In primul rand, este esential sa intelegem ca Macan reprezinta un automobil de importanta majora pentru Porsche. De la prima generatie din 2014 si pana in prezent au fost comercializate peste 600.000 de exemplare.
Mai mult, in China, cea mai mare piata pentru marca auto germana, publicul majoritar a fost reprezentat de femei. Si, pe langa toate astea, Macan mai are un rol vital: este masina care introduce noi clienti in universul Porsche. Drept urmare, evolutia finala inainte de o transformare colosala care va veni in 2023 nu putea fi una abrupta.
Noul Macan reprezinta un pas in fata firesc, insa unul care pastreaza ceea ce era deja grozav si adauga noutatile care deja erau testate pe alte modele ale marcii. Ceea ce regasim astazi in oferta pusa la bataie nu reprezinta vreo inovatie drastica pe care clientii o vor testa si vor trebui sa-si asume eventuale erori, ci avem de-a face cu un SUV prefigurat pentru utilizare urbana care impacheteaza ce este mai bun intr-o silueta atragatoare si prietenoasa cu provocarile cotidiene.
In al doilea rand, noul Porsche Macan facelift este lansat in 3 versiuni, dupa cum urmeaza:
Desi preturile de pornire sunt acceptabile pentru un Porsche care poate sa-ti ofere un gust cu privire la ceea ce reprezinta aceasta marca, eu mi-am configurat un model exact asa cum mi-ar placea mie si am ajuns la un cost de peste 113.000 de euro cu TVA inclus. Toate optiunile adaugate care fac din acest SUV de clasa medie un adevarat reprezentant al marcii din Stuttgart si adauga acele tehnologii necesare pentru utilizarea de zi cu zi insumeaza peste 38.500 de euro. As putea renunta la pragurile din carbon personalizabile, dar daca imi iau un Macan S nou... Macar sa-l fac al meu, nu? Gusturile difera, evident. Din fericire, personalizarea este o arma pe care constructorul auto din Stuttgart o pastreaza la indemana. Modelul comandat poate fi cu adevarat construit in jurul personalitatii sau nevoilor clientului.
In al treilea rand, am avut norocul de a testa atat in Romania, cat si peste hotare Macan Turbo si
Macan GTS din fosta generatie. Din acestea doua, varianta GTS mi-a placut cel mai mult. Puterea era suficienta pentru folosirea masinii atat in oras, cat si in afara mediului urban. Coloana sonora era un deliciu, iar livrarea efortului depus de propulsor putea fi adaptata pentru orice tip de doleanta. Schimbarea, insa, era inevitabila.
Macan S
Acum Macan S preia acest rol. A devenit varianta de mijloc dintre modelul de baza si cel de top – GTS. In Varsovia am testat, asa cum era de asteptat, pe timp de noapte noul Macan S. In linistea unei capitale vii aflata in plina dezvoltare responsabila, am regasit placerea de a te bucura de fiecare portiune de drum care deschide noi oportunitati vizuale.
Arhitectura din Polonia si infrastructura rutiera aproape ireprosabila au devenit aliatii mei intr-o calatorie care urma sa-mi arate din nou de ce un astfel de SUV poate fi un adevarat partener pentru trecerea cu usurinta peste monotoniile cotidiene si pentru explorarea cu exuberanta a unor trasee adiacente. Versatilitatea de care da dovada este fantastica.
Pe de o parte, ai un automobil care este incarcat cu sisteme de siguranta si asistenta care pot ajuta orice tip de sofer pentru navigarea fara probleme a celor mai provocatoare orase. Pe de alta parte, motorul V6 biturbo este pregatit oricand sa revina integral in prim plan prin simpla comutarea a modului de condus. Normal, Sport si Sport Plus sunt preconfigurate inteligent, astfel incat sa poti trece rapid dintr-o ipostaza intr-alta prin utilizarea comutatorului integrat in volan.
Suspensia pneumatica imbunatatita absoarbe cu rapiditate orice denivelare prezenta pe drum si lucreaza intens in momentele in care asfaltul este inlocuit de piatra cubica sau macadam. Daca alegi jante de pana in 20”, atunci vei avea parte de confort in aproape orice scenariu. Directia variabila este precisa, chiar daca nu-ti ofera vreo senzatie specifica cu privire la ceea ce se intampla la contactul cu suprafata de rulare. Nu pot, insa, sa nu precizez faptul ca volanul iti sta impecabil in maini si poti manevra acest model Porsche fara vreo frica.
Vizibilitatea este buna gratie suprafetelor vitrate destul de mari si a luminilor PDLS care vin cu functie Matrix ce garanteaza ca alti participanti la trafic nu vor fi orbiti. Navigatia, de asemenea, este geniala!
Macan
In al patrulea rand, a doua zi a inceput la volanul variantei entry-level. Numai ca, in cunoscutul stil Porsche, acest model era echipat cu jante de 21”. Fata de Macan S, directia a fost primul lucru pe care l-am observat, nu motorul. Era al naibii de grea! Cauciucurile cu talon mare au facut ca suprafata de contact sa fie una prea generoasa pentru o utilizare in conditii dinamice de zi cu zi. Drept urmare, va recomand sa le evitati, daca va doriti un SUV pe care sa il folositi cu usurinta in aproape orice context.
Apoi, propulsorul de 2 litri mi-a aratat ce diferenta colosala o reprezinta absenta a doi cilindri si a 115 CP. Sunetul evacuarii era aproape disparut, modul Sport Plus nu furniza aceeasi experienta brusca, iar PDK-ul in 7 trepte parea constrans la a lucra prea putin.
Culmea, insa, consumul afisat pe aproape acelasi traseu in oras era aproximativ similar cu cel obtinut de Macan S: 18,8 l/100 km fata de 19,9 l/100 km. Pentru 1,1 litri/100 km economie de combustibil... N-as renunta la V6!
In schimb, eficienta s-a vazut in afara mediului urban. Pentru 70 de km parcursi am obtinut 6,1 l/100 km! Bun!
O alta surpriza pentru mine au fost scaunele. Daca pe varianta S aveam cele sport ajustabile pe 18 pozitii, versiunea Macan de baza avea cele standard echipate. Mi-au placut mai mult acestea, chiar daca nu ofereau acelasi suport lateral util precum cele mai scumpe.
Un alt lucru care mi-a placut a fost si faptul ca sistemul de infotainment a fost actualizat pentru a furniza o experienta mult mai facila, iar consola din jurul schimbatorului de viteze ofera un feedback haptic satisfacator. Absenta unui head-up display, insa, m-a pus pe ganduri. Asta, pana cand am observat ca pot sa imi mut navigatia in instrumentarul de bord si ca indicatiile asistentului in limba engleza sunt clare. Cu toate astea, nu exista optiuni precum realitatea augmentata sau alte astfel de chichite „fashion”. Si, sincer, nici nu v-ar fi necesare!
Daca e sa ne raportam la pretul de baza si la cele expuse mai sus, diferenta de 9.000 de euro n-ar trebui sa reprezinte o bariera in alegerea Macan S care, nu uitati, este vechiul GTS! Impozitul anual este irelevant, daca puneti in balanta ce oferta completa reprezinta acest automobil.
Noul Macan GTS nu a ajuns la mine, insa Porsche spune ca a pregatit pentru acesta o noua suspensie „sports” care poate mentine automobilul intr-un mod dinamic care este oricand gata sa devoreze orice circuit. Acest lucru ramane de verificat!
In al cincilea rand, Porsche a lansat oficial serviciul sau de achizitie online. Acesta functioneaza integral in Slovenia si urmeaza a fi extins in alte tari. Serviciul de configurare si comanda este simplificat, iar cei care testeaza fizic o masina si nu-s convinsi pe loc sa plaseze un ordin de cumparare pot sa faca acest lucru ulterior prin aceasta platforma si-si vor rezerva masina dorita din stoc sau una complet noua.
Da pentru Macan facelift!
Finalmente, eu pot sa o spun fara nicio retinere ca noul Porsche Macan facelift asigura acea perioada de tranzitie pana la electrificarea totala.
Din 2023, si acest SUV de clasa medie va primi tratamentul BEV. Nu stim inca exact ce formula va folosi, insa pana la acel moment ne vom putea bucura in continuare de micile bucurii pe care le ofera motorul pe combustie interna care respecta cele mai inalte si stricte standarde de poluare. Si, fara a exagera, Macan S si GTS raman adevarate automobile Porsche. Acestea genereaza acea bucurie specifica adusa de masinile performante, dar retin si caracteristicile utilitare furnizate de tractiunea integrala si garda la sol mai generoasa. Varianta de baza – Macan – isi pastreaza rolul de a fi aleasa de cei care vor acces in acest univers automotive fara a plati pentru consumul mai mare si alte costuri adiacente.
Alegerea va apartine!
Pe curand!
Foto: Porsche