Vesti proaste pentru soferi. Pretul benzinei a atins un nivel record pentru ultimii patru ani
benzinacombustibil
Europa se confrunta cu o crestere a pretului benzinei, desi consumul a scazut pe fondul restrictiilor de circulatie impuse la nivelul statelor din cauza pandemiei, scazand cu aproximativ 30% in medie, comparativ cu nivelurile pre-pandemice. Majorarea pretului e pusa pe seama faptului ca rafinariile europene si-au redus productia si se axeaza pe cresterea exportului.
La inceputul lunii aprilie, diferenta intre pretul la care se tranzactioneaza benzina comparativ cu titeiul brut a atins cel mai ridicat nivel de dupa 2017. Astfel, preturile de vanzare cu amanuntul a ajuns la cel mai ridicat nivel din ultimii ani in mai multe state mari consumatoare de combustibil in mod traditional.
Cel putin un sfert dintre facilitatile care produc benzina la rafinariile din nord-vestul Europei au fost scoase recent din functiune pentru lucrari de mentenanta sau intreruperi neprogramate. Aceasta a redus si mai mult productia de benzina intr-o perioada in care si asa rafinariile procesau mai putin titei din cauza pandemiei. Daca la aceasta se adauga si exporturile solide, in special spre SUA, cresterea preturilor sugereaza ca piata a contrabalansat cu mult pierderea cererii.
Citeste si: Mediul privat poate rasufla usurat. Nu vor fi majoratele taxele si impozitele in 2021
"Exista exporturi mari de benzina din Europa spre alte regiuni importante", spune Mark Williams, analist la firma de consultanta Wood Mackenzie Ltd.
De asemenea, revenirea cererii in SUA influenteaza piata europeana. Exporturile europene de benzina catre SUA au crescut cu peste 60% de la o luna la alta in martie si vor ramane puternice in aprilie, potrivit datelor firmei de analiza Kpler.
Exporturile in Africa de Vest sunt, de asemenea, insemnate. Acestea ajung la o medie de aproape 500.000 de barili pe zi in primul trimestru.
Nu in ultimul rand, productia de benzina in Europa este diminuata ca urmare a scoaterii din functiune a mai multor unitati de cracare catalitica.
Toti acesti factori influenteaza pretul benzinei dar nu sunt de ajuns pentru a modifica marjele pentru alte tipuri de combustibili utilizati in transport. Rafinariile se reorienteaza de la productia de combustibil pentru avioane catre productia de motorina, ceea ce conduce la majorarea ofertei si la scaderea preturilor.