Sfarsit de drum pentru celebrele taximetre britanice? Compania producatoare a ramas fara bani
drumtaxitaximetrublack cablondraaustin
Intreaga productie a celebrelor taxiuri negre britanice a fost oprita brusc. Este ca si cum un gigant ar fi apasat butonul de pauza. S-a oprit chiar si ceasul din fabrica.
Unul din cele mai celebre vehicule din lume are un viitor incert. “Seamana cu povestea Mariei Celeste” (o ambarcatiune descoperita in deriva si fara echipaj, in data de 4 decembrie 1872, in Oceanul Atlantic), spune Stephen Fitter, managerul de productie al London Taxi Company. “As putea sa apas un singur buton si lucrurile ar reveni instantaneu la normalitate”.
Compania a concediat 300 de angajati, din cauza problemelor financiare si tehnologice. Dupa productie, un vehicul minunat iese pe strazile Londrei. Uzina din Coventry a lansat un automobil legendar. Arata-i oricui o fotografie, din Mali pana in Manciuria, in care apare o asemenea masina si iti va spune doua lucruri despre ea - este un taxi si circula in Londra.
TX4 este asociat cu o singura metropola: Londra. Alaturi de “raposatul” autobuz Routemaster, Big Ben si garzile engleze, masina aceasta reprezinta un trademark pentru Marea Britanie.
Black Cab-ul modern a derivat din modelul FX3, iesit de pe linia de productie Austin, chiar dupa razboi (avea trei usi si un spatiu deschis pentru portbagaj, unde putea fi amplasat un scaun de pasager).
A fost urmat de modelul cu patru usi FX4 in 1958, un design care a ramas actual pana astazi. Regele din Tonga are un model personalizat cu scaune imbracate in piele, un minibar si accesorii din cristal. Firma de securitate, Serco, a comandat o flota de taximetre negre, pentru a-i transporta pe suspecti si detinuti in cele mai discrete conditii.
Pana nu demult, taxiul englez a fost masina oficiala a Guvernatorului Insulelor Falkland. Actorul Stephen Fry si legendarul Sir Laurence Olivier au detinut asemenea masini, bucurandu-se de confortul si discretia oferita de TX4.
In anii '60, magnatul petrolier Nubar Gulbenkian a comandat un taxi londonez cu motor de Rolls-Royce. Black Cab-ul a fost prezent atat in deschiderea Jocurilor Olimpice din 2012, cat si la inchiderea lor. Dimensiunile actuale ale automobilului se incadreaza, in mare, in cele din 1906, stipulate intr-o brosura tehnica.
Spre deosebire de o uzina auto moderna, LTC nu dispune de echipamente robotizate. Toate masinile sunt asamblate manual de o echipa bine instruita. Cand compania a ramas fara bani, in octombrie, administratorii de la PwC au fost chemati in ajutor.
Ei sperau sa gaseasca un cumparator bun pentru companie. Prioritatile lor a devenit insa rezolvarea problemelor tehnice ale directiei, securizarea unei noi linii de finantare si repararea taximetrelor care prezinta defectiunea mentionata. Acest proces se va incheia la mijlocul lunii decembrie.
Problema este insa mai acuta. Noile regulamente de siguranta presupun ca niciun taximetru sa nu mai circule mai mult de 15 ani pe drumurile londoneze. In fiecare zi, taxiurile sunt “pensionate” si soferii lor isi pun o singura intrebare: ar trebui sa-si cumpere un Mercedes sau sa astepte, in speranta ca cineva va incepe sa produca din nou taximetre traditionale?
“Este o problema majora, deoarece multi soferi sunt pasionati de taxiurile traditionale”, spune Bob Oddy, secretarul general al London Taxi Drivers Association. “La doua zile de la publicarea anuntului, nu am mai gasit niciun taxi, pe care sa-l inchiriem. Trebuie sa rezolvam urgent situatia”.
De asemenea, precizeaza Oddy, jumatate din taxiurile “negre” nu mai sunt... negre. Unii soferi le-au vopsit in albastru sau bronz - sau intr-una din cele 21 de culori permise de LTC, inclusiv verde sau chiar roz.
Administratorii companiei sunt increzatori si inca mai cred ca pot gasi un cumparator. “Este un lider de piata, care detine un brand simbolic si are o reputatie internationala excelenta”, a declarat Matthew Hammond, de la PwC.
El sustine ca unii clienti au comandat pana la 500 de noi taxiuri londoneze si productia va fi reluata, imediat cum va fi identificata o solutie.