In primul rand, "la meccanica delle emozioni" este, cred eu, cel mai bun slogan pe care il are in prezent un constructor auto. Multe masini comercializate in ziua de azi iti vin cu o poveste sau macar cu o propunere de marketing bine facuta, insa nimeni nu-ti vinde "emotie mecanizata".
E destul de greu sa capturezi intr-un minimum de cuvinte esenta unui automobil menit sa-si faca soferul fericit oricand si oriunde, fiind util intr-acelasi timp. Italienii au reusit sa faca asta. E un inceput bun pentru o experienta de weekend cu un model de masina despre care am multe sa va spun.
Sa nu uitam, totusi, un lucru destul de important: Alfa Romeo a fost un simbol al Italiei si ramane in continuare un brand cu care cei din Peninsula se mandresc. Mai adaugam si faptul ca au avut legaturi destul de stranse chiar cu Enzo Ferrari, ca au supravietuit celor doua Razboaie Mondiale si ca Henry Ford insusi spunea "de fiecare data cand vad o Alfa ca trece pe langa mine, imi dau jos palaria" si avem o reteta care nu poate decat sa ne propuna un istoric plin care a condus la un prezent fantastic.
In al doilea rand, am adus in discutie emisiunea arhicunoscuta Top Gear. Este un lucru pe care nu l-am facut la intamplare. Eu am vazut pentru prima oara Stelvio prezentat de Jeremy Clarkson. Este un cunoscut "hater" de SUV-uri, desi a avut mai multe Range Rover-uri pana acum in proprietate. In cadrul emisiunii televizate acesta si-a prezentat de multe, multe ori nemultumirea fata de acest tip de masina: mare, mai scumpa decat o berlina si consuma mai mult.
Cu toate astea, surpriza a venit fix la Alfa Romeo Stelvio. "In sfarsit, un SUV demn sa fie poster", a spus englezul. Daca acest dinozaur al televiziunii marturiseste ca acest SUV Alfa merita sa fie idealizat ca vis tangibil de tineri pasionati de masini, e clar ca e ceva magic la aceasta masina.
Recunosc ca am fost nerabdator sa pun mainile pe volanul noului Stelvio. Mi s-a indeplinit aceasta doleanta si pot sa vi-l expun astazi prin propriul filtru, dar va marturisesc ca raman in continuare un avid fan al lui Stelvio Quadrifoglio (QV). L-am vazut de doua ori si arata ca o fantasma materializata. Imediat ce voi avea ocazia, va voi povesti se despre cum este QV-ul. Sunt convins ca va fi o experienta total geniala.
(Sursa Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro)
Revenind la subiectul principal si motivul pentru care va aflati aici, dati-mi voie sa va spun ca masina testata a fost un Stelvio configurat indraznet la interior si conservator la exterior. Un negru metalizat sclipitor ii era paltonul, iar camasa rosie ca focul. Pantalonii erau fixati de un maistru croitor, insa tot ce conta pana la urma era modul in care ma voi simti eu in aceste haine. Sa pornim!
TEST DRIVE. Alfa Romeo Stelvio - ochioasa!
In al treilea rand, nu poate fi negat de nimeni faptul ca Alfa Romeo Stelvio arata exceptional de bine. Aproape c-as spune ca face cinste segmentului SUV de talie mijlocie. E sculptat intr-asa fel incat iti creeaza impresia ca mai multi ingineri s-au straduit pentru o perioada lunga de timp sa gaseasca cea mai buna metoda de a imbina eficient aerodinamica cu spatiul din habitaclu.
E un compromis important care conteaza! Regasim puternica identitate a marcii in fata, unde grila usor de recunoscut si sigla constructorului troneaza pentru a le arata celor care te privesc ca esti la volanul unei masini cu ADN original. Gurile de aer au fost si ele desenate pentru a asigura un "suport" virtual ideii lui Pininfarina care dainuie si acum.
Privind-o din lateral, Stelvio este clar un SUV. Observi, insa, ca s-a dorit pastrarea unei proportionalitati care sa asigure un spirit sportiv combinat cu utilitatea unei garzi mai ridicate la sol. Sistemul de tractiune integral si, bineinteles, spatiul pentru cei din masina fiind o confirmare a acestui lucru.
(Sursa Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro)
Spatele masinii reuneste toate lucrurile pe care le-am exprimat mai sus si le aseaza intr-o forma de invidiat. Desi este putin conservator, Stelvio le va transmite celor pe care-i depasesti ca esti un sofer serios, determinat si care se bucura de viata.
La urma urmei, alegerea unei masini construite in Italia este o evidenta doleanta de a continua sa spargi barierele cotidianului. Regasim aici sigla si stopurile LED care mentin contemporaneitatea masinii impreuna cu doua guri de evacuare care asigura o simetrie interesanta: sigla si tevile de esapament formeaza un alt triunghi imaginar. Regasesti, practic, grila fata si aici.
Desi pare micut si agil, Stelvio are 4,68 m lungime, 1,65 m inaltime si o latime de 2,16 m.
O mica sugestie imi permit sa va adresez: daca va hotarati sa va achizitionati aceasta masina, alegeti un rosu (Rosso Competizione) sau un albastru (Blu Misano).
(Sursa Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro)
TEST DRIVE. Alfa Romeo Stelvio - reveria din interior
In al patrulea rand, deschidem universul din habitaclu si redescoperim faptul ca se poate si altfel! Masina aceasta reuseste sa te atraga prin modul in care a fost gandit locul in care iti vei petrece cel mai mult timp. Pentru ca, nu-i asa, Stelvio este masina celor care iubesc sa fie incontinuu in miscare si sa se afle in control.
Volanul pare sa aiba forma ideala: nici prea gros, nici prea subtire, fara prea mult butoane, cu suficient spatiu de manevrare in orice fel doresti si cu o accentuare fina a locului in care iti vei tine degetele mari ale mainii cand iti doresti adrenalina. Butonul de Start/Stop pus in partea de stanga jos a volanului este doar o alta invitatie la a fi ludic.
Va spuneam mai sus ca modelul testat a fost echipat cu mult bun gust, pastrand o limita a decentei. Desi este vorba de piele rosie, contrastul cu negru si gri iti formeaza o imagine placuta, de care esti atras cu usurinta.
M-am asezat cu entuziasm in scaunul soferului si am pus imediat mainile pe volan. Conexiunea se realizeaza instant. Stii ce ai de facut, nu esti confuz si nici nu trebuie sa setezi o multime de optiuni care sa te dezarmeze. Mi-am asezat scaunul, oglinzile, mi-am pus centura, am pornit motorul de 2 litri benzina si am plecat incet la drum. Inainte de a discuta despre afisaje si infotainment, trebuie sa mentionez "aripioarele" din spatele volanului.
Sunt mari, reci la prima atingere fiindca sunt realizate din materiale de calitate si extrem de usor de folosit. Odata ce te inveti cu aceste padele, vei folosi mult mai mult modul manual al cutiei automate. Sunt pur si simplu o cale de a te mentine implicat in timpul parcurgerii traseului si de a-ti oferi tie controlul intr-o lume din ce in ce mai automatizata. E un simtamant de care trebuie sa ne bucuram.
(Sursa Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro)
Fiindca in 2019 toata lumea imbina tehnologia cu mobilitatea, iar influenta AI-ului este din ce in ce mai resimtita... Si Stelvio are cu ce se lauda! Ai parte de sisteme de asistenta la condus care iti vor face viata mai usoara pe autostrada, deci le vei folosi mai rar in Romania. Cu sistemul de cruise control al lui Stelvio poti seta viteza dorita si specifica distanta pe care o vrei pastrata fata de masina din fata. Poti modifica oricand limita de viteza pe care sa o pastreze masina cu o simpla apasare de buton. Este pe volan, la indemana.
Tot acolo vei gasi si asistenta la coborare in panta, insa eu sunt ferm convins ca o astfel de masina va vedea foarte rar offroad, iar in cel mai rau caz poate va ajunge pe macadam sau putin noroi.
Ai si asistenta vocala, daca ai chef sa razi cand esti singur in masina. Desi nu sunt foarte multe comenzi pe care le poate executa, robotelul poate fi util in anumite situatii. Sa privim acum si la alte lucruri din interiorul lui Stelvio!
Ecranele! Da, e o masina pentru cei care nu prea suporta sa aiba doar ecrane tactile peste tot. Apreciez simplitatea, logica si calitatea materialelor folosite la asezarea tuturor controalelor pe care le ai la dispozitie. Mi-a placut ca am avut doua cadrane analogice care flancau un display digital. Mi-a placut faptul ca ecranul pentru infotainment putea fi controlat foarte usor cu roata evidentiata de marime si culoare la care ajungi imediat si, mai important, fara sa iti iei ochii de la drum.
Am stiut unde sa apas daca vreau aer conditionat mai cald sau mai rece fara sa ma uit la ce si cum fac. E usor sa folosesti tot ce ai la indemana. E simplu. Alfa Romeo Stelvio nu trebuie descantata si nici invatata. Te urci la bord, te obisnuiesti putin cu ceea ce ai in fata ta si in maximum 2-3 ore deja vei avea impresia ca va stiti de-o viata.
In al cincilea rand, stiti deja din materialele precedente ca am 3 obsesii. Asadar, noul Stelvio are:
-
faruri bi-xenon care asigura un iluminat optim, chiar daca nu este cel mai avansat din clasa din care face parte;
-
sistem de sunet bunicel, dar as face upgrade la pachetul Harman/Kardon;
-
stergatoare care isi fac destul de bine treaba.
(Sursa Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro)
In al saselea rand, la interior ai multiple optiuni de personalizare. Pe masina de test am fost incantat de pielea de calitate si scaunele care iti asigura un suport foarte bun. Vei gasi, insa, pe alocuri si mult plastic care nu e la fel de calitativ ca cel prezent pe masinile germane. Exista, totusi, o diferenta de pret care nu poate fi neglijata si acele suprafete oricum nu le atingi tot timpul.
E de mentionat si faptul ca in spate incap doua persoane confortabil, chiar si cu scaunul meu dat destul de mult in spate. N-am avut plangeri la acest capitol.
Portbagajul este destul de incapator si el, iar faptul ca bancheta spate se rabateaza este un lucru extrem de util. Iti asigura suficiente optiuni de incarcare, in functie de nevoile pe care le ai.
(Sursa Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro)
Sa mergem acum si la ce este cu adevarat interesant: motorul!
TEST DRIVE. Alfa Romeo Stelvio - tine-te bine!
In al saptelea rand, modelul testat de mine a avut bifata motorizarea de 2 litri, 280 de CP care e conectat la o cutie de viteze automata in 8 trepte si trimite puterea prin sistemul de tractiune AWD la toate cele 4 roti, favorizand puntea spate.
Exista langa schimbator un buton care iti ofera 3 variante "a", "d" si "n". Informatiile furnizate de importatorul oficial in Romania al brandului italian ne arata, totusi, ca secventa "a", "d", "n", inseamna:
a - Advanced Efficienty Mode;
n - Natural Mode;
d - Dynamic Mode.
Nu e intamplator ca aceste trei litere formeaza ADN. Folosind rotita respectiva poti sa alegi cum sa rulezi si cum sa iti raspunda masina. Modul "a" este pentru un consum limitat de resurse si performante scazute care favorizeaza economia, "n" este, cred eu, "neutru" pentru ca iti ofera un consum optim si performanta la cerere, iar "d" este, iarasi cred eu, "dinamic" pentru ca stoarce tot ce are Stelvio mai bun pentru a-ti da fiecare picatura de resursa disponibila. In plus, in modul "d" suspensia devine mai rigida pentru a-ti oferi acel plus de stabilitate important la viteze superioare.
(Sursa Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro)
Pentru ca am adus in discutie suspensia vreau sa va marturisesc un lucru: Stelvio este SUV-ul care sta neasteptat de bine in curbe! Mai ca iti doresti sa ai in fata ta o sir lung de serpentine, vreme favorabila, carosabil uscat si drum liber. Am fost realmente surprins de stilul in care ia virajele aceasta masina.
Aproape ca nu exista urma de balans, indiferent de cum o "arunci" in curba. Surpriza este cu atat mai placuta cu cat masina celor de la Alfa Romeo si-a primit numele dupa un drum asemanator (dar mai putin incitant) cu Transfagarasanul nostru. Trecatoare Stelvio din nordul Italiei este un drum vizitat de mii de turisti in fiecare an pentru ca ofera privelisti mirifice si experienta la volan unica. Presimt c-ar putea deveni un fel de Mecca pentru multi posesori al acestei masini in cativa ani.
Traseul de aproximativ 500 de km (Bucuresti - Pitesti - Arges - Targoviste - Bucuresti) ales de mine a fost unul suficient de provocator. Am mers atat pe autostrada, cat si pe drum neasfaltat. La intoarcerea in Capitala masina afisa un consum final de 8 l/100 km pentru o viteza medie de 56 km/h. Tineti cont ca aceasta valoare a fost afisata in urma utilizarii tuturor modurilor de condus.
In al optulea rand, din experienta avuta cu modelul de test pot raporta, pe scurt, urmatoarele:
-
in modul dinamic masina raspunde foarte bine la cererea de putere si in varianta testata de mine livreaza cum si ce trebuie, dar, mai important, si cand trebuie;
-
cutia de viteze este rapida si nu te surprinde neplacut, mai ales atunci cand o controlezi tu;
-
vizibilitatea este buna, chiar si atunci cand privesti in spate;
-
spatiile de depozitare sunt suficiente;
-
n-am simtit lipsa HUD-ului.
(Sursa Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro)
In cazul in care esti interesat si de alte variante, Stelvio poate fi comandat si cu motor de:
-
2 litri benzina, 200 CP, AWD;
-
2,2 litri motorina, 190 CP, RWD;
-
2,2 litri motorina, 190 CP, AWD;
-
2,2 litri motorina, 210 CP, AWD.
Cutia manuala nu este disponibila, dar nici nu este necesara. Desi are valente sportive, Stelvio e menit sa te transporte la destinatie cu calm si placut. E mai usor sa traiesti cu masina in oras, daca ai o astfel de cutie de viteze. In plus, nu uita de padele!
In al noualea rand, in Romania Stelvio porneste de la 46.178 de euro cu TVA inclus si poate ajunge pana la 99.178 de euro in varianta Quadrifoglio (510 CP, motor 2,9 litri, V6). Masina testata de mine are un pret de 50.179 de euro, dar o puteti obtine pentru 45.161 de euro.
Dintre optiunile disponibile pe masina din imagini, amintesc urmatoarele optiuni:
-
Start&Stop;
-
Climatizare automata pe 2 zone;
-
Geamuri anterioare actionate electric, automate,cu senzor de obstacol;
-
Oglinzi exterioare reglabile electric, incalzite, cu carcasa in culoarea caroseriei;
-
Sistem multimedia cu ecran de 6.5” Alfa Connect, Aux In, USB si rotary pad;
-
Display color de 3.5” integrat in instrumentele de bord;
-
Volan si schimbator de viteze imbracate in piele;
-
Volan reglabil in inaltime si axial;
-
Servodirectie activa Dual Pinion;
-
Stopuri cu led-uri;
-
Senzor de ploaie;
-
Faruri reglabile cu aprindere automata;
-
Rezervor cu capacitate marita 64 litri;
-
Alfa Romeo D.N.A.: selector comportament dinamic;
-
VDC (include ABS, ASR, BAS, EBD, Hill Holder);
-
Airbag sofer si pasager (cu posibilitate de dezactivare airbag pasager);
-
Airbag-uri laterale anterioare;
-
Airbag-uri laterale posterioare;
-
Windowbag-uri;
-
Sistem de franare autonom (AEB) cu sistem de recunoastere a pietonilor;
-
Forward Collision Warning (FCW) - sistem de avertizare coliziune frontala;
-
Lane Departure Warning (LDW) - sistem de avertizare parasire banda;
-
Hill Descent Control – sistem de asistenta la coborarea pantelor;
-
Tetiere anterioare active;
-
Sistem anti-incendiu;
-
Centuri de siguranta anterioare cu pretensionare si limitator de sarcina.
Finalmente, pot spune ca primul SUV Alfa Romeo este un succes. L-au gandit bine, l-au plasat bine si, dupa cum ne arata cifrele, se si vinde bine!
(Sursa Foto: Gabriel Preda pentru Manager.ro)
Iti multumesc pentru ca ai fost alaturi de mine si in aceasta aventura!
Pe curand!