UE aproba stimularea accesului la vehicule ecologice in statele in care acestea au o cota de piata redusa
stimulare masini hibridmasini electriceprotectie mediuemisii carbonincalzire globala
Pornind de la propunerea Romaniei, Consiliul ministrilor Mediului din UE a aprobat stimularea accesului la vehicule ecologice pentru statele membre unde acestea detin o cota de piata redusa.
Consiliul a aprobat noua forma a Regulamentului privind standardele de emisii CO2 pentru autoturisme si vehicule comerciale usoare.
O noutate o reprezinta diferentierea tintelor pentru anul 2030, intre segmente: 30%, pentru vehicule comerciale usoare; 35%, pentru autoturisme.
O alta decizie a Consiliului se refera la modificarea valorii de referinta pentru 2030, in cazul vehiculelor cu emisii zero si scazute (ZLEV), pentru autoturisme, de la 30%, la 35%.
Totodata, a fost recunoscut rolul vehiculelor plug-in-hybrid (PHEV) in tranzitia la electro-mobilitate, prin contributia acestora la mecanismul de stimulare pentru cresterea cotei de piata a ZLEV.
Pornind de la propunerea Romaniei, s-a inclus un stimulent specific pentru producatorii de ZLEV, in statele membre, unde aceste vehicule au o cota de piata sub 60% din media UE, raportata la nivelul anului 2021.
In acest caz, contributia acestora va fi dublata.
"Principiul de baza de la care a pornit propunerea noastra a fost asigurarea accesului cetatenilor cu venituri scazute la vehiculele curate.
Acest lucru este demonstrat de cota de piata redusa a ZLEV in unele state membre. In cazul Romaniei, desi avem una dintre cele mai generoase subventii din UE pentru ZLEV, adica pana la 10.000 de euro prin programul Rabla Plus, constatam ca este foarte dificil sa crestem cota de piata pentru aceste autovehicule, care in prezent este peste 0,2%, din cauza puterii de cumparare mai reduse.
Aceasta decizie a Consiliului reprezinta un avantaj real pentru romani, deoarece ii va motiva pe producatorii auto sa vanda vehicule ecologice la preturi accesibile in Romania, pentru a-si indeplini tintele", a declarat Gratiela Gavrilescu, ministrul Mediului.
Pe langa dezbaterile asupra Regulamentului privind standardele de emisii CO2 pentru autoturisme si vehicule comerciale usoare, agenda reuniunii Consiliului a inclus si adoptarea pozitiei comune a UE pentru Conferinta ONU privind schimbarile climatice (COP24) de la Katowice si, de asemenea, pentru Conferinta ONU privind diversitatea biologica (COP14 CBD).
In ambele cazuri, Romania a sustinut necesitatea atingerii unui numitor comun intre statele membre.