In al treilea rand, privim la aspectul exterior al acestui autovehicul comercial si putem remarca cu usurinta faptul c-avem de-a face cu o masina a carei menire va fi sa transporte bunuri dintr-un punct A intr-un punct B.
Modelul testat incorporeaza trasaturile principale ale Mercedes-Benz, dar releva si o puternica aplecare asupra practicalitatii.
Avem bara fata si bare spate din policarbonat, o culoare alba care permite personalizarea cu usurinta prin plasarea propriilor insemne distinctive, o garda la sol ideala pentru aventuri urbane si extraurbane, o semnatura luminoasa clasica si portierele care iti transmit ca poti s-o folosesti cu incredere.
Testand multe automobile care veneau cu optiuni precum faruri LED adaptive echipate, am fost putin sceptic de farurile halogen. Am crezut ca nu vor fi satisfacatoare. Din fericire, aceasta pot fi ajustate manual de conducatorul auto si acopera o suprafata optima de drum care fac usoara conducerea pe timp de noapte. Se poate, asadar, pleca cu eVito Furgon fara nicio problema chiar si la 4 sau 5 dimineata. Aceste deplasari pot fi facute fara stres chiar si iarna, avand in vedere ca autoutilitara a fost testata exhaustiv in nordul Suediei. Acolo a trebuit sa demonstreze ca se poate incarca fara a necesita mai mult timp si ca propulsorul poate fi eficient chiar si la temperaturi negative. Pentru ca traim intr-o zona cu o clima (inca) temperat continentala, aflati si faptul ca eVito Furgon a trecut prin verificari practice si in Spania, acolo unde temperaturile au depasit constant 35 de grade Celsius. Echipa de 30 de ingineri care au insotit masina in ambele tari nu a remarcat vreun impediment la capitolul utilizare, in afara de usoara oscilare a autonomiei totale.
Revenind la tema principala, Mercedes-Benz eVito Furgon este o autoutilitara care isi afiseaza cu mandrie originea prin aspectul sau exterior si nu se sfieste in a-si manifesta practicalitatea in ochii oricui. Mai mult, unora le va fi chiar foarte greu sa-si dea seama ca este vorba de un model complet electric. Va trebui sa-l studiezi indeaproape pentru a distinge noutatea. Pentru soferii deja existenti din compania ta si pentru usurinta tranzitiei catre o flota functionala fara intreruperi, acest aspect conteaza si e bine ca se aplica pentru aceasta autoutilitara.
In al patrulea rand, autovehiculul pe care l-am testat (eVito 111 KA/L) a beneficiat de o alegere interesanta cu privire la optiuni. Am avut inchidere centralizata, scaunul soferului incalzit in trei trepte, geamuri electrice, butoane galvanizate, un ecran alb-negru al computerului de bord si aer conditionat. Asta a fost tot. In prima instanta, recunosc, am fost putin descumpanit de absenta oricarei interfete multimedia. Nici macar radio nu aveam la dispozitie. Nu mai aduc in discutie si volanul incalzit, avand in vedere ca nu exista o modalitate prin care sa ascult muzica sau stiri.
Pe urma, gandindu-ma la cum va fi folosita aceasta masina... Mi-am dat seama ca aceasta ar putea fi una dintre cele mai bune variante pentru a comanda autoutilitara. Costurile cu achizitia si intretinerea ajung la un minim absolut, in timp ce atentia soferului va fi intotdeauna la drum, imprejurimi si marfa. Totusi, exista varianta integrarii unui display color care faciliteaza accesul la navigatie, radio si telefonie prin bluetooth sau chiar comenzi vocale.
Scaunul soferului este reglabil pe inaltime si spatarul poate fi mutat, in timp ce sezutul poate fi glisat pentru a se crea pozitia optima de condus. Eu, la 1,91 m ai mei, am reusit sa ma fac confortabil. Desi scaunele sunt imbracate intr-un fel de stofa, ele sunt prietenoase si chiar asigura un sprijin bun. Din fericire, nici acest lucru nu conteaza foarte mult. Veti vedea mai jos de ce.
In acest habitaclu minimalist exista, insa, o multime de spatii pentru depozitarea diferitelor documente necesare oricand intr-o astfel de masina. eVito Furgon nu dezamageste la capitolul practicalitate. Am vazut chiar si o scrumiera dedicata!
Pentru ca vorbim de spatiu interior, e bine sa stiti ca nu s-a schimbat mare lucru fata de varianta pe combustie interna. Sistemul de propulsie a avansat, dar roata de rezerva este tot sub podeaua masinii, in timp ce spatiul pentru marfa este de 4,38 metri cubi. Autovehiculul testat (eVito 111 KA/L) permite un volum de incarcare maxim de 6 metri cubi gratie celor 2290 de milimetri (distanta de la spatarul scaunelor pana la hayon) si are o masa totala admisa de 2800 de kg.
Desi dispune de un spatiu interior generos, se multumeste cu o inaltime a autovehiculului de sub 2 metri si astfel poate intra fara probleme in majoritatea garajelor, parcarilor acoperite, garajelor subterane si spalatoriilor auto.
eVito Furgon, asadar, este o autoutilitara care pana acum promite doua lucruri: eficienta germana si costuri minime. Nu suna rau pentru o afacere care are nevoie de masini.
Pastrand acest lucru in minte, mergem mai departe si pornim pe bune in aventura!
In al cincilea rand, vedeta acestui test drive a venit echipata cu o baterie de 41 de kWh din care doar 35 de kWh erau folositi. Ceilalti 6 kWh protejeaza acumulatorii de socuri si ii garanteaza o durata de viata lunga. Aceste celule sunt exploatate cu cap de un motor electric asincron de 116 CP (85 kW) si 295 Nm prin intermediul unei cutii de viteze cu raport de transmitere fix. In comunicarea sa oficiala, constructorul auto spune ca masina ar putea parcurge pana la 150 de km in regim mixt, conform ciclului WLTP! Sa vedem care-i realitatea!
Am preluat masina intr-o zi de vineri calduroasa, iar cand m-am urcat la bord si am pornit-o mi s-a afisat urmatoarea valoare: 141 de km posibili cu bateria incarcata la 100%, AC-ul pornit si fara marfa in spate.
Mercedes-Benz eVito Furgon are trei moduri de condus: Economy Plus, Economy si Comfort. In mod complet nesurprinzator, pornirea masinii s-a facut automat in E. Chiar daca bateria era plina, accentul a fost pus din start pe economisire. Am lasat-o asa.
Am pornit la drum. Dupa 3 kilometri, bateria era la 98% si autonomia crescuse la 145 de km. Desi am consumat curent, am primit 4 kilometri in plus. „Magia” masinilor electrice este ca ele se adapteaza imediat conditiilor in care se afla. Avand in vedere ca un management minutios al temperaturii nu era necesar, range-ul a crescut. Mai mult, cele patru nivele de regenerare a curentului prin decelerare garanteaza o utilizare optima in conditii de trafic diverse. In loc sa folosesti frana, lasi motorul electric sa isi faca treaba in modul D- si se mai inmagazineaza putina energie la fiecare oprire.
In afara de acest aspect al autonomiei, am remarcat si faptul ca Mercedes-Benz eVito Furgon este foarte usor de operat. Directia este usoara, dar suficient de precisa si vizibilitatea este optima pentru acest tip de autovehicul. Ar fi fost utila o camera pentru executarea manevrelor in retur fara emotii, insa te obisnuiesti rapid cu dimensiunile autoutilitarei si o poti strecura peste tot intr-un timp foarte scurt. Daca esti sofer cu experienta pe astfel de masina, atunci te vei simti ca acasa.
Am ajuns la prima mea destinatie din acea zi de vineri. Nivelul bateriei era la 89% si autonomia afisata era de 129 de km, in conditiile in care parcursesem un total de 19 km in 56 de minute cu o viteza media de 21 km/h. Practic, pesimismul lui eVito Furgon era doar preventiv. Autonomia totala deja a ajuns la 148 de km, cu 7 mai multi fata de ce mi se aratase initial in bord. Drept dovada, regenerarea functioneaza!
A doua si ultima destinatie de vineri era la 15 km distanta de prima si am luat inca o persoana cu mine. Am ajuns acolo cu 74% in baterie si o autonomie de 111 km, dupa mai mult de o ora de condus cu o viteza medie de 13 km/h. Observati faptul ca range-ul a scazut putin mai mult fata de distanta parcursa, iar asta se datoreaza schimbarii modului de condus. Am comutat in Comfort pentru a-i permite lui eVito Furgon folosirea resurselor fara limita. Acceleratia a devenit mai vioaie si cuplul instant si-a facut simtita prezenta la plecarile de pe loc, in timp ce aerul conditionat deja era mai rece fata de cum functiona in modul Economy.
Ziua de sambata a inceput cu gandul ca trebuie sa fac o vizita la statia de incarcare. Eram curios cum functioneaza pentru eVito Furgon. Avand aceeasi 74% in baterie, chiar nu era necesara prezenta la priza. Puteam conduce linistit. Lucru pe care l-am si facut.
Am ajuns, pana la urma, la un punct de incarcare Renovatio e-charge, unde am conectat cu usurinta si rapid masina folosind conectorul furnizat de Mercedes-Benz. Fiindca am mai facut cateva plimbari pentru a-i testa capabilitatile, am ajuns la statie cu 35% in baterie. Aceasta valoare imi permitea sa parcurg 58 de km in modul Economy.
Aici am remarcat ca masina nu are posibilitatea de a o incarca DC, adica rapid. Singura varianta la indemana era cea de maximum 22 kW (AC) printr-un port Type 2. Am pus cardul Renovatio pentru validare, a inceput incarcarea, am auzit cum s-a securizat conectorul si am plecat la cumparaturi. M-am intors dupa exact doua ore, timp in care eVito Furgon a extras din retea suficienta energie pentru a ajunge la un nivel de incarcare de 71%, informatie afisata de computerul de bord. In total, 13,67 de kW au intrat in baterie. Luand in calcul oscilarile de tensiune, ajungem la concluzia ca energia a fost inmagazinata la „viteza” aproximativa de 7kW pe ora. Nu-i rau, mai ales cand aflam si faptul ca incarcarea super rapida dauneaza acumulatorilor si ii poate imbatrani prematur. Pentru o incarcare completa, autoutilitara Mercedes-Benz ar fi avut nevoie de aproximativ 5 ore.
Din Ciorogarla pana in Cernica sunt aproximativ 40 de kilometri de parcurs. Din Jilava pana in Otopeni, 30. Autonomia oferita de eVito Furgon iti permite sa faci aceste drumuri de doua ori fara emisii, adica sa strabati Bucurestiul de la Vest la Est si de la Sud la Nord tur-retur fara emotii. Pare ca bateria asezata in podea nu ofera autonomie incredibila, insa aceasta este mai mult decat suficienta pentru activitatea zilnica. Incarcarea acumulatorilor se face cu usurinta la o priza bifazica sau la un casnica, iar pentru flote exista solutii dedicate care pot facilita aceasta activitate. Mercedes-Benz ofera chiar si o intreaga aplicatie care permite monitorizarea cu usurinta a masinilor.
Pe scurt, experienta este pozitiva. Am reusit sa imi indeplinesc traseele in Capitala fara grija si n-am poluat deloc in drumul meu. Raman convins, insa, ca o camera pentru manevrele de retur ar fi fost extrem de utila.
In al saselea rand, cred ca experienta avuta doar de mine cu aceasta masina nu era suficienta pentru a-i putea creiona o analiza completa si utila. Drept urmare, l-am sunat pe antreprenorul si pasionatul de calatorii Ovidiu Neacsu pentru o discutie cu privire la nevoile sale de transport si daca acestea ar putea fi satisfacute de eVito Furgon.
I-am prezentat masina, i-am aratat principalele aspecte de retinut si l-am rugat sa arunce singur o privire si sa imi spuna ce parere are. Dupa o verificare rapida, acesta mi-a zis urmatoarele: „Pentru Xylino o autoutilitara electrica si-ar dovedi utilitatea imediat, avand in vedere ca majoritatea produselor noastre sunt realizate local. Lantul nostru de aprovizionare este scurt si chiar ne-ar fi folositoare o astfel de masina. eVito (n.r. Furgon) arata bine si-mi place varianta spartana, gandita doar pentru a transporta fix ceea ce iti trebuie dintr-un punct intr-altul. Autonomia este decenta si incarcarea posibila la orice priza domestica poate scadea cu mult cheltuielile la capitolul alimentare. In plus, absenta multor piese gasite in mod normal la masinile pe combustie interna iti ofera liniste.
Cu toate astea, eu as alege ceva mai mare. eVito e bun, dar pentru Xylino avem nevoie de spatiu mai mare la capitolul transport. Piesele noastre de mobilier sunt deseori destul de mari si vrem sa ne asiguram ca ajung la clientii nostri in maximum de siguranta”.
Vestea buna pentru Ovidiu este ca Mercedes-Benz furnizeaza si solutii de mobilitate pe care el le doreste. Exista eSprinter Furgon!
Intrebat fiind daca si-ar cumpara eVito Furgon pentru o afacere care ar presupune transportul de colete, paine sau alte produse alimentare/non-alimentare, Ovidiu mi-a zis ca autoutilitara ar reprezenta „cea mai inspirata alegere, avand in vedere vremurile si subventiile”.
In al saptelea rand, eVito Furgon deja este folosit in Germania de companii precum Amazon pentru serviciile lor de livrare aferente programului Prime.
O alta companie din Belgia a ales modelul Mercedes-Benz pentru a-si livra produsele perisabile clientilor. Hello Fresh are o flota de eVito Furgon pe care o foloseste in mediul urban cu succes inca din august 2020!
Inainte de a incheia va mai spun ca bateria vine cu 8 ani garantie sau 100.000 de km. eVito Furgon beneficiaza si de Pachetul de Mentenanta Integrat pe o perioada de 4 ani, costurile de mentenanta fiind zero in aceasta perioada.
Mercedes-Benz eVito Furgon prezinta avantaje serioase din punct de vedere financiar si operational, pastreaza practicalitatea deja consacrata de variantele pe combustie interna, deschide calea catre transportul interurban fara emisii si confera posibilitatea afacerilor de a-si reafirma concret sprijinul pentru mediul inconjurator.
Finalmente, pot spune ca Mercedes-Benz eVito Furgon este solutia de mobilitate 100% fara emisii care merita luata in considerare de acele companii sau persoane juridice in cautare de alternative avantajoase!
Articol sustinut de Mercedes-Benz Vans Romania.
Ultimele NOUTATI
Ne-ar placea ca Romania sa fie reprezentata de Calin Georgescu pe plan international?
Cum sa faci cozonaci pufosi de fiecare data secretul pe care bunica nu ti l-a spus
De ce nu trebuie sa-ti fie frica de un credit de nevoi personale. Ghid pentru incepatori
Partenerii nostri
Adaosuri variabile la salariu. Se vor inregistra in Revisal?
INS: Pensia medie lunara a crescut cu 6,4% in trimestrul III, ajugand la 2.582 lei
Angajarea persoanelor cu handicap. MASURI incepand cu luna ianuarie 2025
Casare partiala mijloc fix: Studiu de caz privind tratamentul contabil si fiscal
Declaratia unica: Din 2025, avem un Formular inteligent pentru Declaratia 212
Nivelul normelor anuale de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat pentru anul 2025
Te-ar putea interesa si