Sarbatorile de iarna vin la pachet cu inmultirea tentativelor de frauda in mediul online, escrocii devenind in ultimii ani din ce in ce mai inventivi in demersurile lor. In aceasta perioada, cand cumparaturile online sunt la cote maxime, atacurile cibernetice cresc semnificativ. Utilizatorii devin tinte ale unor escrocherii sofisticate, in special prin utilizarea tehnologiei deep fake, care manipuleaza informatiile pentru a induce in eroare si a obtine incredere.
Recent, ING Bank Romania si Directoratul National pentru Securitate Cibernetica au emis un avertisment privind cresterea riscului de frauda pentru toti posesorii de carduri, sfatuindu-i sa fie extrem de vigilenti in timp ce navigheaza pe internet, cumpara online sau interactioneaza cu oferte aparent tentante pe retelele sociale. Statisticile internationale demonstreaza ca doar 7% dintre victimele fraudelor online reusesc sa-si recupereze banii pierduti.
„Frecvent, atacatorii mizeaza pe manipularea victimelor pentru a-si introduce datele personale si financiare pe diferite pagini de phishing, nu pe dezvoltarea de solutii software sofisticate care sa le fure datele. Tentativele de frauda apar in toate industriile, asa ca vedem de la oferte promotionale sau vouchere cadou de sarbatori, la scheme false de investitii si mesaje ce impersoneaza diferite companii sau platforme de rezervare calatorii”, a spus pe aceasta tema Alin Becheanu, sef al diviziei “Fraud Monitoring and Prevention” din cadrul ING Bank Romania.
Atacatorii cibernetici folosesc tehnologia deep fake pentru manipularea inregistrarilor video si promovarea unor oferte irezistibile sau oportunitati de investitii miraculoase. Acestia se folosesc adesea de imagini si inregistrari ale unor personalitati publice sau politice pentru a castiga increderea potentialelor victime.
Ceea ce face situatia si mai dificila este faptul ca, odata ce o tranzactie este confirmata de utilizator, aceasta nu mai poate fi anulata. Potrivit Directivei Europene Privind Serviciile de Plati - PSD2, tranzactiile care implica furnizarea datelor cardului si sunt aprobate prin autentificare cu doi factori (cum ar fi prin aplicatia bancara sau un cod SMS) nu sunt considerate frauduloase. Astfel, sansele de recuperare a sumelor de catre banci sunt minime in astfel de situatii.
„Pentru un plus de siguranta atunci cand efectueaza cumparaturi online sau la POS, utilizatorii isi pot deschide un cont secundar, caruia sa ii ataseze un card, preferabil virtual. In Home’Bank, acestia pot emite un card virtual oricand, de oriunde, fara costuri. Astfel, sunt in control deplin, pentru ca pot decide cati bani vor cheltui, pe care ii transfera din contul principal. Indiferent ce s-ar intampla, un fraudator nu va putea niciodata sa cheltuiasca mai mult decat exista pe acel card virtual”, recomanda Cristian Lia, Cards Tribe Lead in cadrul ING Bank Romania.
Citeste si: ANAF se grabeste sa ne ia banii. Declaratia Unica pe 2024 a aparut, cum arata noul formular
Sursa foto: freepik.com
Ultimele NOUTATI
Ne-ar placea ca Romania sa fie reprezentata de Calin Georgescu pe plan international?
Cum sa faci cozonaci pufosi de fiecare data secretul pe care bunica nu ti l-a spus
De ce nu trebuie sa-ti fie frica de un credit de nevoi personale. Ghid pentru incepatori
Partenerii nostri
Adaosuri variabile la salariu. Se vor inregistra in Revisal?
INS: Pensia medie lunara a crescut cu 6,4% in trimestrul III, ajugand la 2.582 lei
Angajarea persoanelor cu handicap. MASURI incepand cu luna ianuarie 2025
Casare partiala mijloc fix: Studiu de caz privind tratamentul contabil si fiscal
Declaratia unica: Din 2025, avem un Formular inteligent pentru Declaratia 212
Nivelul normelor anuale de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat pentru anul 2025
Te-ar putea interesa si