UE: Noi reguli privind inspectia tehnica auto
siguranta rutierainspectie tehnica autonorme uecomisia europeana
Controlul vehiculelor este fundamental pentru siguranta rutiera. Pe soselele Europei isi pierd zilnic viata peste 5 persoane, in accidente cauzate de probleme de ordin tehnic. Din acest motiv, Comisia Europeana a adoptat noi reguli care inaspresc regimul de control si ii extind anvergura.
Defectiunile tehnice constituie o cauza importanta a accidentelor, determinand 6% din totalul accidentelor de automobil, ceea ce inseamna anual 2.000 de decese si mult mai multe accidentari. In ceea ce priveste accidentele de motocicleta, 8% din totalul acestora sunt legate de defectiuni tehnice.
Principala problema este aceea ca pe sosele exista prea multe vehicule cu probleme tehnice. Cateva studii recente elaborate in Regatul Unit si Germania indica faptul ca un procent de pana la 10% din autovehicule prezinta in orice moment o defectiune care le-ar impiedica sa treaca cu succes de controlul tehnic. In plus, conform regulilor actuale, multe defectiuni tehnice cu implicatii grave pentru securitate (cum ar fi ABS si controlul electronic al stabilitatii) nu sunt nici macar verificate.
Normele UE in vigoare care stabilesc standardele minime pentru controlul vehiculelor dateaza din 1977, cu actualizari minore. De atunci, insa, automobilele, conduita soferilor si tehnologia au evoluat foarte mult.
Noile propuneri
Obiectivul noilor propuneri este acela de a salva peste 1.200 de vieti anual si de a evita peste 36.000 de accidente cauzate de probleme de ordin tehnic.
Printre principalele elemente ale noilor masuri propuse se numara urmatoarele:
-
Verificarea obligatorie a scuterelor si motocicletelor in intreaga UE. Motociclistii si conducatorii de scutere, in special cei tineri, reprezinta grupul de participanti la trafic cu cel mai mare risc.
-
Cresterea frecventei inspectiilor tehnice periodice in cazul automobilelor vechi. In cazul automobilelor care au intre 5 si 6 ani, numarul accidentelor grave cauzate de defectiuni tehnice creste semnificativ.
-
Cresterea frecventei controalelor pentru autoturisme si camionete cu kilometraj foarte mare. Astfel, aceste tipuri de autovehicule vor face obiectul unor controale similare celor aplicate in cazul taxiurilor sau al ambulantelor, de exemplu.
-
Imbunatatirea calitatii controalelor prin stabilirea unor standarde minime comune in ceea ce priveste defectiunile, echipamentele si inspectorii.
-
Obligativitatea verificarii componentelor electronice de siguranta.
-
Combaterea manipularii kilometrajului prin inregistrarea kilometrilor parcursi.
In toate cazurile, masurile propuse stabilesc standarde minime comune pentru controlul autovehiculelor la nivelul UE, statele membre avand libertatea de a impune reguli mai stricte, daca este cazul.
Autoturisme - prima inspectie dupa 4 ani, apoi dupa 2 ani si ulterior anual
Domeniul de aplicare referitor la vehiculele care urmeaza sa fie inspectate se extinde la grupul de participanti la trafic care prezinta cel mai mare risc, respectiv autovehiculele cu doua sau trei roti (motociclete si mopede) si remorcile usoare (sub 3,5 tone). Aceste doua categorii de vehicule sunt excluse in prezent de la obligatia care decurge din legislatia UE.
Pentru anumite categorii de vehicule, frecventa actuala a inspectiilor periodice este considerata prea scazuta pentru a se asigura ca acestea nu prezinta defectiuni. Propunerea sporeste standardele minime referitoare la frecventa inspectiilor tehnice periodice (ITP).
La autoturisme – prima inspectie se va realiza dupa 4 ani, urmatoarea inspectie dupa 2 ani si, ulterior, in fiecare an. In Romania, periodicitatea 4-2-1 va inlocui standardul actual de 2-2-2.
Autoturismele si vehiculele utilitare usoare cu o greutate de pana la 3,5 tone care, la data primei inspectii (dupa 4 ani), au un kilometraj de peste 160.000 km trebuie inspectate anual dupa prima inspectie (4-1-1 in locul frecventei actuale de 4-2-2)
Vehiculele cu un kilometraj ridicat vor fi supuse unei inspecÈ›ii anuale, astfel cum se face deja în cazul taxiurilor È™i ambulanÈ›elor.
Inmatricularea vehiculelor
Normele actuale: Directiva 1999/37/CE privind documentele de inmatriculare pentru vehicule stabileste cerinte in ceea ce priveste eliberarea certificatelor de inmatriculare, recunoasterea reciproca a acestora si continutul minim armonizat al certificatelor de inmatriculare a vehiculelor.
Conform noilor propuneri:
-
Datele aferente vehiculelor inmatriculate se pastreaza in registre nationale electronice.
-
Datele tehnice de omologare a vehiculului, care nu sunt neaparat tiparite pe documentele de inmatriculare, trebuie puse la dispozitia inspectorului in scopul realizarii inspectiei tehnice auto.
-
Aplicarea eficace a inspectiilor tehnice auto ar trebui asigurata prin intermediul regimului de inmatriculare a vehiculelor.
Care sunt urmatoarele etape?
Inainte de a deveni legislatie, propunerile trebuie aprobate de Parlamentul European si de statele membre.
Intr-o perspectiva mai indepartata, o a doua etapa ar consta in instituirea unui sistem armonizat intracomunitar de schimb de date care sa lege bazele de date existente si sa permita accesul la aceste date la nivelul intregii UE, in scopuri de control. Un astfel de acces la date la nivelul intregii UE ar putea de asemenea sa permita o recunoastere reciproca a certificatelor de inspectie tehnica auto, de indata ce se va ajunge la armonizarea necesara a inspectiilor tehnice auto la nivel european.
Nota de informare a Comisiei Europene