/2023, art. 46 alin. 2), persoanele care indeplinesc conditiile sa iasa la pensie pentru limita de varsta pot sa aleaga: fie sa faca acest lucru (sa iasa la pensie), fie sa isi continue activitatea, cu acordul anual al angajatorului, pana la implinirea varstei de 70 de ani. E o prevedere care, pentru multi viitori pensionari, naste o confuzie periculoasa.
In ce consta confuzia?
Concret, unii inteleg din prevederea de mai sus ca, in momentul in care se apropie de varsta de pensionare, ii pot solicita angajatorului sa isi continue activitatea in firma, urmand ca, in cazul in care acesta e de acord, ei sa beneficieze automat de
cumularea pensiei cu salariul.
Or art. 46 alin. (2) nu se refera nicicum la cumularea pensiei cu salariul. El spune doar ca angajatul are posibilitatea sa isi amane iesirea la pensie si sa isi continue activitatea la angajatorul lui actual,
pe acelasi contract de munca, pana la varsta de 70 de ani.
Pe cand in cazul cumularii pensiei cu salariul este vorba despre cu totul altceva: angajatul isi incheie contractul actual, iese la pensie si apoi se reangajeaza (posibil la acelasi angajator), dar
pe alt contract de munca.
Iesirea la pensie si relatia de munca angajat-angajator sunt lucruri complet diferite si legislatia, evident, face aceasta diferenta.
Sa citim cu atentie ce spune art. 46 din noua lege a pensiilor:
Art. 46
(1) Pensia pentru limita de varsta se cuvine persoanelor care indeplinesc, cumulativ, la data pensionarii, conditiile privind varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare prevazute in anexa nr. 5.
(2) Persoanele asigurate in sistemul public de pensii care indeplinesc conditiile de inscriere la pensie prevazute la alin. (1) pot opta intre
acordarea pensiei pentru limita de varsta si
continuarea activitatii, cu acordul anual al angajatorului, pana la implinirea varstei de 70 de ani.
Deci ori-ori, nu si-si. Ori pensie, ori continuarea activitatii. Daca le vrea pe amandoua, angajatul trebuie sa se pensioneze mai intai (si sa-si asigure astfel pensia) si ulterior sa se reangajeze, la acelasi angajator sau la altul, beneficiind astfel si de salariu (pentru care se plateste contributia de asigurari sociale).
De remarcat ca toata povestea aceasta depinde in mod esential de un lucru: de acordul angajatorului ca angajatul sa-si continue activitatea. Fara acest acord, treaba e clara, angajatul iese la pensie si gata. Si, asa cum se observa din textul legii, angajatorul nu e obligat in niciun fel sa accepte solicitarea de continuare a activitatii, el poate foarte bine s-o refuze. Si nici macar nu trebuie sa ofere explicatii.
Sursa foto: www.pixabay.com