TEST DRIVE. Porsche Cayenne 2019 - atletul gigant
test driveautoporscheporsche cayennesuvmasini
Mi-aduc aminte de parca a fost ieri momentul in care Porsche a anuntat ca va face un SUV ca la carte. Desi eram destul de mic in 2001, tin minte ca discutam in fata blocului "ca baietii" despre masini si criticam in nestiinta noastra faptul ca Porsche, un reputat constructor de masini extrem de rapide cu care noi ne intalnisem doar in cateva jocuri video, face acum masini de teren. A fost o perioada interesanta.
Cativa ani mai tarziu, incepeam sa inteleg de ce Porsche a facut Cayenne. Totul a fost legat de supravietuire intr-o lume din ce in ce mai schimbatoare. Preferintele oamenilor s-au schimbat si constructorul auto din Stuttgart nu isi permite din punct de vedere economic sa ramana doar la productia de masini nisate.
Cum primul model de Cayenne a fost introdus in Europa la final de 2001, am avut atunci o evidenta competitie mai acerba. Stim ca de astfel de intreceri intre firme beneficiaza doar clientii. Desi comunitatea fanilor marcii a reactionat puternic negativ la aceasta schimbare de perspectiva, avem in prezent dovada ca Porsche a facut ceea ce trebuie. Continua sa produca aceleasi vehicule care ne-au impregnat brandul in minte si inima, in timp ce ofera si celorlalti masini precum Cayenne sau Macan.
Acum a venit momentul sa il conduc. Si... M-am simtit ca un capitan de tanc. Un tanc foarte rapid, imblanzit si imbogatit pentru un civil care n-a cunoscut ororile si provocarile conflictelor armate. Am primit pe mana o masina care mi-a schimbat perceptia asupra a ceea ce poate fi si este un SUV.
Numele acestui model creeaza din start o stare de curiozitate pe care nu ti-o poti stapani. Ai doua variante: fie il asociezi cu capitala Guyanei Franceze, fie cu faimosul ardei iute. Pentru ca mi-au placut atat geografia, cat si istoria eu ma voi gandi la Guyana Franceza de fiecare data cand voi auzi sau conduce un Porsche Cayenne. Din punctul meu de vedere, alegerea acestei denumiri pentru acest model reprezinta dorinta marcii de a continua explorarea si de a mentine o afacere la un nivel ridicat de incredere pentru investitori.
Un SUV Porsche trebuie sa bifeze multe cerinte, asadar asocierea cu un loc din America de Sud in care Uniunea Europeana isi desfasoara programul spatial este una inteligenta si, bineinteles, invita la cercetare.
Imi place sa cred ca denumirea pentru acest SUV a fost o decizie care a avut in spare dorinta de a reliefa increderea in capacitatea omului de a progresa, de a-si depasi propriile limite.
Ar fi cazul sa il analizam asa cum trebuie acum.
Foto: Florin Amariei/Edit: Gabriel Preda
TEST DRIVE. Porsche Cayenne 2019 - status stabilit automat
Simpla prezenta a acestui SUV in public este o declaratie. Oamenii din jurul tau vor intelege doua lucruri: apreciezi confortul de inalta clasa si nu iti place sa pierzi timpul. Arata asa cum trebuie sa arate o masina care stie si viteza, si offroad, si tehnologie de ultima ora.
Silueta lui Cayenne este usor de recunoscut de catre oricine. Acest automobil inspira o oarecare forma de respect si, mai ales, invidie. Viitorul proprietar al acestei masini trebuie sa inteleaga aceste lucruri de la bun inceput. Daca iti asumi achizitionarea unei astfel de masini, va trebui sa iti respecti pozitia in societate prin a le acorda altora rabdarea ta. Da, a ta! Atat in trafic, cat si in alte situatii. Esti privilegiat si, permite-mi sa spun acest lucru, norocos. Porsche Cayenne te face sa simti si sa vezi lumea altfel. Muta provocarile din fata ta, te incurajeaza sa treci peste bariere si iti ramane un partener de nadejde in situatii dificile. Este o masina plina de atuuri.
Atuuri care sunt de partea ta.
Evident, constructorul auto din Stuttgart nu putea lansa pe piata un SUV care e plictisitor si fara esenta. Desi marimea si greutatea sunt acolo, simti ca aceasta masina poate mult mai mult fata de orice altceva intalnesti in trafic. Fascinant, insa, este faptul ca de aceste lucruri iti dai seama din primele momente de intalnire tete-a-tete. Cayenne reuseste foarte usor sa iti sara in ochi fara a tipa dupa atentie.
Desi se poate integra in peisajul urban aglomerat cu usurinta, Cayenne va fi intotdeauna usor de distins fata de celelalte masini. Acest lucru se datoreaza limbajului de design exterior inteligent. Stai in fata ei si priveste-o.
Foto: Florin Amariei/Edit: Gabriel Preda
Observi din start elemente definitorii ale marcii. Farurile, sigla, bara, oglinzile si, normal, sunetul acestui SUV il diferentiaza imediat de restul automobilelor si il scoate in evidenta.
Puteti vedea aceste detalii din fotografii si, bineinteles, din sutele de videoclipuri disponibile cu noul Porsche Cayenne.
Eu vreau sa va ofer, insa, o alta perspectiva.
Pentru mine Porsche Cayenne a fost mai mult decat un SUV. Mi-a trezit un sens de aventura desprinsa dintr-un eros interzis. E drept ca suna de-a dreptul scandalos sa spun despre un SUV ca poate starni astfel de emotii, insa nu exagerez.
Arhitectura exterioara a masinii pare simpla, dar fiecare lucru este gandit sa se imbine armonios si sa reflecte excelenta cu care brandul si-a obisnuit pana in ziua de astazi clientii. Pur si simplu, privind aceasta masina, chiar si in aceasta culoare discreta, intelegi usor despre ce este vorba. Banuiesti imediat ca nu este doar o alta oarecare masina aruncata-n piata pentru a face bani. Simti ca este o provocare acceptata si ca subliniaza curajul de a dezveli noi peisaje. Masina asta este un deschizator de drumuri, un partener de incredere, un SUV de care poti sa te indragostesti usor.
Foto: Florin Amariei/Edit: Gabriel Preda
Iti duce familia in siguranta la destinatie, iti este partener de joaca atunci cand vrei si mentine o tinuta respectabila in trafic. Desi este privita drept un simbol al opulentei, Cayenne nu reprezinta doar bani. Acest automobil e o alegere. Este dovada ca ai vazut ceva ce ti-a placut, ai posibilitatea de a-l obtine si intretine corect si apreciezi rafinamentul oferit de un constructor auto cu pedigree in motorsport. Vrei o bucatica de istorie, o particica din acea framantare care inseamna astazi Porsche. Dar, intr-acelasi timp, nu vrei sa renunti la confort, siguranta si increderea in faptul ca poti ajunge oriunde cu ceea ce tu ai vrut sa conduci.
Porsche Cayenne, analizat in tihna si privit fara alte distrageri, este ca un portativ. Ai cheia sol. Acum tu decizi cum vei completa aceste linii specifice si ce vor arata ele lumii. Din fericire, programul Porsche de personalizare este plin de optiuni pentru gusturile si buzunarele fiecaruia.
Cu toate astea, despre o masina nu pot exista doar trairi. Trebuie sa retinem si cateva lucruri esentiale despre acest automobil, dupa cum urmeaza:
-
4,91 m lungime;
-
1,98 m latime;
-
1,69 m inaltime;
-
2,89 m ampatament;
-
1,68 m ecartament;
-
2,06 tone greutate;
-
0,34 cW coeficient aerodinamic;
-
530 mm distanta maxima dintre pamant si piesele sensibile la apa.
V-am spus mai sus ca avem de-a face cu o culoare discret pe acest model. Ei bine, ea este optionala. Albastru Biskaya metalizat costa 1.141 de euro. Standard, cu cost 0, sunt disponibile doar alb si negru.
Jantele astea faine? Da, costa si ele extra. Va trebui sa dai inca 3.598 de euro in plus.
Tevile de evacuare? Da, ati ghicit corect. Costa 854 de euro sau 2960 de euro in plus, daca veti alege si sistemul de evacuare sport specific Porsche Exclusive Manufaktur.
Aceste lumini LED care arata ca dintr-un film SF? Da, din nou aveti dreptate. Farurile LED Matrix Beam cu Porsche Dynamic Light System Plus costa 2520 de euro. Merita banii aceasta optiune, totusi? Aflam continuand sa citim!
Desi n-am petrecut mult timp impreuna, eu conchid analiza aceasta sumara a exteriorului masinii astfel: doar modelul Turbo S E-Hybrid il detroneaza la capitolul aspect. Si diferenta de bani este considerabila...
TEST DRIVE. Porsche Cayenne 2019 - o noua dimensiune
Odata ce ai deschis usa acestei masini, ti se desfata privirea cu cele mai noi tehnologii, confort si lux alintat de notele de sportivitate. Simti ca te asezi la bordul unei nave pe care o controlezi tu pentru a descoperi noi teritorii.
Foto: Florin Amariei/Edit: Gabriel Preda
Porsche Cayenne se deosebeste de competitorii sai prini pastrarea trasaturilor definitorii ale unei masini sportive. Asadar, in acest interior vei regasi elemente care te vor face sa te simti ca intr-un 911 capabil sa iasa de pe asfalt.
Pozitia la volan este confortabila. Scaunele sunt mari si te cuprind foarte bine oferindu-ti simultan racire si incalzire. Dac-ar mai fi aavut si masaj... Poti, insa, bifa tu aceasta optiune! Costa 2.093 de euro si vine la pachet cu scaunele ventilate pentru pasagerii din fata.
Ai toate butoanele la indemana si noul sistem cu feedback haptic ("clickaie" la atingere) iti ofera o satisfactie neasteptata prin confirmarea fiecarei actiuni pe care o intreprinzi.
Bordul digital pastreaza turometrul analogic in centrul sau reflectand astfel valentele sportive ale masinii.
Ecranul sistemului de infotainment este pur si simplu genial. Il inveti rapid si contine toate informatiile de care ai nevoie. Este usor de accesat si poti naviga prin toate optiunile sale cu usurinta.
Foto: Florin Amariei/Edit: Gabriel Preda
Tot aici vei regasi si setarile pentru suspensia pneumatica. In functie de drumul pe care il parcurgi, poti ridica sau cobori masina. Poti sa-l lasi si in modul automat. Cayenne va sti ce e de facut.
Foto: Florin Amariei/Edit: Gabriel Preda
Schimbatorul poate parea putin nelalocul sau, insa dupa multiple utilizari eu mi-am schimbat parerea. Cred ca este potrivit pentru aceasta masina. Desi il vei folosi destul de rar, el completeaza intreaga personalitate a masinii si iti reda o oarecare incredere in propria persoana si in faptul ca poti face modificarile dorite pentru transmisie.
Acum sa analizam si cele trei obsesii ale mele:
Farurile. Stim deja ca vorbim despre LED cu tehnologia Matrix Beam. Desi sunt suficient de costisitoare, au cateva functii importante. Merita sa bifezi aceasta optiune pentru ca vine la pachet cu:
-
detectarea pe baza de camera a autovehiculelor din fata si a traficului ulterior, precum si reducerea inteligenta a intensitatii segmentelor individuale ale conului permanent al fasciculului principal;
-
reducerea intensitatii in functie de segment pentru indicatoarele rutiere pentru a evita orbirea soferului;
-
optimizarea fixarii tintei, nu doar ca intensitatea luminii farurilor este redusa la intalnirea cu autovehiculele din fata, zona din dreapta golului de lumina este iluminata mai intens pentru un ghidaj imbunatatit al atentiei vizuale a soferului;
-
sistemul pentru spalarea farurilor;
-
lumini de viraj controlate electronic;
-
asistenta la intersectii pe baza datelor de navigatie pentru iluminare imbunatatita a imprejurimilor intersectiilor;
-
designul de iluminare in patru puncte, inclusiv faza scurta.
Stergatoarele. Cred sincer ca sunt cele mai bune din industrie. Mi-au curatat chiar si excretiile de pasari fara niciun stres. Sunt silentioase, discrete si, la nevoie, rapide. Thumbs up, Porsche!
Sistemul de sunet. Este, fara doar si poate, printre cele mai bune disponibile in momentul de fata pe piata. BOSE Surround Sound System costa 1406 euro, dar isi merita toti banii. Transforma imediat Cayenne intr-un generator de party pentru cei din habitaclu. Dac-as alege o astfel de masina pentru mine, insa, eu as merge pe sistemul Burmeste 3D High-End Surround. Costa 6.180 de euro, dar sunt convins ca te poate muta in al noualea cer cu muzica potrivita.
Un alt lucru care merita punctat la capitolul interior este camera. Fie ca vrei sa vezi in fata, in spate, in stanga, in dreapta, de deasupra... Ai toate optiunile pentru a te asigura ca faci manevra potrivita fara a-ti strica masina.
Foto: Florin Amariei/Edit: Gabriel Preda
Tot aici merita punctat si faptul ca avem doua parasolare! Am prins o zi cu soare puternic, chiar daca era frig, si mi-au fost de un mare ajutor in a-mi proteja ochii. Testez masini de peste 3 ani si acum a fost pentru prima data cand am vazut aceasta facilitate.
Foto: Florin Amariei/Edit: Gabriel Preda
Spatiu pentru orice! In Porsche Cayenne incap 5 pasageri fara probleme. Cu scaunele pliate, ai 1.708 l disponibili! Poti pune doua biciclete si bagaje pentru o aventura in doi fara probleme.
Capacitatea normala a portbagajului este de 772 de litri, asadar vei avea locul necesar pentru vacantele pe care le doresti impreuna cu familia sau prietenii.
Foto: Florin Amariei/Edit: Gabriel Preda
Tot aici ati putut observa si trapa panoramica uriasa care permite luminii sa patrunda in habitaclu, asigurand astfel o cantitate optima de raze solare. Beneficiul, insa, este resimtit de pasagerii din spate. Daca veti prinde o noapte senina, aceasta optiune va fi un avantaj pentru amintiri de pastrat.
Totodata, daca ai bagaje multe, poti cobori suspensia pneumatica pentru a le incarca mai usor. Porsche Cayenne are aproape toate functionalitatile pentru a-ti garanta o viata confortabila.
Foto: Florin Amariei/Edit: Gabriel Preda
TEST DRIVE. Porsche Cayenne 2019 - herghelie potenta sub capota
Noul Porsche Cayenne ascunde un motor de 3 litri, 6 cilindri sub capota. Acesta dezvolta 335 de CP si un cuplu de 450 Nm care este disponibil integral de la 1340 de rpm.
Sistemul activ de tractiune integrala cu ambreiaj variabil electronic, ambreiaj multi-placa, diferential automat de franare (ABR) si control anti-alunecare (ASR) completeaza notele frumoasa ale acestui motor si il face o unitate de putere versatila atat in oras, cat si in afara lui.
Lasand aceste detalii tehnice deoparte pentru moment, eu vreau sa va scot in evidenta cateva lucruri. In oras aceasta masina se conduce extrem de usor. Cutia de viteze Tiptronic S in 8 trepte este foarte bine adaptata pentru a te face sa simti ca n-ai nimic de indurat in plus pentru ca esti la volanul unui SUV. In afara orasului... Lucrurile se schimba. Intrand pe autostrada, poti sa te joci si sa incerci limitele acestei masini. Si, credeti-ma, senzatia pe care o simti cand lansezi un SUV de 2 tone este de neegalat. Simti efectiv ca decolezi.
Eu am parcurs o distanta de 226 de km cu Cayenne si am consumat 17,4 l/100 de km la o viteza medie de 34 de km/h. Sunt aproape sigur ca aceasta valoare nu este relevanta pentru cei care intentioneaza sa achizitioneze o astfel de masina.
Drept dovada sta faptul ca fix acest automobil a fost cumparat chiar in momentul in care m-am intors cu ea la Porsche Pipera. Cineva incheiase toate procedurile necesare pentru a o detine.
Foto: Florin Amariei/Edit: Gabriel Preda
Si masina nu este ieftina deloc. Pretul ei pleaca de la 79.200 de euro cu TVA inclus. Mi-am personalizat un model folosind configuratorul Porsche cu urmatoarele optiuni:
-
culoare Albastru Moonlight Metalizat;
-
Jante Cayenne Sport Classic 22 inch;
-
interior piele in doua tonuri;
-
scaune fata confort, electrice, 14 directii, cu memorie;
-
trapa panoramica;
-
bara fata SportDesign;
-
lumini de curtoazie LED cu logo Porsche;
-
denumire model vopsita;
-
buson rezervor imbracat in aluminiu;
-
carlig de remorcare cu extindere electrica;
-
suspensie pneumatica cu PASM;
-
tevi evacuare Sport in negru;
-
PDCC;
-
rezervor de 90 l;
-
Pachet Sport Chrono;
-
faruri principale LED fumurii cu Matrix Beam si PDLS Plus;
-
stopuri LED fumurii;
-
geamuri laminate, izolante termic si fonic, inclusiv Privacy;
-
adaptive cruise control;
-
Head-Up Display;
-
soft close usi;
-
parbriz incalzit;
-
scaune fata cu masaj, incalzite si ventilate;
-
volan incalzit;
-
centuri de siguranta Bordeaux Red;
-
Sport Chrono Bordeaux Red;
-
climatronic cu 4 zone;
-
logo Porsche in relief pe consola centrala;
-
emblema Porsche pe tetiera;
-
pachet interior carbon;
-
sistem audio Burmester 3D High-End;
-
sistem tracking PVTS.
Cu aceste optiuni bifate am ajuns la suma de 133.339 de euro. Si, bineinteles, au ramas multe pe care nu le-am ales.
Ii merita? Avand in vedere exclusivitatea oferita de marca, confortul, calitatea materialelor, multiplele optiuni de personalizare, sistemele de asistenta, tehnologiile de ultima ora si versatilitatea lui Cayenne... Eu zic "da".
Un "da" mult mai hotarat l-as fi spus pentru Turbo S E-Hybrid. Am eu o preferinta personala pentru recuperat de energie la franare si emisii mai putine.
Finalmente, asa cum v-am marturisit si la inceputul acestui articol, eu m-am simtit ca un capitan de tanc. Un tanc rapid, sigur si plin de tehnologie care m-a multumit si m-a facut fericit in scurta perioada petrecuta impreuna.
Foto: Florin Amariei/Edit: Gabriel Preda
Iti multumesc pentru ca ai fost alaturi de mine si in aceasta aventura!
Pe curand!