Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
A fi discret, dar puternic e o arta. Evident, o astfel de calitate este greu de obtinut. Necesita timp, rabdare si multa experienta. Mazda CX-30 reuseste sa ne aduca in prim-plan o alta filosofie a automobilului, o perspectiva cu care eu nu m-am intalnit pana acum. Este prima intalnire pe care o am cu acest constructor auto si sunt incantat sa va prezint acest model.
In primul rand, Mazda este un constructor auto japonez de care trebuie sa tinem cont. In mai putin de trei luni compania va implini 100 de ani de existenta. Este un moment de cotitura, dar si o dovada ca timpul n-a erodat traseul pe care aceasta firma uriasa si l-a pregatit. Din acest motiv, cred ca este indicat sa privim putin inspre trecutul Mazda, inainte de a intra in CX-30.
Originea numelui este asociata cu zeul Luminii Ahura Mazda, conform informatiilor oferite oficial de catre companie. Aceasta asociere era menita sa imbunatateasca imaginea primelor sale vehicule care erau camioane de dimensiuni mici cu trei roti. Cu toate astea, numele de Mazda a derivat si de la fondatorul Jujiro Matsuda. A fost fondata la inceput sub numele de Toyo Cork Kogyo in anul 1920, cand produceau unelte. In 1927 si-a schimbat denumirea in Toyo Kogyo, iar din 1931 se incepe productia de autovehicule cu modelul Mazda-Go. Pentru o perioada de timp produce si armament. Numele de Mazda a fost adoptat de compania de-abia in anul 1984, desi mai multe vehicule primisera deja aceasta titulatura.
Din istoria Mazda trebuie sa retinem faptul ca au acordat o atentie majora motorului rotativ Wankel. Desi alti producatori intrasera in cursa pentru crearea unui astfel de sistem de propulsie, Mazda a fost singura companie care a si reusit. A fost unul dintre motivele pentru care constructorul auto a si avut succes la export. Pe cand unele masini aveau nevoie de un V6 sau V8 pentru a produce mai multa putere, motorul rotativ al Mazda oferea un raport putere-greutate de neegalat. Acum continua aceasta investitie in dezvoltare si ofera celor interesati tehnologia SkyActiv, despre care vom afla si noi detalii interesante mai jos.
Bineinteles, nu puteam conchide acest extrem de scurt istoric fara a aminti si casa companiei care castiga din ce in ce mai multi clienti in Romania. Conform informatiilor oficiale furnizate, "Mazda si Hiroshima sunt inseparabile". Acest lucru este de inteles, daca luam in calcul toate provocarile financiare pe care le-a traversat firma de-a lungul timpului. Hiroshima a ramas locul care defineste partial Mazda. Este un simbol al perseverentei, al dorintei de a continua chiar si in ciuda celor mai mari provocari.
Acum trebuie sa revenim la subiectul nostru principal: Mazda CX-30.
Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro
Sa pornim!
TEST DRIVE. Mazda CX-30 - simplitate care fascineaza
In al doilea rand, v-am spus mai sus ca este prima mea intalnire cu acest producator japonez, asadar relatarile pe care le veti gasi mai jos vor fi experiente venite din partea unei persoane care a descoperit printr-un singur model o intreaga filosofie a unui brand. In materialele mele anterioare spuneam si subliniam faptul ca imi place sa ofer cititorilor opinii nefiltrate. Citind ceea ce scriu veti obtine fix senzatiile, sentimentele si parerile mele proprii si personale, fara a face concesii sau compromisuri. Incerc, pe cat posibil, sa va ofer o judecata personala "mangaiata" si de obiectivitate. Misiunea mea nu este sa va vand o masina, ci sa va ofer propria mea apreciere cu privire la aceasta. Apoi, dumneavoastra decideti care sunt urmatorii pasi de intreprins.
Mazda Romania mi-a oferit o data, o ora si un loc in care sa ma prezint pentru a ridica cel mai nou model al lor lansat in Romania: CX-30. Zis si facut. Am fost acolo. Nu eram impanzit de nerabdare si nici nu-mi frigeau calcaiele de dorinta. Eram curios. Voiam sa vad unde pot incadra si Mazda in tot sirul de amintiri create cu alte branduri. Eram ferm convins ca nu avea cu ce sa impresioneze (lucru pe care l-am marturisit si importatorului), dar cu siguranta ceva trebuie sa ofere acest constructor auto. Cumva e necesar sa regasesc un strop de fantezie sau de inventivitate neasteptata. Nu degeaba o fosta colega de munca si-a cumparat o astfel de masina, iar prin Capitala vad zilnic tot felul de modele apartinand marcii. Evident, ecuatia se complica. Pana la un punct...
Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro
Pana cand o vad. Brusc, toata ceata de ganduri se clarifica precum cerul care isi recapata gloria dupa ce trec de norii de furtuna. E dupa alte doua masini pe care nici macar nu le mai retin. CX-30 mi-a captat foarte usor atentia. Are o culoare frumoasa, decenta, un rosu-visiniu care trezeste interesul, dar nu iti inunda privirea cu disperarea de a o observa. "Hai c-o sa fie fain", imi zic. Imi emana o stare de calm, de incredere si imi transmite senzatia ca imi va fi un adevarat partener de drum pentru aventura planificata, pastrand simultan si o nota de agresivitate cantarita parca cu precizie prin conturul farurilor si designul liniilor proeminente pe capota. Insemnul marcii troneaza in partea de sus a unei grile de marimi medii care e flancata de un insert cromat desprins dintr-o aventura aristocrata. Acesta, cel putin la o prima privire, iti transmite ca este suportul pentru "ochii" masinii si isi gaseste usor utilitatea in propria-mi minte. O bara dintr-un plastic negru contureaza aceasta fata intriganta si imi transmite ca aici e vorba si de practicalitate. Am de-a face cu o masina care nu va cere prea multi bani in service.
In al treilea rand, recunosc. Nu m-as fi asteptat ca Mazda sa imi transmita atatea ganduri si senzatii. Eu eram aproape convins ca va fi o experienta suficient de fada si ca voi uita destul de repede de aceasta masina, mai ales ca e vorba de un alt crossover intr-un ocean de astfel de initiative ale constructorilor auto.
Contrariat fiind de prima impresie si asteparile pe care le aveam eu, continui sa analizez CX-30-ul. Pare mica, dar e mare. E ridicata si intr-acelasi timp apropiata de sol. Profilul lateral pastreaza acelasi calm al designului si se mentine conturul prietenos, aproape fluid. Apropierea de imaginea exterioara a acestui automobil este naturala, intrucat nu exista elemente care sa te distraga sau care sa ti se para nelalocul lor. Suprafetele vitrate sunt putin cam mici in comparatie cu corpul "metalizat", insa se regasesc intr-o ambianta cu plasticul negru menit a proteja vopseaua. De la un capat la altul, acest model porneste ca un navigator care priveste prin propria sa luneta inspre tinte pe care trebuie sa le evite, continua cu o extensie a personalitatii individului aflat intr-o continua cautare de comori si se incheie cu o conturare puternica a identitatii care iti spune clar ca ai de-a face cu cineva venit din Tara soarelui rasare.
Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro
Apreciez spatele acestei masini si mi-a placut modul in care se impletesc elementele definitorii ale brandului. Acestea se regasesc intr-o asezare naturala in forma crossover-ului si formeaza parca un rezumat al unei povesti despre un invingator ce reuseste sa treaca peste barierele impuse de cei care i-au luat-o pana acum inainte. LED peste tot, elemente vitale ce se transforma usor in chestiuni functionale si o creionare ce iti redeschide aprecierea pentru simplu si fiabil face din CX-30 o masina de luat in calcul. Bineinteles, gusturile nu se discuta. Dar acest automobil are aproape tot ce-i trebuie pentru a fi demn de luat in considerare.
Mai adaug si faptul ca CX-30 sta la baza noului vehicul complet electric MX-30 si incepem sa observam ca este deja o intreaga incredere pusa la bataie de japonezii din Hiroshima in acest model.
Ce, totusi, n-am inteles eu, e de ce nu i-au spus CX-4, avand in vedere ca se situeaza intre CX-3 si CX-5. Probabil va ramane un mister...Dupa publicarea materialului, am aflat ca exista un CX-4, dar se comercializeaza doar in China. Modelul vandut exclusiv acolo are o forma mai alungita (coupe-like) si seamana mai mult cu un competitor pentru X4 sau GLC Coupe. Pentru a nu se crea confuzii Mazda a adaptat denumirea de CX-30. Invatam in fiecare zi!
Video: Gabriel Preda pentru Manager.ro
In al patrulea rand, e momentul sa pasim in interior pentru a explora ceea ce ofera constructorul japonez soferului si pasagerilor sai.
TEST DRIVE. Mazda CX-30 - habitaclu Johin`na sutairingu
Stil, gust si armonie. Un stil de bun gust am gasit la interior care m-a surprins in mod placut. Prima impresie pe care o ai este ca totul se leaga si fiecare decupare, arcuire sau unghi putin mai ascutit se contopesc intr-o deplina imbratisare a confortului vizual.
Imbinarea dintre negru si maro inchis transforma acest interior intr-unul facut pentru cei care apreciaza putina diversitatea in viata lor, insa mentin o oarecare doza de conservatorism. Calitatea pielii este evidenta si aproape tot ce atingi se resimte placut la varful degetelor tale. Volanul este atragator si are dimensiunile potrivite pentru a fi tinut in mana in permanenta, iar tehnologia este atat de bine implementata la nivel vizual incat nici nu simti c-ai fi intr-o masina c-o sumedenie de sisteme de asistenta. Totul este asezat simplu, cu cap si te vei invata foarte repede cu toate butoanele si functionalitatile lor. Recunosc, insa, ca mi-au trebuit vreo doua ture de schimbat postul radio pana am deprins miscarea potrivita pentru a ajunge la statia FM preferata folosind comenzile de pe volan. Odata invatate, insa... Cu greu te mai desprinzi de ele!
Diferitele "straturi" ale bordului care pare ca se suprapun ca-n Tetris releva o atmosfera precisa a habitaclului, mangaiata de sculptari fine.
Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro
In al cincilea rand, eu sunt o persoana destul de mare, asa ca sunt bucuros sa va spun ca am stat neasteptat de bine in scaunul (incalzit!) soferului. L-am adaptat cu usurinta dupa propriile mele preferinte si mi-am ridicat volanul (incalzit!) in pozitia dorita. Mi-am creat pozitia ideala de condus intr-un timp foarte scurt. Scaunul te cuprinde bine si iti ofera sprijinul necesar pentru a ramane vigilent, dar si linistit ca poti parcurge fara stres cel putin 250 de km dintr-un foc.
In mod special, mie mi-a placut faptul ca manerul portierei este construit in asa fel incat iti poti intinde toata mana pe acesta fara sa apesi nedorit pe butoanele care controleaza oglinzile si ferestrele. Un thumbs up de la mine, Mazda.
Continuand, bordul reuseste sa imbine analogul cu digitalul intr-un mod optim, asadar nu vei simti niciodata ca te lasi prada tehnologiei si ca va trebui sa scoti multi bani din buzunar daca ceva nu va functiona corect la un moment dat.
Am crezut ca sistemul de infotainment este destul de limitat initial, bazandu-mi aceasta prezumtie pe marimea ecranului. Ei bine, nu e asa. Odata ce te asezi in fata volanului, observi cu usurinta ca acesta are chiar dimensiunile potrivite. Acolo ai tot ce iti trebuie pentru a-ti seta o calatorie lunga sau pentru a te mentine conectat in timp ce conduci inspre munca sau inspre o intalnire. In plus, e foarte usor de utilizat pentru ca ai o roata destul de mare care raspunde impecabil fiecarui input al tau.
Tot la acest capitol trebuie sa mentionez si camera 360 pentru parcare si manevre stramte. Este de o calitate ridicata si iti ofera suficiente informatii pentru a te deplasa in siguranta in anumite circumstante sau pentru a parca fara stres. Aceasta este suficient de utila si pe timp de noapte, avand in vedere ca LED-urile albe pentru marsarier asigura suficienta iluminare.
Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro
E foarte important (pentru mine) sa scot in evidenta faptul ca Mazda n-a mers cu trendul din prezent al unor constructori auto si-a pastrat butoanele! Ori imbatranesc si nu-mi dau seama, ori chiar am dreptate si e mult mai usor sa folosesti un controler fizic decat sa apesi pe un ecran. Le inveti cu usurinta locul, iar a intreprinde o actiune simpla precum a porni aerul conditionat la temperatura potrivita nu necesita sa iti iei ochii de la drum. Faci asta natural pentru ca stii unde sa iti duci mana.
Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro
In al saselea rand, am avut pasageri si pe bancheta din spate care nu s-au plans de spatiul la picioare, insa eu sunt convins ca aceasta masina aceasta este potrivita pentru o familie cu doi copii sau un catel, nu neaparat pentru patru adulti. Poti duce chiar si 5 persoane (incluzand soferul) la un drum lung fara probleme mari la capitolul confort, insa eu tin mai mult la integritatea interiorului decat la a fi un maxi-taxi pentru amici...
Locul din portbagaj este suficient pentru a-ti organiza linistit o vacanta in doi pentru doua saptamani sau in patru pentru o saptamana. Daca iti doresti, totusi, o aventura doar cu sufletul tau pereche sau cel mai bun prieten, atunci poti face linistit si acest lucru. Odata ce ai coborat bancheta spate, e suficient loc pentru jumatate de garsoniera.
Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro
Inainte de a afla cum se conduce Mazda CX-30, trebuie sa trecem de cele 3 obsesii ale mele: farurile, stergatoarele si sistemul de sunet. Daca n-ati apucat sa cititi celelalte teste pe care le-am facut, va si spun de ce tin mortis la aceste trei lucruri pe care le analizez cu sfintenie la fiecare automobil. Vizibilitatea este cruciala pentru a-ti garanta integritatea fizica pana la destinatie si pentru a-i proteja pe pasagerii tai, dar si pe ceilalti participanti la trafic.
De aceea, farurile si stergatoarele trebuie sa functioneze impecabil in aproape orice circumstante. Banii tai trebuie sa cumpere si siguranta, si functionalitate, nu doar stil. Sonorizarea e vitala pentru un iubitor de muzica care se plimba destul de mult prin tara sau strainatate. De multe ori, te vei regasi in situatia in care ai drumuri lungi de facut. Daca ai un sistem audio care e slab sau efectiv prost, atunci vei fi agasat de acest lucru si nu vei avea o calatorie implinita.
Din fericire, Mazda CX-30 exceleaza la testul meu in trei puncte: luminile LED sunt excelente si asigura o iluminare buna, aproape la calitate de competitorii germani, sistemul de sunet BOSE are un bass profund si placut, iar stergatoarele au curatat aproape tot.
In al saptelea rand, sa pornim la drum! Ar cam fi cazul.
TEST DRIVE. Mazda CX-30 - vrei s-o conduci
Dupa multe, multe masini cu transmisie automata, am primit pe mana o manuala! Ce reverie! CX-30 m-a facut sa redescopar bucuria de a te afla permanent in control si in contact cu intreaga structura de metal care te primeste inlauntrul ei, te protejeaza si iti ofera siguranta de a ajunge din punctul A in punctul B. Desi regret ca n-am avut sansa de a o conduce mai mult in afara Capitalei (din lipsa de timp), pot sa spun fara nicio retinere ca este extrem de usor sa schimbi vitezele, iar motorul iti raspunde la toate provocarile pe care i le lansezi. Fie ca vorbim de trafic aglomerat sau de drum liber, varianta testata de mine nu mi-a pus nicio problema. Poate mi-ar fi placut mai multa putere, dar cu siguranta acest lucru s-ar fi tradus printr-un consum mai mare.
Si pentru ca am ajuns aici... Cifrele obtinute de mine cu aceasta masina nu sunt extraordinare, insa va rog sa tineti cont ca cel mai lung drum l-am facut pe autostrada urbana, pana in Snagov. In rest, am stat in inima Capitalei. Calculatorul de bord afisa un consum de 7,8l/100 km pentru 257 de km parcursi cu o viteza medie de 34 de km/h.
Avand in vedere ca am petrecut mai mult timp in oras, e evident o valoare decenta a consumului. Asta se datoreaza mai multor lucruri, dintre care eu voi aminti doua: Jinba-Ittai si SkyActiv.
Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro
In al optulea rand, Jinba-Ittai e conceptul adoptat de constructorul japonez pentru un sofat fara drame. Practic, Mazda isi doreste ca cei doi, "calul si calaretul" (n.r. traducerea mot-a-mot a Jinba-Ittai) sa fie un tot unitar. Si nu e greu de observat acest lucru, avand in vedere cat de usor e sa te adaptezi la aceasta masina. Condusul e facil, iar integrarea ta in acest nou univers e simpla, usoara, fara a fi nevoie de indicatii multiple sau vreun anumit training.
SkyActiv este un set de tehnologii revolutionare pe care... Mai nimeni din Romania nu l-a bagat in seama. Acesta se aplica modului in care motorul este construit si stilului in care acesta functioneaza, transmisiei (fie ea manuala sau automata), caroseriei si sasiului. Este compus din patru categorii, dar noi retinem doua elemente principale: SkyActiv-X si SkyActiv-G.
In cel mai scurt si simplu mod posibil de explicat, tehnologia SkyActiv-X face ca motorul pe benzina sa fie la fel de eficient precum un diesel sau chiar si un PHEV pentru ca nu are nevoie de bujie cu scanteie. Precum motorina, propulsia SkyActiv-X reuseste sa realizeze o compresie suficient de puternica (dar sigura) pentru a putea aprinde combustibilul. Asta se traduce printr-un consum mai mic si o fiabilitate indelungata. Iata ce spune Mazda despre SkyActiv: "Motorul pe benzina Skyactiv este un propulsor revolutionar care combina caracteristicile de accelerare in gol ale unui motor pe benzina cu eficienta consumului de combustibil, cuplul si raspunsul initial rapid al unui motor diesel".
In cazul masinii testate, insa, vorbim de SkyActiv-G! "Motoarele pe benzina Skyactiv-G dispun de compresie foarte ridicata si de o geometrie de combustie speciala, care serveste ca baza pentru o combustie exceptional de eficienta si curata. Motoarele Skyactiv-G sunt mai eficiente ca oricand si produc foarte putine emisii nocive", ne spune Mazda.
As fi intrat mai mult in detalii, dar daca sunteti interesati de aceasta noutate, va rog sa imi spuneti si vom discuta despre acest subiect intr-un articol separat.
Lasand deoparte incercarea Mazda de a obtine un consum mai bun si emisii mai putine, inchei acest capitol spunand ca masina se conduce bine, e usor de deprins si nu dezamageste. Pentru pretul pe care-l cere este un pachet foarte, foarte atractiv.
Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro
Hai sa vedem si ultimele detalii!
TEST DRIVE. Mazda CX-30 - pret si dotari
In al noualea rand, e pentru prima oara cand estimez gresit pretul in sus al unui automobil testat. De cele mai multe ori credeam ca sunt mult mai ieftine. Masina pe care am avut-o timp de patru zile pe mana a avut pachetele Sound, Style, Safety si Luxury incluse. Dupa cum ati observat mai sus, sunetul este fantastic si m-a luat complet prin surprindere la capitolul calitate si putere. Iata, totusi, ce includ aceste pachete pe care le-am mentionat:
jante aliaj 18";
Head-Up Display;
display color si ecran digital adaptabil
recunoastere semne trafic;
G-Vectoring (un algoritm care face ca motorul sa ofere intr-un mod subtil mai putina putere, atunci cand soferul invarte de volan astfel incat o parte din greutate sa ramana pe rotile din fata ceea ce garanteaza un raspuns mai direct si consistent resimtit de conducatorul auto);
volan si scaune fata incalzite;
keyless access;
senzori parcare si camera video spate;
clima pe doua zone;
senzori lumina si ploaie;
control automata faza lunga;
cruise control si lane assist;
portbagaj cu actionare electrica;
sistem de sunet BOSE cu 12 difuzoare;
lumini complet LED;
geamuri spate si luneta fumurii;
oglinda retrovizoare fara rama;
sistem alerta trafic marsarier (te avertizeaza daca vine o masina/bicicleta dintr-un unghi mort printr-un semnal sonor si poate chiar frana, daca nu actionezi la timp);
scaune din piele;
scaun reglabil electric pentru sofer;
oglinzi electrice si incalzite.
Mazda CX-30 cu toate aceste dotari de mai sus (si altele) in varianta testata de mine (cutie manuala, motor aspirat) costa 27.540 de euro. Si, bineinteles, din aceasta suma se poate negocia o scadere decenta! Eu am aproximat gresit pretul acesteia crezand ca depaseste 35.000 de euro. Ma bucur sa vad, dupa mult timp, o masina care ma surprinde placut la acest capitol. E un semnal foarte, foarte bun. Exista si constructori care se gandesc sa ofere calitate si siguranta intr-un pachet atractiv la un pret decent. Pentru asta, (inca o data) thumbs up Mazda!
Acum pot spune ca prima intalnire cu acest constructor auto poate intra cu usurinta la categoriile "asa, da!" si "mai vreau!".
Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro
Finalmente, iti multumesc pentru ca ai fost alaturi de mine si in aceasta aventura.
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special "E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"