AutoItalia, importatorul oficial in Romania, mi l-a incredintat pentru cateva zile care s-au dovedit a fi revelatoare. Drept urmare, imi face o extraordinara placere sa va expun parerea pe care o am fata de o masina-simbol, un automobil a carui poveste a marcat intr-o oarecare masura o intreaga Peninsula si care acum ofera romanilor oportunitatea de a calatori altfel: sic si fara costuri uriase.
Fiat 500 Sport ... In mod surprinzator, a fost o masina care mi-a oferit o noua lectie. M-a reintors la originile mobilitatii pe care eu le pot recunoaste. Vehiculul acesta mi-a aratat ca e bine sa redescoperi din cand in cand naturaletea sofatului intr-o mare de automatizari si mi-a demonstrat ca n-ai nevoie de prea multe lucruri pentru a fi un om fericit intr-o lume din ce in ce mai aglomerata. A scrie despre aceasta masina in acest moment este si o introspectie.
Ma aflu intr-o localitate rurala din nordul tarii in acest moment si (aveti putina rabdare) aici am regasit fericirea lucrurilor marunte. Imi era greu sa imi imaginez pana acum ca viata poate continua fara internet si acces la aplicatiile sau dispozitivele pe care le folosim in fiecare zi pentru a ne mentine conectati. Am ajuns la concluzia ca acum, in miezul primei zapezi serioase, este momentul propice sa va povestesc despre o experienta de toamna tarzie. Fiat 500 mi-a venit imediat in minte, dupa cateva zile departe de agitatia urbana. E mai usor sa pui lucrurile in perspectiva, cand observi viata dintr-un alt unghi.
Zilnic trebuie sau vrem sa mergem dintr-un punct A intr-un punct B. Libertatea ne ofera alegeri, asadar faptul ca Fiat 500 exista contribuie la democratizarea pietei auto din tara noastra. Mai mult, fix acest autovehicul este o masura activa a decongestionarii cu care ne confruntam in cotidian. Am facut precizarile de mai sus pentru a va oferi contextul in care realizez aceasta analiza. Nu am gasit doar momentul propice pentru a scrie... Pentru a va scrie, de fapt. La urma urmei, voi, cititorii, sunteti cei mai importanti. Eu doar am descoperit climatul ideal pentru a va transmite exact ce cred despre Fiat 500, care-i sunt avantajele si dezavantajele si cum am trait eu toata aceasta experienta.
Pentru ca e pentru prima data cand va prezint un model al acestei companii, consider ca e relevant sa facem o trecere in revista a istoricului ei si, mai important pentru subiectul acestui material, sa observam cum a ajuns Fiat 500 sa fie un automobil atat de apreciat in intreaga lume. Bineinteles, mentinem totul cat mai succint posibil.
In iulie 1899 mai multi antreprenori au pus bazele Fabbrica Italiana di Automobii Torino (FIAT). La cateva luni dupa acest pas important, a fost realizata si prima fabrica. Pana in anul 1903 deja produsesera 135 de masini, iar in 1906 au ajuns la 1149 de modele. Compania a fost condusa de la bun inceput de Giovanni Agnelli si a ramas in functie pana cand a decedat, in 1945. Prima masina a companiei italiene a fost Fiat 3,5 CV. Au fost construite doar 24 de modele, insa aici regasim originea constructorului. In anul 1910, Fiat devenea cel mai mare producator italian de masini si in acelasi an construise o fabrica in New York. A fost inchisa la 7 ani dupa inaugurare pentru ca lumea se pregatea de un prim conflict armat global. Dupa toate provocarile Primului Razboi Mondial, Fiat avea o cota de piata de 80% in Peninsula.
Fiat continua sa fie un simbol al ingineriei italiene chiar si dupa al Doilea Razboi Mondial. In timpul conflagratiei ofera tot ce poate aliantei italo-germanice, de la tancuri pana la avioane, si se adapteaza timpurilor prin instalarea nepotului lui Agnelli, Gianni, la conducerea firmei in 1966. Acesta a condus compania timp de 30 de ani, pana in 1996. Fiat avea peste 100.000 de angajati in anii `70 si doar in anul 2002 a produs peste 1 milion de autovehicule la multiple fabrici din Italia, tara care aduce mai mult de o treime din veniturile firmei. Desi la nivelul opiniei publice au existat mai multe zvonuri cu privire la problemele financiare ale firmei, acest lucru n-a oprit niciodata constructorul auto din a se reinventa si readapta pentru a preintampina provocarile prezentului. Fiat produce, asadar, profit.
Din 2014, Fiat Group este detinut de catre Fiat Chrysler Automobiles (FCA). La mijlocul lunii decembrie 2019, FCA a ajuns la un acord cu grupul PSA (proprietarul Peugeot/Citroen/Opel) pentru o fuziune. La data redactarii acestui articol, finalizarea acestei decizii care va impacta intr-o mai mica sau mai mare masura viata a peste 400.000 de angajati n-a fost confirmata.
Modelul Fiat 500 intr-o forma similara masinii testate de mine apare pentru prima oara in anul 1957, desi avea un predecesor.
Fiat Topolino a fost prima masina care a primit titulatura "500" in anul 1936, insa forma sa era destul de diferita fata de automobilul pe care il cunoastem noi astazi. Asadar, pentru a pastra continuitatea vom avea in vedere doar modelul care a fost prezentat lumii intregi in 1957. Masina imaginata de Dante Giacosa s-a aflat la vanzare timp de 18 ani, pana in 1975.
In aceasta perioada peste 3,8 milioane de unitati au fost vandute in aproape toate formele posibile. Cincizeci de ani mai tarziu, in 2007, Fiat 500 s-a intors. In cele ce urmeaza, noi vom analiza modelul actualizat la cerintele clientilor din prezent. V-am promis ca voi fi succint, asadar...
Sa pornim!
TEST DRIVE. Fiat 500 Sport - privitul devine o experienta
Daca esentele tari se tin in sticlute mici, atunci aceasta masina poate fi recunoscuta pentru taria ei acumulata in timp. Rar mi-a fost data sa ma intalnesc pentru prima oara cu o masina care sa imi placa atat de mult din prima. Stiam ca va fi un model echipat destul de bine, insa nu banuiam pentru niciun moment ca va fi vorba de atat bun gust.
Mi-a placut culoarea "Blu dipinto di blu" discreta, dar eleganta. Mi-a placut imbinarea cantarita dintre elementele cromate, jante, lumini si oglinzi. Mi-a placut grila si faptul ca gura de aerisire inferioara a fost ingrijita si nu lasata in voia sortii. Fiat 500 e o masina sic, dar in echiparea Sport arata atat de bine!
Formele-s simple si pentru aceasta masina chiar nu trebuie sa ai parte de unghiuri ascutite. La urma urmei, vorbim de un automobil care sa faca fata excelent provocarilor urbane! Trebuie sa fie capabila sa te strecoare rapid pe stradute, sa o poti manevra usor si rapid chiar si la ora 18 prin Bucuresti.
Cu toate ca liniile sunt clare, Fiat 500 stie sa surprinda din anumite unghiuri. Spre exemplu, eu din fata l-am asociat cu un extraterestru cu antene dintr-o animatie, din lateral cu un mini-automobil haios si din spate cu un robotel serios. Poate aceste asocieri se intampla doar in mintea mea, dar sunt convins ca nu-s singurul care asociaza designul masinilor cu alte forme cunoscute.
E un lucru bun pe care italienii l-au facut aici: masina aceasta intriga, starneste zambete, dar e si utila. Nu e doar un oarecare alt automobil din trafic. Nu-l poti asocia cu o masina de flota, dar poate fi! E atat de versatila din punct de vedere al designului exterior.
Farurile contribuie enorm la definirea identitatii acestei masini. Cele patru decupaje pentru lumini sunt facute in asa fel incat sa le observi, dar sa nu-ti sara in ochi. Daca incepi sa te apropii, vei observa ca exista detalii pe care vei dori sa le aprofundezi. Formele acestor intriga, dar nu prea mult.
Atentie iti este apoi indreptata spre capota! Acel mic powerdome cu linia cromata indreptata spre sigla care troneaza drept un insemn al gloriei face din 500 o masina atragatoare!
Spatele acestui automobil pastreaza esenta de simplitate, dar mentine o eleganta care te duce cu gandul la spiritul italian. Ai parte de simetrie si reciprocitate in design, iar asta inseamna ca ochii tai vor fi incontinuu multumiti de ceea ce vad.
Nu e niciun secret ca atat femeile, cat si barbatii care traiesc si se misca permanent in mediul urban sunt atenti la Fiat 500. E drept ca partea masculina s-ar putea sa fie mult mai interesata de varianta Abarth a acestei masini, insa aceasta enuntare ramane valabila. Orasele sunt atat de aglomerate si atat de greu de strabatut in timp util, incat nici nu-ti vine sa te mai urci la volan.
O astfel de masina, insa, te va ajuta sa iei decizii mult simple cu privire la mobilitatea proprie. Poti ajunge rapid la intalniri, parca mai usor si vei fi mult mai versatil la acest capitol atat de important intr-o lume din ce in ce mai conectata. Cu toate ca aceste lucruri par a fi evidente, vom observa si alte aspecte interesante despre Cinquecento.
De aceea trebuie sa pasim in interior!
TEST DRIVE. Fiat 500 Sport - habitaclu prietenos
Din primul moment din care atingi masina pentru a te aseza in scaunul soferului, observi un lucru interesant. Usa e atat de mare!
Acest lucru este important, intrucat iti transmite un lucru important: ai loc! Si, in mod surprinzator, chiar am avut neasteptat de mult loc. Stiti, vreau sa cred, din materialele anterioare ca nu sunt un tip chiar firav. Aveam cateva preocupari cu privire la modul in care voi sta in spatele volanului acestei masini, insa Fiat 500 Sport n-a dezamagit. Desi scaunele sunt putin cam tari pentru gustul meu, am putut sa-mi gasesc o pozitie confortabila la volan. Din cateva miscari, m-am asezat asa cum am vrut pentru a ma putea bucura de experienta italiana.
Desigur, lucrurile nu sunt atat de simple. Spre exemplu, perioada in care am testat masina s-a dovedit a fi suficient de friguroasa. Drept urmare, am simtit din plin lipsa volanului incalzit si al scaunelor incalzite. Chiar daca suna tendentios, mie mi-ar fi placut ca masina sa fi avut aceste optiuni. Ai o garantie suplimentara ca vei fi confortabil.
Chiar si asa, momentul in care am pus mana pe volan a fost unic. O masina atat de mica stie sa fie spatioasa la interior! Dupa ce m-am asezat exact cum mi-am dorit, am inceput sa descopar elemente din habitaclu. Elementele de design exterior despre care va spuneam mai sus continua si aici. Butoanele sunt mari, clare si stii fiecare exact ce face. Totul este asezat logic si poate fi accesat cu usurinta. Eu, unul, prefer butoanele in locul ecranelor tactile. Asadar, Fiat 500 Sport m-a castigat rapid cu treaba asta.
Apoi ai bordul...
Digital! Complet! Cine s-ar fi asteptat? Eu cu siguranta nu. Este, insa, o adaptare necesara la cerintele clientilor din prezent si, sincer sa fiu, eu apreciez versatilitatea unui astfel de display. Iti afiseaza suficiente informatii utile si iti confirma unele operatiuni pe care le faci in timp ce conduci, asadar poti fi atent la drum. In partea dreapta a acestuia ai nivelul de combustibil si un Eco Index care te ajuta sa conduci mai eficient si sa intri mai usor in armonie cu masina. Ecranul central iti afiseaza viteza, temperatura, consumul, modul in care conduci, pozitia farurilor, ora si cruise control-ul. In stanga acestuia gaasesti turometrul si temperatura apei din sistemul de propulsie. Martorii sunt afisati in partea superioara a bordului digital.
Este simplu, curat, usor de consultat si are o paleta de culori care sunt placute privitorului atat ziua, cat si noaptea. Este un lucru important sa poti adapta luminozitatea pentru o nota suplimentara de confort, iar acest lucru este, din fericire, posibil.
Celalalt ecran central de 7" responsabil de mai multe setari si media este usor de accesat, tactil si suficient de bine organizat. In Fiat 500 Sport iti poti conecta telefonul, poti instala aplicatii Uconnect si asculta radio sau alte surse de muzica. In plus, ai la dispozitie un set de informatii utile cu privire la cat consumi si cum conduci. Ce mi-ar fi placut sa vad in acest display de infotainment este o camera pentru marsarier, insa masina e atat de mica incat senzorii de parcare sunt mai mult decat suficienti.
Bineinteles, vine cu Android Auto si Apple CarPlay.
Avantajul lui Fiat 500 Sport este ca marimea nu il limiteaza. Bancheta poate fi rabatata pentru a mari spatiul de depozitare, asadar vei avea suficient loc pentru bagaje. Interesant, insa, este urmatorul lucru: in spate pot sta doi adulti! Am pornit intr-o drumetie in trei persoane si feedback-ul celui care a stat in spate a fost pozitiv. A mentinut impresia mea ca sezutul a fost putin cam tare, insa n-am avut plangeri. Avand in vedere dimensiunile masinii si faptul ca are doar doua usi, eu pot spune ca acest lucru este un aspect extrem de pozitiv.
Fiat 500 Sport dovedeste ca poate fi o masina utila atat pentru un cuplu tanar, cat si pentru o tanara familie. Cand iei decizia de a testa aceasta masina, retine ca este proiectata pentru a fi utila in oras, in situatiile cu caracteristici urbane. Nu este o limuzina! Automobilul acesta te va face, spre exemplu, sa privesti Bucurestiul cu alti ochi!
Ceea ce ma aduce la cele trei obsesii ale mele:
-
lumini - am crezut ca-s xenon, dar sunt doar lupe cu halogen si asta m-a facut sa fiu sceptic in privinta lor. Din fericire, asigura un iluminat optim. Chiar si asa, as fi preferat LED sau xenon.
-
stergatoare - am prins ploaie marunta, putina bruma si am folosit eu duzele. Nimic de comentat la capitolul acesta. Si-au facut treaba foarte bine!
-
sunet - nu e rau, dar stiu ca se poate mai bine. Desi am avut 6 difuzoare, eu nu am simtit acel bass potent pe care l-am regasit in Jeep Compass echipat cu Beats Audio (despre care vom vorbi in curand).
Sistemul de aer conditionat functioneaza destul de bine si incalzeste foarte repede masina, chiar si atunci cand afara este foarte frig. E un plus, dar eu tot as recomanda bifarea volanului si a scaunelor incalzite.
Acum trebuie sa aflam si cum se conduce aceasta masina atragatoare!
TEST DRIVE. Fiat 500 Sport - dualitatea unei marimi mici
M-am tot abtinut pana la acest capitol, insa acum pot s-o spun: am stat surprinzator de bine la volan in Fiat 500 Sport. Eram ferm convins ca voi fi inghesuit si ca nu va fi o experienta placuta la drum lung, insa masina aceasta m-a surprins. Din momentul in care m-am asezat in scaunul soferului m-am simtit conectat cu Cinquecento si am reusit rapid sa ma asez exact asa cum mi-am dorit.
E drept, cu geaca groasa de iarna pe mine simteam usa prea aproape. Dar cine conduce imbracat de parca viziteaza Polul Nord, nu? Asa am zis si eu. Doar cu bluza pe mine am stat suficient de bine in spatele volanului. Retineti, va rog, faptul ca eu scot acest aspect in evidenta pentru ca sunt un tip mai corpolent. Dac-am reusit eu sa stau confortabil, atunci alte persoane vor fi foarte multumite de Fiat 500 Sport.
Volanul e placut la atingere si-ti place sa-l tii in mana, chiar daca am simtit lipsa sprijinului pentru degetul mare.
Cutia manuala contribuie la senzatia de sofer implicat, dedicat si atent la experienta calatoriei. E un lucru de care trebuie sa continuam sa profitam pana cand automatizarea si autonomia vor inlocui rolul nostru de conducatori auto.
Cu toate astea, nu pot sa nu recomand cutia automata. Este, pur si simplu, mult mai usor sa traiesti in oras cu o masina care are o astfel de transmisie.
Bun, acum c-am lamurit acest aspect... Sa trecem la lucrurile cu adevarat importante. Pornim motorul!
Simti cateva vibratii scurte si gata. Pistonii lucreaza! Fiat 500 Sport e gata sa te duca acolo unde ai nevoie. Motorul pe benzina, desi mic, e suficient de puternic. Pentru voi am ales doua variante de rulare: in oras si in afara sa. Asadar, o zi am petrecut-o complet in Capitala, o alta zi in drumetie si jumatate de zi pe serpentine.
In Bucuresti masina s-a comportat asa cum v-am spus si mai sus. Directia e usoara, iar marimea masinii ajuta sa te incadrezi cu usurinta pe stradute. Cel mai important, insa, este faptul ca poti parca aproape oriunde fara a incalca normele legale in vigoare si fara a supara alte persoane. E versatila si usor de utilizat.
Am descoperit, insa, ca in anumite situatii masina poate sa fie extrem de rezistenta. Spre exemplu, am intrat intr-o groapa destul de adanca din greseala si masina n-a suferit nicio problema mecanica sau estetica. Jantele or fi mici, dar suspensiile sunt facute pentru a raspunde provocarilor drumurilor romanesti.
In Capitala, dupa o zi de o utilizare continua am obtinut un consum de 7,6 l/100 km. Este o valoare buna, potrivita pentru acest automobil.
In afara orasului, insa, lucrurile s-au schimbat dramatic. Masina poate rula fara probleme pe autostrada si este surprinzator de silentioasa. N-o putem compara cu o limuzina, dar Fiat 500 Sport este suficient de bine izolat pentru a te proteja de zgomotul aferent mersului la 130 de km/h.
Simti, insa, schimbarile de viteza. Motorul raspunde comenzilor fara probleme, dar este un minus de putere pe care n-ai cum sa nu-l observi. Ca idee, eu n-am avut curajul de a intra in depasiri la peste 120 de km/h. Fiat 500 Sport s-a descurcat, insa, excelent in a ne mentine pe toti 3 destul de confortabili in drumul inspre Sinaia.
La iesirea din Capitala am resetat calculatorul pentru a observa consumul. Pe Autostrada "Urbana" inspre Brasov am obtinut un consum de 6,2 l/100 km. Avem din nou o valoare decenta. Atat in Capitala, cat si pe Autostrada am mentinut activ modul Eco. Acesta ajuta masina sa consume cat mai putine resurse si taie putin din capacitatea acceleratiei. Dupa cum putem observa in valorile mentionate anterior, acest mod chiar impacteaza modul in care Fiat 500 Sport ruleaza.
Pentru a vedea daca aceasta masina poate sa fie si distractiva am intrat pe o serie de serpentine din Campina la intoarcerea spre Bucuresti. Acest drum l-am facut cu modul Eco dezactivat. Din Campina pana la barajul Paltinu si retur am obtinut un consum de 7,3 l/100 km. Cu toate ca a crescut putin, masina aceasta mi-a aratat si latura ei amuzanta. E placut s-o conduci pe drumurile de calitate ale Romaniei si s-o vezi cum iti raspunde la fiecare input. Functioneaza foarte bine in situatii putin mai provocatoare. Mentine contactul cu asfaltul chiar si in unele viraje mai stranse. Pe langa asta, bordul devine rosu cand dezactivezi modul Eco.
Per total, in cei aproximativ 600 de km parcursi am avut un consum de 6,8 l/100 km.
Ar fi fost utila mai multa putere? Poate. Ar fi fost bun un sistem de tractiune integral? Poate. Sunt aceste lucruri necesare pentru ca aceasta masina sa-si faca treaba cu brio? Nu. In varianta testata de mine, acest automobil bifeaza toate cerintele necesare pentru a fi o masina buna de oras, un aliat in lupta cu aglomeratia, un partener care sa te ajute sa strapungi traficul cotidian si un prieten bun pentru distractia ocazionala in afara mediului urban.
Si face toate aceste lucruri fara a-ti goli buzunarele.
TEST DRIVE. Fiat 500 Sport - preturi si alte detalii
Pretul pentru masina testata de mine este de 12.903 euro fara TVA care include 5 ani de garantie in limita a 100.000 de km.
In acesti bani sunt incluse urmatoarele optiuni:
-
aer conditionat automat;
-
inchidere centralizata;
-
sistem multimedia 7 inchi cu Uconnect Link;
-
sistem audio cu 6 difuzoare;
-
comenzi pe volan;
-
volan imbracat in piele;
-
proiectoare ceata;
-
cruise control;
-
geamuri electrice;
-
ESP, ABS, EDB, BAS;
-
senzori pneuri;
-
tapiterie contrastanta;
-
geamuri fumurii;
-
Start&Stop;
-
Android Auto si Carplay;
-
senzori parcare;
-
elemente cromate.
In momentul de fata, Fiat 500 este disponibil in doua motorizari:
-
0,9 l benzina, 2 cilindri, 85 CP, 145 Nm de la 1900 rpm, Euro 6D;
-
1,2 l benzina, 4 cilindri, 69 CP, 102 Nm de la 3000 rpm, Euro 6D.
La capitolul transmisie avem doua variante: manuala 5+1 pentru ambele motorizari si automata doar pentru sistemul de propulsie de 1,2 litri.
Sunt disponibile urmatoarele nivele de echipare:
-
Pop;
-
Lounge;
-
Star;
-
Sport;
-
RockStar.
Pretul maxim pentru Fiat 500 in echiparea RockStar poate ajunge la 17.411 euro.
Pentru ca discutam despre bani, eu pot spune ca ma asteptam ca masina aceasta sa aiba pretul de 12.903 de euro pentru varianta cu cutie automata. Am fost luat prin surprindere de suma deoarece am aflat-o inainte de a conduce masina si, cu toata onestitea, incepusem sa cred ca nu ii merita. Totodata, e de mentionat faptul ca optiunea de transmisie dualogic costa doar 975 de euro.
E posibil sa va fi dat seama deja de ceea ce voi zice acum, dar...
Concluzionez, spunandu-va ca am fost placut surprins de Fiat 500 Sport. Surprins in adevaratul sens al cuvantului, va promit! Am avut cateva asteptari de la aceasta masina pentru ca am tot vazut-o prin trafic si mi-am dorit sa fie buna in adancul subconstientului. Nu e un lucru bun in intregime sa emiti pretentii in avans, dar Fiat 500 Sport a reusit sa-mi ofere o alta perspectiva asupra orasului si m-a ajutat sa ma bucur de drumetii mai simple, dar mai pline de viata.
E o masina buna, are un pret corect si se asorteaza cu tine. Merita toti cei 12.903 euro, insa eu cred ca puteti obtine un discount de la Auto Italia.
Merita sa fie luata in calcul!
Un lucru, insa, eu-l stiu sigur: aceasta masina ar fi fost dementiala cu propulsie electrica si o autonomie reala de minimum 250 de km. Poate viitorul ne va produce o astfel de surpriza. Va puteti imagina un Fiat 500C, vara, prin Bucuresti sau in drum spre Sinaia? Eu da si deja ma entuziasmez! Momentan, insa, benzina e brici!
Va multumesc pentru ca ati fost alaturi de mine si in aceasta aventura!
Pe curand!
Fotografiile de mai sus au fost realizate de Gabriel Preda exclusiv pentru Manager.ro.