Trei luni consecutive de scadere a pietei auto din Romania
piata auto romaniascaderi piata autopiata auto covidvanzari masini romania
Anul 2020 a inceput cu trei luni consecutive de scadere a pietei auto in Romania, dupa ce, si in luna martie, a fost consemnata o scadere a pietei totale, comparativ cu luna similara a anului anterior, de data aceasta ceva mai puternica, respectiv 33%.
Potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor Auto, dupa 3 luni din 2020, se inregistreaza o scadere generala a pietei auto de 23,8% comparativ cu aceeasi perioada din 2019.
In acest context, evolutia din Romania, ca si cea din Europa, de altfel, este generata de o conjunctura a pietei auto dintre cele mai complexe, generata de necesitatea incadrarii niveluri ale emisiei de CO2 mai severe (ceea ce a generat inmatriculari in avans in decembrie 2019), precum si (in martie) efectele restrictiilor impuse de limitarea impactului pandemiei COVID19.
In continuare, in Romania, vanzarile sunt sustinute, in principal, de catre persoanele juridice, care, dupa 3 luni din 2020, realizeaza 65% din totalul achizitiilor de autoturisme.
Referitor la achizitiile de autoturisme noi din UE, este relevanta situatia din tarile Europei de Vest care, dupa primele 3 luni din 2020, inregistreaza, pe ansamblu, o evolutie generala negativa (27,1%) comparativ cu aceeasi perioada din 2019, dupa o scadere record in luna martie de 52,9%.
Pe langa cauzele mentionate mai sus, evolutia nefavorabila de la inceputul anului are la baza scaderea productiei de automobile realizata in Europa in 2019, respectiv 4,3% (conform Organizatiei Internationale a Constructorilor de Automobile - OICA), dar, mai ales, oprirea de la mijlocul lunii martie 2020 a productiei de automobile in Europa.
In Romania, top-ul general pe marci (autoturisme si autovehicule comerciale), dupa trei luni din 2020, este condus de Dacia, cu 8.019 de unitati, urmata de Volkswagen (3.031 de unitati), Renault (2.587 de unitati), Skoda (2.454 de unitati) si Ford (2.184 de unitati).
La finalul primului trimestru din 2020, clasamentul este condus de Dacia (7.437de unitati; 27% cota de piata), urmata de Volkswagen (2.535 de unitati; 9,2% cota de piata), Skoda (2.454; 8,9% din total piata), Renault (2.106; 7,6% cota de piata), Hyundai (2.040; 7,4% cota de piata).
Cu cele 3.111 unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model, in primul trimestru din 2020, urmat de Dacia Duster, cu 1.990 unitati, Dacia Sandero cu 1.642 de unitati, Skoda Octavia cu 1.202 de unitati si Renault Clio cu 892 de unitati.
Plus 75% la autoturismele plug-in
Desi dupa primele 3 luni din 2020, piata auto este in scadere puternica, categoria autoturismelor electrice si hibride inregistreaza un volum in crestere totala de 7,2%, comparativ cu primul trimestru al anului trecut.
Pe subcategorii, a fost consemnata o crestere de 27,7% la autoturismele full electrice si una de 75%, la cele plug-in.
Pe de alta parte, autoturismele hibride inregistreaza, dupa primele 3 luni din 2020, o scadere conjuncturala (posibil, ca urmare a asteptarii demararii Programului Rabla Clasic) de 1,4%.
In acest context, cu un inceput favorabil, este de asteptat ca, in acest an, achizitiile de astfel de autoturisme sa inregistreze volume semnificativ mai mari decat cele din anul anterior, acestea fiind, in mare parte stimulate de Programului Rabla Plus, care a avut o contributie importanta la cresterea extrem de puternica a vanzarilor de autoturisme electrice in perioda derularii Programului multianual 2017-2019.