Surpriza de proportii in lumea auto: Parteneriat intre Volkswagen si Ford
volkswagenfordparteneriatmasini comerciale
Parteneriatele realizate intre constructorii din lumea auto nu mai reprezinta de mult o surpriza pentru nimeni. Chiar daca ii leaga o rivalitate extrem de mare atunci cand vine vorba despre cifrele de vanzari, unii mari producatori aleg sa colaboreze pentru a ajunge la rezultate mai bune. Un alt avantaj al acestor parteneriate este acela al costurilor finale mai mici, unul dintre producatori putand apela la tehnologiile celuilalt fara a mai fi nevoit sa faca investitii in acest sens. Volkswagen si Ford sunt ultimii mari producatori auto care tocmai ce au anuntat in urma cu cateva zile un viitor parteneriat.
Anuntul a luat prin surprindere intreaga lume auto, mai ales ca pana in acest moment nu au existat zvonuri in acest sens. Daca este sa facem o analiza a reactiilor sustinatorilor celor doi producatori din mediul virtual, ne-am da seama ca astfel de parteneriate nu sunt chiar tocmai bine vazute. Asta se intampla in special atunci cand este vorba de un parteneriat legat intre doi constructori mari, cu nume, pe care il leaga o rivalitate istorica cum s-ar zice. In aceste cazuri, fanii lor infocati nu vor intelege niciodata ideile care au stat in spatele incheierii acelei colaborari.
Parteneriat pentru dezvoltarea masinilor utilitare
Discutiile intre cei doi mari constructori au dus pentru moment la semnarea unui Memorandum de Intelegere, care atesta o viitoare analiza care sa demonstreze daca o asemenea colaborare intre Volkswagen si Ford ar fi viabila. Insa, din moment ce deja s-a ajuns la acest Memorandum, ne putem da seama cu totii ca discutiile dintre cele doua conduceri nu sunt de ieri, de azi. Asa ca, cel mai probabil este ca cei doi producatori sa fi ajuns deja la un acord de colaborare. Insa, acest Memorandum prezentat in aceasta saptamana este important pentru a testa reactia la nivel public.
Cei doi constructori ne-au oferit si primele detalii ale acestui parteneriat, si anume colaborarea in dezvoltarea masinilor comerciale. Este un segment in care ambii producatori au un cuvant important de spus. Daca germanii sunt cel mai important nume din acest segment pe piata auto europeana, peste Ocean americanii de la Ford inregistreaza cele mai mari vanzari. Insa, ambii constructori isi doresc sa puna pe picioare o gama ceva mai variata de modele ale acestui segment, pentru a indeplini cerintele tot mai variate ale clientilor din intreaga lume.
Volkswagen: „Parteneriatul este o oportunitate de a creste competitivitatea la nivel mondial”
Thomas Sedran, seful departamentului de strategie in cadrul Grupului Volkswagen, a declarat ca un asemenea parteneriat este important avand in vedere „viteza tot mai mare cu care se schimba atat cerintele clientilor, cat si intreaga piata”. Asadar, pentru a fi castigata o flexibilitate mai mare si pentru a se adapta la acest mediu provocator, este nevoie de aliante intre constructori.
Dr. Thomas Sedran mai este de parere si ca aceasta cooperare reprezinta o oportunitate pentru ambele parti de a „imbunatati competitivitatea la nivel global”. Sedran mai crede ca tocmai „pozitiile puternice si complementare” ale celor doi producatori in acest segment al masinilor comerciale fac din acest parteneriat unul puternic.
Ford: „Parteneriatul va duce la satisfacerea mai buna a nevoilor clientilor”
Jim Farley, presedintele Ford, s-a aratat un pic mai precaut in declaratiile pe care le-a oferit presei in urma semnarii acestui Memorandum de Intelegere despre care v-am vorbit mai devreme. Farley s-a declarat nerabdator sa inceapa discutiile cu cei de la Volkswagen pentru a isi da seama daca aceasta „alianta potentiala” ar fi una de succes sau nu. Cu toate acestea, presedintele Ford crede ca o astfel de alianta ar face ca portofoliul ambilor constructori in acest segment sa arate mai bine si sa ofere mai multe modele castigatoare.
Nu vor exista schimburi de actiuni intre cei doi constructori
Asteptandu-se la astfel de discutii dupa anuntarea acestui Memorandum, sefii celor doi constructori au tinut sa mentioneze ca nu va exista niciun schimb de actiuni intre cele doua companii, indiferent de natura parteneriatului. De asemenea, mai multe detalii vor fi anuntate odata ce discutiile intre cele doua conduceri vor ajunge la o concluzie comuna.
Portofoliile celor doi producatori in acest moment
Ford este lider pe piata americana atunci cand vine vorba despre acest segment, iar asta spune tot! Atunci cand ne gandim la americani si la segmentul vehiculelor comerciale, nu are cum sa nu ne vina in minte F – Series. Aceste modele sunt prezente in vietile americanilor inca din 1948, atunci cand a fost lansata prima generatie de modele. De atunci si pana acum s-a ajuns la cea de-a 13-a generatie F – Series, ale carei modele au fost prezentate in 2015. Tot in cadrul F – Series putem aminti si de acele modele care au avut succes dupa anii 2000, modele precum Harley – Davidson Edition, SVT/Ford Raptor, F – 150 Platinium, respectiv F – 150 Tremor.
In urma cu cateva zile a fost facut public si un top al celor mai bine vandute masini din lume in primele patru luni ale anului curent. Primul loc este ocupat de Ford F – 150, adunand peste 336.000 de unitati vandute in intreaga lume. Modelul american depaseste astfel modele precum Toyota Corolla, Volkswagen Golf sau Honda Civic. Aceste cifre nu reprezinta o surpriza pentru nimeni, modelele F – Series fiind cele mai vandute modele peste Ocean pentru mai multe decenii chiar.
Portofoliul americanilor in acest segment este mult mai bogat insa, acestia propunand clientilor si masini utilitare de dimensiuni mari si chiar camioane. Asadar, putem include in aceasta discutie si modele precum 2018 F650 – 750, Chassis Cab, 2018 Transit, Super Duty Pickup, E – Series Cutaway, Transit CC – CA, Stripped Chassis sau Transit Connect.
Cel mai cunoscut model al celor de la Volkswagen din acest segment este fara doar si poate Caddy, model produs inca din 1980. Caddy este in prezent la cea de-a treia generatie, ultimul facelift fiind primit in 2015. Atunci cand vorbim despre aceasta a treia generatie, Typ 2K, nu trebuie sa uitam nici celelalte modele din aceasta gama precum Caddy Panel, Caddy Camper, Caddy Life, Caddy Maxi, Carrera Cup Edition sau Caddy 4Motion.
Tot in portofoliul constructorului german mai stau si alte modele utilitare destul de cunoscute. In categoria van-urilor putem include modele precum Transporter, Caravelle, California si Crafter, cel din urma fiind si cel mai cunoscut dintre toate. Bineinteles, nu trebuie sa uitam de Volkswagen Amarok, un pick-up construit incepand cu anul 2010. Amarok a incercat sa ia din faima lui F – 150, insa nu este atat de usor sa te lupti cu un model scos la lumina in urma cu mai bine de 6 decenii.
Volkswagen intra in acest parteneriat si cu alte avantaje insa. Spre exemplu, grupul german detine pe Batranul Continent marcile de camioane MAN si Scania, unele dintre cele mai intalnite pe drumurile noastre. In acelasi timp, nemtii ne anuntau in urma cu doar doua luni despre incheierea unui parteneriat cu producatorul nipon de camioane Hino Motors, divizie a Grupului Toyota. Nu in ultimul rand, germanii au o colaborare si cu americanii de la Navistar International Corp.
Posibila colaborare si pe alte segmente?
Cel mai probabil, pentru inceput, cei doi constructori isi vor imprumuta unul altuia tehnologiile de care dispun, ducand la o dezvoltare in comun a unor vehicule comerciale. Acestea vor fi vandute in cele din urma de fiecare producator in parte, diferentele dintre ele fiind unele minore doar. Insa, nu ar fi exclus nici ca la un moment dat sa se puna bazele unui model de pasageri construit pe o platforma comuna.
Desi deocamdata se vorbeste doar despre segmentul masinilor utilitare, exista o mentiune care ne da dreptul sa ne gandim ca in viitor este posibila o colaborare si la nivelul altor segmente. Insa, pana acolo mai este drum lung, asa ca nu ne ramane decat sa asteptam pentru a vedea cum merg lucrurile!
Volkswagen si Ford nu sunt la prima alianta
Chiar daca aceasta colaborare i-a luat prin surpridere pe unii oameni, trebuie sa va spunem ca o asemenea alianta intre cei doi producatori nu este o noutate. Volkswagen si Ford au mai colaborat si intre anii 1995 si 2006, atunci cand pe piata au iesit modele precum Volkswagen Sharan, Ford Galaxy sau SEAT Alhambra. Toate cele trei modele au fost construite in uzina AutoEuropa din Portugalia, diferentele intre ele fiind minore.
Efecte si pentru uzina Ford de la Craiova?
Desigur, o discutie in acest sens este destul de prematura la acest moment in care nici nu sunt stiute detaliile exacte ale acestui parteneriat intre Volkswagen si Ford. Insa, in cazul in care nu va fi o colaborare exclusiva la nivelul vehiculelor comerciale, ne putem gandi serios si la uzina de la Craiova. O problema in acest sens ar fi insa
nemultumirea celor de la Ford cu privire la infrastructura din tara noastra, pozitie exprimata public in urma cu ceva vreme.
Uzina de la Craiova nu este exploatata la maximum in acest moment, asa ca ar putea primi noi proiecte in cazul in care aceasta colaborare va prinde contur. Este stiut si faptul ca cei de la Volkswagen sunt in cautarea unor uzine din tari in care costul de productie nu este atat de mare.