SUV-ul, pe cale de disparitie la americani?
suvdisparitieamericachevroletindustria autopiata auto
SUV-urile (Sport Utility Vehicle), adevarate locomotive ale industriei auto in anii '90 - 2000, risca sa devina o specie pe cale de disparitie in SUA. In 2006, pe piata americana existau 59 de marci principale de SUV, scriu cei de la Business Insider, care acumulau 13,9% din toate inregistrarile de vehicule existente in "tara tuturor posibilitatilor". Astazi, dealerii mai vand doar 35 de marci principale de SUV-uri si cota de piata a mamutilor 4x4 a scazut la 7,7%.
Aceasta scadere a vanzarilor de jeep-uri se datoreaza ascensiunii versiunilor crossover, care ofera aceeasi functionalitate, asociata unui conform sporit. De asemenea, masinile mai reduse ca dimensiuni consuma mai putin.
Vehiculele crossover acapareaza in prezent 24,1% din industrie, in crestere cu 100% fata de anul 2005. Marci de prestigiu, precum Chevrolet, nu se mai axeaza pe SUV-uri, preferand sa vanda modele crossover, precum Traverse si Equinox.
Unele segmente de SUV-uri au ramas insa in picioare: SUV-urile mici, nu foarte luxoase, dar accesibile ca pret, isi pastreaza cota de piata de acum cinci ani, chiar daca gama de baza a scazut de la sapte modele la cinci, odata cu sistarea productiei in cazul modelelor S10 Blazer si Isuzu Rodeo.
In segmentul de lux, clasa CUV (CrossOver Utility Vehicle) a scazut cu doar 2%, dupa sistarea productiei de Lincoln Aviator si Saab 9-7X.
Alte categorii de SUV-uri au suferit insa "lovituri dramatice". Clasa dominata candva de Explorer, TrailBlazer si Grand Cherokee a pierdut peste jumatate din cota de piata in ultimii cinci ani si in prezent cumuleaza doar 3%.
In prezent, pe piata din SUA exista doar opt modele de SUV NL (non-luxury). TrailBlazer, Envoy, Rainier, Hummer H3, Borrego, Montero, Bravada, Rainier si XL7 au inregistrat scaderi masive de vanzari.
In segmentul SUV-urilor mari de lux, Hummer H2 este pe cale de disparitie si modelele supravietuitoare se lupta cu subzistenta. SUV-urile au inregistrat un avant semnificativ in anii '80 - '90, fiind un derivat al traditionalelor pickup-uri (camionete). In ciuda problemelor intampinate pe piata americana, SUV-ul nu va "muri".
Polk Light Vehicle Forecast estimeaza ca SUV-urile vor ramane pe piata auto cel putin cativa ani de acum incolo. Sa nu uita ca SUV-ul este modelul preferat al cetatenilor cu bani din Europa! (via |
businessinsider.com)