Anul trecut vedeam cateva fotografii spion cu ceea ce urma sa fie Seria 8 Cabriolet. Pret de cateva zile m-am tot gandit la aceasta masina. E drept ca sunt un fan al masinilor decapotabile, insa acest nou model BMW ma intrigase neasteptat de mult. Eram extrem de curios si nerabdator sa o vad, nu sa si o conduc neaparat.
Cum viata bate filmul, un an mai tarziu mi-a picat in maini pentru 4 zile complete. Bineinteles, entuziasmul era la cote alarmante. Chiar si asa, n-am uitat ca trebuie sa o privesc obiectiv. Mai jos veti regasi o analiza completa a acestei masini din propria-mi perspectiva. Sper sa reusesc sa va raspund la curiozitati.
In primul rand, BMW M850i xDrive Cabriolet sau Seria 8 Cabrio, cum ii spun eu, reprezinta varful de gama al BMW in acest moment. Alaturi de X7 si i8, aceasta masina vine sa ne arate ca din Bavaria pot aparea inginerii fantasmagorice. Desi poti spune ca este doar un alt fel de mijloc de transport din punctul A in punctul B, e imperativ sa va marturisesc inca din start ca modul in care face acea calatorie, fie ea si de 10 minute, iti poate contura intreaga dispozitie pentru o zi intreaga.
A conduce aceasta masina este o intreaga experienta, impachetata in cea mai frumoasa cutie de cadou posibila si livrata intr-o forma de invidiat chiar si pentru Grinch. Pur si simplu, este imposibil sa nu traiesti fiecare moment si sa nu iti ramana intiparit in memorie experienta maiestuoasa a cotidianului petrecut alaturi de acest automobil.
Mi-am pregatit zilele de concediu de odihna si asteptam doar sa vina mai repede ziua de vineri pentru a ma putea prezenta la BMW Romania. Stiam ca va urma o experienta pe care n-o voi uita prea curand. Si a venit momentul cel mare...
TEST DRIVE. BMW M850i xDrive Cabriolet - Prima intalnire
In al doilea rand, e usor sa te pierzi in aceasta mireasma a unei promisiuni. Luxul, puterea motorului pe care o stii disponibila si forma efectiv apetisanta a masinii te fac foarte usor sa pasesti intr-o lume proprie, de basm. De aceea, mi-am permis doar 5 minute de fantezism. La urma urmei, scopul acestei intalniri era realizata in scop jurnalistic.
Primul lucru pe care l-am facut, bineinteles, a fost sa decapotez masina fara a porni motorul. Am admirat-o in lumina difuza din parcarea BMW Romania de parca era o zana. M-am asezat incet si delicat in scaunul soferului, am pus mana pe volan, mi-am reglat oglinzile, mi-am pus centura, am apasat pe butonul Sport+ si am ascultat cum a fost insuflata viata in V8-ul de 4,4 litri in momentul in care am apasat pe Start. De-li-cios. Pentru o secunda am avut senzatia ca acest BMW era un hibrid dintre un tigru si un ghepard. Mare, frumos, fioros, dar si extrem de agil.
Am iesit cu grija din parcare si am putut sa aud cat de gratios suna M850i xDrive in momentul in care scazi o treapta. Un sunet grav, greu, care te avertizeaza ca e bine sa iti pastrezi distanta.
Pana la primul sens giratoriu m-am simtit ca intr-o poveste in care viata e infinita, toti cei iubiti traiesc vesnic, iar stresul efectiv nu exista. Scaunul ma imbratisase de parca eram un prieten vechi, coloana sonora a V8-ului impreuna cu vantul care adia gingas pe langa urechi si senzatia de libertate ma intorsese, intr-un fel oarecum ciudat, inapoi in copilarie. Nu aveam absolut nicio urma de griji sau alte ganduri in afara de a tine mana pe volan si de a fi atent la drum.
Cele 5 minute au trecut, insa. Traficul din Bucuresti era groaznic pentru ca toata lumea voia sa iasa din Capitala, iar eu eram intr-o masina care tocmai ce ajunsese din Germania. Inca mai puteai gasi prin ea tot felul de stickere care nu fusesera dezlipite.
Cum BMW M850i xDrive Cabriolet porneste de la 136.000 de euro, iar masina pe care am avut-o eu pe mana costa peste 145.000 de euro... Va imaginati ca eram extrem de grijuliu. Nu imi permiteam nici macar o greseala. Dimpotriva, a trebuit sa fiu extra atent. Unii oameni cred ca vedeau pentru prima oara masina aceasta in trafic si se uitau lung la ea.
In al treilea rand, dati-mi voie sa fac ceva ce nu-mi e caracteristic. Vreau sa va ofer cateva date tehnice. BMW M850i xDrive Cabriolet are 530 de CP (390 kW), 750 Nm cuplu disponibil de la 1800 de rpm, ajunge la 100 de km/h in 3,9s (dar sunt convins ca e mai putin in realitate), cantareste 2,09 tone, aproape 5 metri lungime (4,84m) si mai are o viteza maxima de 250 de km/h. E, asadar, usor de inteles ca avem de-a face cu un adevarat colos.
Masina bavarezilor este, intr-adevar, impresionanta. Atrage privirile trecatorilor si invidia multor colegi de trafic. E lata, lunga si decapotata arata ca o invitatie la aventura pe drumuri neexplorate inca. In plus, noul limbaj de design BMW a reusit sa pastreze intr-un fel proportii interesante pentru aceasta masina, asa ca nu sunt motive pentru care sa spui ca s-a exagerat pe alocuri. Recunosc ca eu n-as fi mers pe aceasta varianta de culoare (Gri Davit). As fi ales un albastru deschis (Sonic Speed) sau un rosu (Aventurine) din gama Individual pentru un astfel de proiectil stradal. Stie, insa, sa fie buna la toate. Cu exceptia capacitatii de a fi rulata in offroad, bineinteles. Asa ajungem si la momentul plecarii din Bucuresti. Pentru ca, nu-i asa, cine ar sta cu o asa masina doar pe strazile din Capitala?
Temperaturile au fost mai mult decat prietenoase, asa ca rar am mers cu acoperisul pus. In plus, am avut echipat pe masina si optiunea de incalzire in partea superioara a scaunului. Poate fi utilizata in trei trepte de ambii pasageri, in functie de cum e vremea. Traseul? Bineinteles, direct Suceava! Ce metoda mai buna de a vedea cum se comporta aceasta masina aveam in afara de "minunatul" E85 aveam? Din fericire, Bucovina e impanzita cu drumuri de-abia refacute si care inca nu sunt circulate de zeci sau sute de turisti.
Inainte de a va povesti de modul in care s-a comportat motorul, dati-mi voie sa zabovesc putin asupra interiorului.
BMW M850i xDrive Cabriolet - Habitaclu impresionant
In al patrulea rand, imediat ce am iesit din transa si am inceput sa privesc masina cu ochi de jurnalist am observat patru lucruri care mi-au atras instant atentia:
-
cele doua ecrane digitale care fac parte din noul sistem de infotainment iDrive 7;
-
doua cadrane mici amplasate fix deasupra ecranului de bord;
-
schimbatorul cutiei automate;
-
nivelul de combustibil.
Recunosc ca, in prima faza, am fost sceptic cu privire la noua infatisarea a sistemului iDrive 7. Viteza si turatiile se afla in opozitie una fata de cealalta si nu am fost prea incantat din imagini de lucrul acesta. Pe viu, insa, e putin mai diferit. Intelegi ca era nevoie de o astfel de masura pentru a permite altor facilitati, precum navigatia, sa ocupe display-ul.
Subliniez si faptul ca in aceasta masina am gasit un fel de Waze preinstalat. Real Time Traffic Information (RTTI) iti spune pe unde este trafic, iti ofera variante de condus dinamic sau eco si se actualizeaza constant pentru a raspunde preferintelor tale de traseu.
Cele doua cadrane sunt o pereche de senzori care iti masoara permanent comportamentul la volan si, in functie de ce inregistreaza, masina iti poate face recomandari de opriri. De data asta, nu mai e vorba de pauza recomandata la doua ore de condus continuu, ci recomandarile se bazeaza pe propriul tau mod de a fi in spatele volanului. Daca iti propune sa bei o cafea sau o apa, ar fi bine sa accepti. E pentru propria siguranta.
Schimbatorul e centrul atentiei in acest interior. Realizat din cristal Swarovski, troneaza aproape de mijlocul habitaclului pentru a adauga acel plus de opulenta.
M-a inspamaintat, insa, nivelul de combustibil. Imi afisa fix 326 de km la iesirea din Capitala. Deja ma gandeam ca voi fi nevoit sa opresc de cateva ori la benzinarie in drum spre Suceava... Despre acest lucru, insa, vom discuta mai jos.
Masina testata a fost comandata cu bun gust. Am gasit o combinatie neasteptat de potrivita intre rosu si negru la interior. Este, dupa cum ma asteptam din primul moment, o optiune si costa 513 euro. Ii spune Individual Merino cu continut extins rosu. Scaunele sunt gandite astfel incat sa ai sprijinul optim indiferent de constitutia ta fizica, iar pielea Merino este moale si placut de atins. In plus, combinatia de culori interior-exterior functiona in ochii privitorului foarte, foarte bine.
Trebuie sa mentionez si faptul ca acum poti opta sa ai sprijinul pentru coate incalzit. Eu n-am fost foarte impresionat, dar pasagerul meu s-a indragostit instant de aceasta optiune.
Totodata, sa nu uitam ca iDrive 7 ramane in continuare cel mai bun sistem de infotainment disponibil pe piata. Poti sa-l folosesti cum vrei: touch, controller fizic sau prin gesturi. Nu esti fan al niciunei variante si iti doresti sa fii permanent atent la drum pentru a-ti proteja noua achizitie? Poti folosi asistentul inteligent. Cu un simplu "Hey, BMW!" poti sa ii ceri diverse lucruri acestui robotel.
In plus, am mai apreciat si faptul ca plafonul poate fi coborat pana la viteza de 50 km/h. In localitate poti face acest lucru cu usurinta. Atentie, insa, la vant puternic! Nu risca.
In al cincilea rand, eu am trei obsesii la fiecare masina, indiferent de pretul ei: lumini, sunet si stergatoare.
Farurile acestui BMW M850i xDrive Cabriolet sunt, cred eu, cele mai bune de pe piata in acest moment. Tehnologia Laserlight a bavarezilor este asa de bine echilibrata, incat foarte rar am simtit eu nevoia sa intervin. Identifica cu usurinta chiar si camioanele de la o distanta sigura. Desi sunt extrem de puternice (ilumineaza drumul pentru aproximativ 600 de metri in fata ta), nimeni nu mi-a dat flash-uri pentru ca i-as orbi cu luminile mele. Daca mai adaug si faptul ca poti echipa si Nightvision care iti identifica cu un fascicul de lumina pietonii sau animalele pe timp de noapte, e clar ca aceasta masina nu poate dezamagi in aceasta privinta.
Sunetul este si el fantastic. Bowers&Wilkins este optional si costa peste 3.500 de euro, dar daca esti un audiofil ca mine... Vei da acesti bani fara sa stai pe ganduri. In plus, sistemul de sunet este iluminat discret pe timp de noapte si asta ofera un plus de eleganta habitaclului. Cu o putere totala de 1125 de W si 12 difuzoare iti poti crea propria sala de concert la care esti invitat tu si pasagerul tau. Daca, totusi, crezi ca e prea scump, afla ca acesta contine diamante sintetice si kevlar.
Stergatoarele si-au facut treaba cu brio, insa chiar nu ma asteptam sa fie vreo problema aici.
O alta dotare speciala specifica pentru noul BMW Seria 8 Cabriolet este sistemul de protectie in caz de rasturnare, care consta din doua bare de protectie din aluminiu ascunse in spatele tetierelor spate. Daca automobilul este probabil sa se rastoarne, barele sunt extinse printr-o incarcatura pirotehnica intr-o fractiune de secunda.
In al saselea rand, ceva ce n-am inteles este legat de lipsa incalzirii/racirii a suporturilor pentru pahare. Nu e o masina relativ ieftina, iar BMW X5 si X7 deja au disponibila aceasta optiune. M850i xDrive Cabriolet cu ce a gresit de n-a primit aceasta optiune? Trebuia sa fie acolo!
BMW M850i xDrive Cabriolet - N-as mai fi lasat volanul din mana
In al saptelea rand, dupa cum se poate observa din fotografii, masina de-abia avea efectuati 1.200 de kilometri. Nu mi-am permis sa fac lansari cu ea si nici sa depasesc 3000 de rpm pentru ca nu era facut intreg procesul de run-in realizat, desi, credeti-ma ca mi-am dorit sa vad cum se comporta acest V8. Chiar si asa, nu regret ca n-am avut aceasta oportunitate. Seria 8 Cabrio este extrem de placut de condus, chiar si pe drumurile noastre putin mai "surprinzatoare".
Am fost relaxat la volan si cu toate tehnologiile necesare la indemana, incat am reusit sa ajung la destinatie odihnit. Virajele sunt usor de realizat, iar volanul te mentine conectat la tot ceea ce se intampla. Totodata, ai la dispozitie o sumedenie de sisteme de asistenta care te ajuta sa fii cat mai linistit la volan, atunci cand te afli in afara localitatii sau chiar si intr-o aglomerare urbana.
Acum urmeaza partea cea mai tare: consumul. Ei bine, credeti ca am consumat peste 11 - 12 l/100km? Nu. Consumul pe intreaga ruta Bucuresti - Suceava - Bucuresti a fost de 7 litri fix la o viteza medie de 69,9 km/h! Si, atentie, am facut peste 1000 de km! Dupa ce-am parasit Bucurestiul, prima oprire a fost la benzinaria mea preferata din Bacau! Un V8 de 530 de CP poate sa consume doar 7 l/100 km! Eu recunosc ca n-am fost surprins de acest lucru.
Am avut si M850i xDrive Coupe pe mana cu acelasi motor si am reusit sa obtin un consum total de 6,1 l/100 km. Asta demonstreaza un lucru important: cutia de viteze ZF si uriasa sursa de putere lucreaza atat de bine impreuna, incat sunt capabile sa iti ofere un consum optim atunci cand tu iti doresti asta. E de mentionat si faptul ca am folosit modul Eco Pro pentru a putea obtine aceasta valoare.
Aceasta iti impune niste limitari de viteza si iti mai reduce din raspunsul acceleratiei. Insa nu doar acest lucru ajuta la obtinerea unei astfel de valori. Doi cilindri se opresc si nu mai functioneaza, atunci cand respecti regulile de coasting si de rulat econom. Practic, pentru o perioada scurta ai un V6, nu un V8. Avantajul? Consum mult mai mic.
In al optulea rand, Seria 8 Cabrio cu acest V8 e o masina care te poate pune pe ganduri: merita sa investesti o suma atat de mare intr-un automobil? Sincer, depinde doar de tine si de preferintele tale. Este mai evident ca niciodata ca nu vom mai avea mult timp la dispozitie pentru a ne bucura de astfel de motorizari.
Electrificarea sau pilele de hidrogen vor inlocui combustibilii pe care ii cunoastem incet-incet. De vrei sa ramai cu amintiri faine si ai un buget consistent, poti sa faci alegerea pentru a te mai bucura inca 8-9 ani de o motorizare capabila si de eficienta si de putere. BMW M850i xDrive Cabriolet este un grand tourer, asa ca nu-l lua ca sa il tii in casa. Exploreaza lumea cu el. Bucura-te de partenerul tau si de ceea ce iti poate oferi acest produs bavarez magnific.
Concluzionez, spunandu-va ca mi-a placut enorm de mult experienta avuta cu aceasta masina si ca poti avea doi adulti pe bancheta de spate. E drept, trebuie sa fie mai mici de inaltime. Asta nu inseamna ca nu puteti lua doi prieteni cu voi sau animalul de companie, cum am facut eu cu Oscar al meu.
Va las aici cuvintele tatalui meu caruia i-am imprumutat pentru cativa kilometri acest superb M850i xDrive Cabrio: "Florine... N-am crezut eu in toata viata asta a mea c-o sa conduc asa ceva vreodata. Masina asta este fabuloasa. M-a facut sa ma simt mai tanar cu 20 de ani".
Iti multumesc pentru ca ai fost alaturi de mine si in aceasta aventura!
Pe curand!