STUDIU: Peste o treime din carburantul masinii este risipit prin degajarea caldurii, racire si energie mecanica
carburantautomobilforta frecaremateriale compoziteconsum combustibil
Pentru ca, cel putin in prezent, automobilul nu este un mijloc de transport eficient, in viitorul apropiat masinile vor fi construite din materiale cu pana la 18% mai eficiente datorita noilor tehnologii menite sa reduca frecarea cu pana la 80%.
Un studiu, efectuat de Centrul VTT de Cercetare din Finlanda si de Laboratorul National Argonne din Statele Unite ale Americii, a relevat faptul ca noile tehnologii pot reduce frecarile la nivelul unui automobil cu pana la 80 de procente, reducand emisiile si consumul de carburant cu pana la 18 procente in urmatorii zece ani.
In termen de 15 - 25 de ani, consumul de carburant al automobilelor poate fi redus cu pana la 61%, gratie tehnologiilor la care lucreaza inginerii din industria auto.
Din puterea totala dezvoltata de un motor cu ardere interna, 33% este risipita prin caldura, 29% prin racire si 38% prin energie mecanica. Din energia mecanica risipita, 33% este consumata prin pierderi de frecare, iar 5% pentru a compensa rezistenta aerului.
Motorul electric - mult mai eficient
Prin comparatie, un vehicul echipat cu motor electric are doar jumatate din pierderile de frecare ale unui model conventional. Un autoturism mediu consuma 35% din energia primita din carburant pentru a invinge rezistenta la rulare a rotilor, 35% pentru frecarile din motor, 15% pentru pierderile din transmisie si 15% prin franare.
Practic, tehnologia actuala a automobilelor utilizeaza doar 21,5% din energia oferita de carburant pentru a misca vehiculul.
Exista deja solutii pentru remedierea problemelor cauzate de frecare, iar printre acestea enumeram acoperirea suprafetelor metalice cu anumite particule, aditivi pentru lubrifierea motoarelor, anvelope cu frecare redusa umflate la o presiune mai mare decat recomanda constructorul si multe altele.
Frecarile din interiorul motorului pot fi reduse cu ajutorul nanocompozitelor si cu microtopografia prin laser a materialelor pentru a trasa fluxul de ulei in vederea reducerii rezistentei la curgere a uleiului in motor.
Metoda clasica - o varianta mai realista
Pana la debutul noilor tehnologii, unele dintre ele fiind deja oferite pe anumite modele, soferul poate sa reduca dramatic consumul de carburant prin reducerea vitezei cu care circula.
Daca un sofer reduce viteza de la 110 la 100 km/h, consumul de carburant al automobilului sau scade cu 16%. Vitezele mai mici permit utilizarea unor presiuni mai mari in anvelope, cresterea presiunii de la 2 la 2,5 bari fiind recompensata cu reducerea consumului cu 3%.